luni, 13 mai 2024

Astăzi „Recital cameral” și joi „Concert extraordinar” la filarmonică

     Anul fatidic 1970 este trist pătruns în memoria sătmărenilor ce au depășit vârsta de 60 de ani. În acel 14 mai unii au pierdut o persoană dragă, indiferent că aceasta era un sprijin părintesc, un  prieten de nădejde sau un sentiment filial, alții au rămas fără bunuri mobiliare sau, mai trist, imobiliare. Poate acesta este motivul pentru care Filarmonica de Stat Dinu Lipatti ne propune pentru această zi o reculegere pe un fond sonor adecvat. Ce poate să plângă mai armonios decât o vioară? Ce ar putea să aline suferința mai empatic decât o violă? Ce vrajă ar putea susține o horă ireală a ielelor mai expresivă decât vibrațiile corzilor unui pian?

 

Foto: Iosif Trif / Filarmonica Brașov

     „Recitalul cameral” din seara aceasta (ora 19, abonament nr. 38) sper să aline în fiecare dintre dumneavoastră o aducere aminte sau un sentiment pios pentru cei apropiați ce-și mai aduc aminte de chipuri pierdute și habitaturi distruse. Trioul propus de către conducerea filarmonicii sătmărene pentru acest eveniment este format din târgmureșenii Bordos Nagy Csilla (pian) și Molnar Tibor (vioară) alături de olandezul Verberne Marnix (violă). Ei vor interpreta compoziții muzicale ale maeștrilor Felix Mendelssohn-Bartholdy („Trio în do minor”), Wolfgang Amadeus Mozart („Kegelstatt trio în mi bemol major” - vezi cotidianul GNV din 2 aprilie a.c. pentru varianta cu clarinet) și Johannes Brahms (Trio în mi bemol major).

    Pentru „Concertul extraordinar” de joi, 16 mai, ora 19, sunt valabile abonamentele cu nr. 39 sau biletul cu preț unic (42 lei) procurat de la sediul filarmonicii. Dirijorul austriac Gabor Werner (vezi ziarul nostru din 17 iunie 2021) îi va avea în atenție, pe lângă membrii „Orchestrei simfonice a Filarmonicii Dinu Lipatti”, pe soliștii Roby Lakatos (vioară), Lisztes Jeno (țambal) și Farkas Richard (contrabas). În program vom audia Franz Liszt, Johannes Brahms, Georges Boulanger, Astor Piazzolla, Darius Blasband, Ivo Csámpai, János Bihary, Vladimir Cosma și Jerry Bock.

     Tibor Molnár 

    A absolvit Liceul de Artă din Târgu Mureș, câștigând multe concursuri naționale și cântând ca solist cu Orchestra Filarmonicii din Târgu Mureș încă din copilărie. A participat, de asemenea, la cursurile de măiestrie ale profesoarei Perényi Eszter (Ungaria).

     Este membru fondator al cvartetul „Tiberius”, cvartet care a devenit din 2008 Cvartetul de Stat al Filarmonicii Târgu Mureş, având-ul ca mentor pe Devich Sándor din Cvartetul Bartók. Susținut de Stefan Metz, cvartetul „Tiberius” a obținut “Erste Wiener Klassik Preis” în Viena, participând la cursurile de măiestrie ale cvartetelor Amadeus, Bartók şi Alban Berg. A primit și bursa întreagă la „Academia Cvartetelor de Coarde” de la Amsterdam, iar violistul Jerry Horner a promovat cvartetul „Tiberius” în SUA şi Canada.

    Tibor este distins cu „Premiul de excelență” de către Primăria din Târgu Mureș și este compozitorul operei rock “Cruel”. Este, de asemenea, organizatorul Festivalului Internațional de muzică de cameră „Tiberius”, ajuns la a XVII-a ediție.

Csilla Eszter Nagy Bordos

    Și-a început studiile de pian la Liceul de Arte din Târgu Mureș la clasa profesoarei Márta Szőnyi. În prezent este doctorand la clasa Manuelei Mihăilescu la Facultatea de Muzică și Arta Spectacolului a Universității de Vest din Timișoara.

     A participat la cursurile de master ale lui Csíky Boldizsár, Luis Fernando Perez, Jose de Solaun, Guillermo Gonzales, Giorgos Konstantinou, Viniciu Moroianu, Adriana Bera, Dragoș Mihăilescu, Imre Rohmann. Câștigătoare a mai multor concursuri naționale și internaționale, precum concursul „Tinere talente” de la Oradea (premiul I, 2005), concursul internațional „Muzică în lume” de la Roma (premiul I, 2016) sau concursul de duo de pian de la Cluj-Napoca (Marele premiul, 2016), etc. A susținut concerte solo în Israel, Italia, Norvegia și Ungaria. 

    În calitate de invitată a cântat cu diverse formații de muzică de cameră la „Festivalul Tiberius” din Târgu Mureș (2019, 2021) și „Festivalul internațional de muzică contemporană Timsonia” din Timișoara (2018). A susținut concerte cu „Orchestra filarmonicii Banatul” din Timișoara și orchestra filarmonicii din Târgu Mureș și a participat ca solist cu Evelin Belcea la premiera mondială a lucrării lui Şerban Marcu pentru două piane și orchestră intitulată „Acteon” (2017). Din 2018, este membră a formației camerale D'arta Piano Trio.

    În calitate de bursieră a Fundației Communitas (2016), a interpretat lucrări pentru pian de Ernő Dohnányi în instituții culturale din România. În anul universitar 2016-17 a studiat la Academia de Muzică din Szeged cu o bursă Erasmus. Din anul universitar 2020 este titulară a catedrei de trompetă a Facultății de Muzică și Artele Spectacolului a Universității din Timișoara, iar din 2021 este profesor de pian la Liceul de Artă din Târgu Mureș.

 Marnix Verberne 

    A început studiul viorii la opt ani în Leusden (Olanda), sub îndrumarea lui Jacqueline Monné. Este pasionat de muzica orchestrală, prin intermediul căreia și-a descoperit pasiunea pentru violă. În calitate de muzician de cameră, Marnix a făcut numeroase turnee în Europa. În 2018, el a susținut un turneu ca solist cu Ansamblul Nescio.

     A cântat la Concertgebouw (Amsterdam), urmând să concerteze şi pentru televiziunea națională. În aprilie 2022, Marnix a câștigat atât Premiul Juriului cât și Premiul Publicului al Maastricht Music Award. Marnix a urmat cursuri de măiestrie cu Mikhail Zemtsov, Stefan Metz, Sándor Devich și Benzion Shamir. În prezent, își finalizează studiile la Conservatorul din Maastricht, fiind distins cu notă maximă pentru concertul său de absolvire.

    Trioul de cornuri în mi bemol major de Johannes Brahms 

    Este o piesă de cameră în patru mișcări scrisă inițial pentru corn natural, vioară și pian. Compusă în 1865, lucrarea comemorează moartea mamei lui Brahms, Christiane, la începutul aceluiași an. Cu toate acestea, se bazează pe o temă pe care Brahms a compus-o cu doisprezece ani în urmă, dar nu a publicat-o în acel moment.

    Lucrarea a fost interpretată pentru prima dată la Zurich la 28 noiembrie 1865 și a fost publicată un an mai târziu, în noiembrie 1866. Trioul cu cornuri a fost ultima piesă de cameră scrisă de Brahms în următorii opt ani.

    Brahms a ales să scrie lucrarea pentru corn natural mai degrabă decât pentru corn cu supapă, în ciuda faptului că instrumentul cu valvă devenea din ce în ce mai comun. Timbrul cornului natural este mai sumbru și mai melancolic decât cornul valvular și creează o stare de spirit mult diferită . Brahms credea că tonurile deschise ale cornului natural aveau o calitate mai plină decât cele produse de valve. Ascultătorii din secolul al XIX-lea asociau sunetul cornului natural cu natura și strigăturile vânătorii. În mod potrivit, Brahms a spus odată că tema de deschidere a primei mișcări i-a venit în timp ce se plimba prin pădure. Brahms a învățat și cornul natural (precum pian și violoncel) în copilărie, ceea ce poate fi un alt motiv pentru care a ales să scrie pentru aceste instrumente după moartea mamei sale.

    În ciuda dragostei lui Brahms pentru sunetul cornului natural, el a precizat că partea de corn poate fi interpretată de un violoncel și a fost într-adevăr transpusă cu o parte pentru violoncel. Mult mai târziu, în 1884, Brahms a reelaborat și partea pentru violă.

    Cele patru mișcări ale compoziției sunt: allegro (în do minor și sonată , temă secundară în expoziție în mi bemol major), scherzo (în sol minor și formă ternară , secțiunea mijlocie în sol major), adagio (în fa minor și sonată, temă secundară în expoziție în la bemol major) și allegro (în do minor și sonată, temă secundară în expoziție în mi bemol major).

    A doua mișcare pentru a fi scherzo este în formă modificată „minuet și trio”, unde scherzo principal are o introducere suplimentară.

    Opriți războaiele!

 


 

Niciun comentariu: