luni, 29 iulie 2024

Facturi

    Factura unei persoane este dată de constituția lui intelectuală, psihică sau morală, de structura sa fizică, emoțională sau temperamentală. Este de la sine înțeles că nu pot exista două persoane identice pentru că factura nu depinde doar de leagănul în care te-ai născut ci și de alți parametri care influențează viața unui om în afara familiei, școlii și ai anturajului. Acești parametri i-am putea numi accidente naturale fără ca neaparat să ne ducem cu gândul la tragedii. Îndrăgostirea, reușita sau speranța pot fi la fel de bine accidente naturale precum pisma, depresia sau regretul. În general aceste accidente pot fi foarte greu controlabile și, ca părere personală, nu trebuie să le controlăm pe de-a-ntregul, dar trebuie conștientizate.

    Când m-am apucat să scriu aceste rânduri, după ce am așternut titlul, despre alt sens al cuvântului factură am vrut să scriu. Ca șapou merge și această „bună dimineața!”. Să revenim la sensul mercantil al cuvântului „factură”. La sensul care ne dă uneori bătăi de cap, alteori speranțe de mai bine. Depinde pe care parte a josului paginii îți pui semnătura. Factura vine în cele mai multe cazuri în urma unui contract. Cel care semnează în josul ultimei pagini în dreapta trebuie să citească mult mai atent capcanele care pot fi inserate de către inițiatorul contractului, adică de cel care semnează în stânga.

    Până în urmă cu peste 30 de ani priveam cu dorință către cutia poștală, aceasta aducându-mi foarte rar vești proaste. Astăzi mă uit cu teamă, rareori cu speranță, atunci când privesc spre cutia poștală. Chiar și la acea electronică, doar ne-am actualizat plimbările diurne în pas cu vremurile. Era să zic vremea, dar îmi dau din ce în ce mai mult seama că este un domeniu pe care nu-l stăpânesc. Nici eu, nici omenirea... Astăzi ce factură a mai venit?

    Așadar acea bucățică de hârtie de pe care citim doar ultimele cifre, cele scrise după cuvântul „Total”, vreau să fac referire și chiar să atrag atenția că ar trebui să nu privim superficial restul pasajelor înscrise, deoarece tocmai acestea sunt cele care dau întregul. Dacă am parcurge și înțelege fiecare parte a acelui „Total” am știi cam unde ar trebui să aducem îmbunătățiri, orice factură putând fi diminuată valoric. De la mersul la vot și până la aruncarea selectivă a gunoiului, orice acțiune ne poate diminua valoarea facturilor ce le avem de plătit în viață, indiferent dacă acestea sunt scrise pe hârtie sau răboj.

    Sloganuri precum „omul potrivit la locul potrivit!”, „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!”, „unde nu-i cap vai de picioare!”, „atenție la neatenție!”, „nu lăsa pe mâine ce poți face azi!” sau „bate fierul cât e cald!” n-ar fi parodiate de cei care nu sunt interesați ca poporul, noi plebea, să fim în cunoștință de cauză, altfel spus în conștiență.

    După cum observăm totul se plătește. De la aerul pe care-l respirăm până la preotul care ne îngroapă totul are un preț. Depinde de noi cât plătim, care este valoarea facturii. De alegerile pe care le facem în viață, de negocierile pe care le facem cu realul și abstractul, de modul în care ne dispunem de-o parte și de alta a binelui. Era să scriu deoparte și de alta a legii, dar mi-am dat seama că la noi multe legi le fac corupții.

    Și războaiele au apărut și se mențin din cauza corupților. Anihilați corupătorii și se vor opri războaiele!

Niciun comentariu: