luni, 8 februarie 2021

Beethoven și Brahms pe scena Filarmonicii Dinu Lipatti cu interpretare valenciană de excepție

    Filarmonica Dinu Lipatti, prin neobosiții și mereun surprinzătorii ei menegeri, ne fac în această săptămână să ni se pară tare lungi clipele până când, joi seara de la ora 18,30 (abonament 19) îi vom putea vedea în toată splendoarea lor interpretativă și imagistică pe ibericii, mai precis reprezentanții catalanilor, din Valencia: dirijorul Vicente Ciulia Ramiro și pianistul Josu de Solaun. 

   Deoarece unii dintre noi, printre care mă număr și eu, avem o doză destul de ridicată de ignoranță în ceea ce privește cultura muzicii de calitate vă propun mai jos să aflăm câte ceva despre protagoniști prin căile specifice timpurilor, având grijă ca sursele de informare să fie veridice și verificabile. Faptul că vibrăm emoțional și intelectual atunci când sunetele vrăjite concepute de niște minți cu har ne ating sensibil nu înseamnă că suntem erudiți în farmecele muzicii.

   Faptul că inima noastră simte acordurile de finețe într-un mod delicat sau, din contră, furtunos, nu înseamnă că înțelegem exact ceea ce a gândit compozitorul ci doar ceea ce a reușit să ne transmită, fiecăruia după puterea de înțelegere sau în funcție de conjunctura temporală și spațială. Faptul că mintea noastră ne poartă în lumi diferite în momente diferite chiar dacă ascultăm aceeași partitură, interpretată de aceeași voce, degete sau limbă, ne arată spațiul multidimensional (șapte de exemplu) în care existăm.

   Asta nu înseamnă că nu putem să ne continuăm educația. În orice domeniu, nu numai în cel muzical. Audidacticismul ar putea fi partea pozitivă a spațiului virtual (nu prea îmi place termenul). Să facem deci cunoștință cu cei doi care ne vor purta prin „Concertul pentru pian nr. 3 în do minor”, Op.37 al lui Ludwig van Beethoven și „Simfonia nr. 2 în Re major”, Op. 73 a lui Johannes Brahms:

 


   Josu de Solaun (n. 27 octombrie 1981) este un pianist de muzică clasică spano-american. Deține cetățenii atât din Spania, cât și din Statele Unite. În 2019 a primit titlul de Ofițer al Meritului Cultural, decorație de stat oferită de Klaus Iohannis, președintele României. El este câștigător al Premiului I la Concursul Internațional de pian George Enescu, ediția a XIII-ea, Premiul I la Concursul I de pian al Uniunii Europene desfășurat la Praga și al Primului Mare Premiu al Concursul Internațional de pian José Iturbi , ediția a XV-ea. Este primul și singurul pianist din Spania care a primit vreodată premiile râvnite în cei peste 30 și 50 de ani de existență (concursurile Iturbi și Enescu, fondate în 1981 și 1958).

   Din 1999 până în 2014 a locuit în New York City și este absolvent al Școlii de muzică din Manhattan, de la care deține o licență în muzică, un master în muzică și un doctorat în arte muzicale, iar profesorii săi principali au fost Nina Svetlanova și Horacio Gutiérrez. A studiat muzica de cameră cu violonistul Isidore Cohen.

   Din 2014 până în 2018 a fost profesor de pian la Universitatea de Stat Sam Houston. Din 2019 locuiește în Spania. Până la vârsta de 17 ani, profesorul său principal a fost pianista mexicană Maria Teresa Naranjo Ochoa. A cântat ca solist cu orchestre precum Orchestra Teatrului Mariinsky, Orchestra de Cameră din Moscova, Orchestra Filarmonică din Fenice, Orchestra Filarmonică George Enescu, Orchestra Simfonică Națională din Columbia, Orchestra Concertului RTÉ, Orchestra Filarmonică Ploiești, Orchestra Filarmonică Janáček, Filarmonica din Mexico City Orchestra, Orchestra Simfonică RTVE, Orchestra Filarmonică de Stat din Moldova, Filarmonica Banatul din Timișoara, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orquesta de Valencia, Sioux City Symphony Orchestra și sub dirijori precum Justus Frantz, Rumon Gamba, Gheorghe Costin, JoAnn Falletta, Constantine Orbelian, Ilarion Ionescu-Galați, Christian Badea, Theodore Kuchar, Paul Daniel, Yaron Traub, Alexis Soriano, Miguel Ángel Gómez Martínez și Ramón Tebar. A înregistrat pentru Naxos Records și Audite, inclusiv lucrările complete pentru pian de George Enescu.

   Dintre marile succese mai menționăm Premiul concursului pe an 2006 Spania, ediția a XV-a; Concursul Internațional de Pian José Iturbi (Valencia, Spania); Premiul I - 2009 în Statele Unite Young Concert Artists (YCA) și Audiții internaționale (New York, Statele Unite); Premiul II - 2009 Republica Cehă I Concursul de pian al Uniunii Europene (Praga / Ostrava, Republica Cehă); Premiul I-  2013 Statele Unite, ediția a VII-a a Concursul internațional de pian Iowa (Sioux City, Iowa, Statele Unite)...


 

   Vicente Chuliá Ramiro - dirijor spaniol, compozitor și filozof al muzicii (născut la Catarroja în 1984), este autorul unei lucrări de analiză muzical-fenomenologică a celei de-a doua simfonii a lui Brahms, în care aprofundează aspectele filosofice ale muzicii din perspectiva lui Sergiu Celibidache, autor al Manualului de filosofie a muzicii și director al „Școlii hispanice de dirijare a orchestrei”, fondat din coordonatele materialismului filosofic al lui Gustavo Bueno.

   A studiat la Conservatorul Municipal „José Iturbi” din Valencia, la Conservatorul Superior de Muzică „Real” din Madrid, la Conservatorul Superior de Muzică „Salvador Seguí” din Castellón și la Conservatorul Superior de Muzică „Musikene” din San. Sebastián, obținând un premiu de onoare în teoria muzicii, percuție și compoziție, precum și un premiu pentru cel mai bun dosar academic. La fel, la Conservatoarele din Madrid și San Sebastián studiază dirijarea orchestrei cu maestrul Enrique García Asensio, cu care obține cele mai mari note. În domeniul muzicologiei, a studiat cu José Climent, muzicologul și maestrul capelei din Catedrala din Valencia.

   În calitate de compozitor, și-a început studiile cu Salvador Chuliáat de la o vârstă fragedă, compunând prima sa lucrare la vârsta de cincisprezece ani și urmând cursuri de perfecționare cu LH Stevens, Antón García Abril (1933) și Rafael Talens (1933-2012), în principal. Are un catalog larg de publicații cu peste șaizeci de lucrări care sunt interpretate la nivel național și internațional, printre care se remarcă următoarele: „Trei timbre valențiene” (lucrare obligatorie în concursul de trupe de muzică din Comunitatea Valenciană din 2010), „La Reconquista ”(pentru orchestră), „Omagiu tatălui meu ”(pentru două piane, trompetă, vioară și marimba, în premieră la 70 de ani de la Concert Homenaje al Salvador Chuliá), „Sonata nr. 3 Cósmica ”(pentru pian), „To the XXV Anniversary "(pasodoble compus pentru a XXV-a aniversare a formației simfonice José Iturbi), „Solemnidad, danza y cadencia" (pentru trompetă și orgă), „Fantasia pentru fliscop și pian "și" Mosaico Hispano " (pentru pian, operă dedicat pianistului Josu de Solaun).

    În calitate de dirijor de orchestră, a fost invitat de diverse grupuri de prestigiu, cum ar fi Formația Municipală din Santa Cruz de Tenerife, Formația Simfonică Municipală din Albacete, Formația Simfonică „La Harmonica” din Buñol, Formația Simfonică a Ateneului Muzical Cullera, Orchestra Simfonică Universitară din Iași (România), la festivalul «Sergiu Celibidache», Trupa Municipală Castellón, Orchestra Simfonică Mediteraneană, Trupa Simfonică Municipală din Madrid, Orchestra Simfonică «Bellas Artes» precum și «Ciutat de Torrent». Orchestra în care interpretează „Ultima înregistrare a trompetistului Maurice André” și în care înregistrează muzică de Salvador Chuliá pe CD-ul „Encuentro entre dos estirpes”.

   În vara anului 2019 a fost invitat de Facultatea de Filosofie de León (Guanajuato, Mexic) să predea un curs de filosofie a muzicii, precum și de Orchestra Simfonică a Universității din Guanajuato să predea un curs de dirijare orchestrală, atât care durează cinci zile. În prezent este academician corespondent al secției de muzicologie la Academia Regală de Cultură Valenciană, predă cursuri și cursuri de masterat în dirijarea orchestrei, filozofia muzicii și compoziția; este profesor de dirijat orchestră și director al Orchestrei Simfonice și formației Conservatorului Municipal de Muzică „José Iturbi” din Valencia.

   În plus, el dezvoltă o filozofie a artei din materialismul filosofic, pe lângă faptul că va continua să dezvolte filosofia muzicii din materialismul filosofic al lui Gustavo Bueno.

 


Niciun comentariu: