miercuri, 8 aprilie 2020

Mirel Rădoi, selecționerul echipei naționale de fotbal, intervievat astăzi de mine.


Cum credeți că vor depăși componenții echipei naționale această perioadă (atât la nivel de grup cât și individual)? Credeți că vor fi componenți problemă în acest sens? Dacă da, se lucrează individual cu ei?

În primul rând, toți jucătorii din circuitul echipei naționale se află acum în programul cluburilor de care aparțin. Ei urmează, așadar, recomandările și indicațiile fixate de staff-urile de la cluburi. Eu și colegii mei din staff-ul echipei naționale suntem în contact permanent cu ei, la fel preparatorul fizic e în legătură cu omologii lui de la cluburi, dar nefiind în perioadă FIFA, să îi avem la lot, coordonarea programului lor depinde de cluburi.
Nu am nicio îndoială în privința modului în care vor respecta recomandările autorităților pentru această perioadă și nici în ce privește recomandările de pregătire fizică, ce țin de viața de fotbalist. Și spun asta inclusiv în urma discuțiilor avute cu ei. Sunt jucători reponsabili, înțeleg pericolul și au grijă de ei și de familiile lor.
Cred că această perioadă va fi un test pentru fiecare dintre noi și vom ieși toți mai puternici.

Considerați că aceste amânări ale disputelor oficiale sunt benefice sau malefice în privința calificării? Motivați vă rog răspunsul.

Faptul că nu jucăm meciul din Islanda în luna martie am considerat că este în avantajul nostru. Programarea inițială, în luna iunie, ne scăpa, cel puțin aparent, de grijile privind starea terenului și condițiile meteo. Dar evoluția situației generale a dus la încă o amânare, iar acum nu știm exact data acestei partide, așteptăm toți decizia UEFA. Oricum, noi eram pregătiți de acest meci și pentru luna martie. Cred că pe primul loc, acum, e sănătatea fiecăruia. Va veni vremea să ne gândim și la fotbal, sunt sigur de asta, dar va mai dura.

Cum vedeți viitorul echipei naționale prin prisma acțiunilor personale pe care le veți avea pentru îmbunătățirea sistemului de selecție și care sunt aceste acțiuni?

De la finalul lunii noiembrie până la oprirea competițiilor, atât eu, cât și colegii mei din staff-ul echipei naționale, am fost permanent prin țară și în străinătate la partidele jucătorilor noștri. Urmărim pe viu, analizăm, avem materiale. Mai mult decât atât, fiind selecționer U21 înainte, cunosc foarte bine jucătorii noștri, și tineri, și mai experimentați. Practic, din martie 2018, când am început ca manager sportiv al României U21, am intrat în circuitul loturilor naționale.
Nu cred că sistemul de selecție în sine e o problemă la naționala de seniori, marea provocare este să reușim împreună să aducem într-o formulă competitivă jucătorii cu experiență și talent, alături de cei tineri și la fel de talentați, care au demonstrat la nivel U21. Prin prisma acestor lucruri, cred că viitorul trebuie să sune bine.

În ce măsură vă puteți implica în procesul de selecție al echipelor reprezentative mici (copii, juniori...)? Nu pe „cine?” ci „cum?”

Eu sunt totdeauna deschis și dornic să ajut cu priceperea mea și ideile mele. Din fericire, modul de lucru la FRF este unul care încurajează colaborarea dintre selecționerii loturilor naționale, de la U15 până la seniori. De fiecare dată când pot fi de folos colegilor mei, o voi face cu toată inima. Dar nu cred că această implicare poate fi directă în procesul de selecție! Nici nu trebuie să fie așa!
Pot oferi o părere sau un sfat, dar e nevoie de decizia finală a fiecărui selecționer, la capătul procesului de monitorizare și selecție a jucătorilor, pentru fiecare lot. Ține de autoritatea și responsabilitatea fiecăruia. Atât în privința numelor de jucători, cât și în privința modului de selecție, la care vă referiți. Așa e corect și așa vom lucra.


Ce jucători născuți în județul Satu Mare sau care au jucat pe la echipe sătmărene îi aveți în vizor pentru lotul național, atât din cei consacrați cât și din cei tineri? Aș dori să-i și caracterizați puțin.

Doi dintre jucătorii pe care îi monitorizăm sunt Eric Bicfalvi și Adrian Rus.
Pe Eric, născut la Carei, în județul Satu Mare, îl știu foarte bine pentru că am fost și coechipieri o vreme. E un jucător care s-a impus într-un campionat puternic și care solicită foarte mult fizic, cel din Rusia. A ajuns la maturitate și cred că poate să ofere mai mult echipei naționale decât a făcut-o până acum. Depinde însă de traiectoria lui în lunile care vor urma după pandemie.
Pe Adi, din același județ, îl cunosc pentru că am lucrat împreună în campania Euro U21 din 2019 și este un jucător foarte talentat, un exemplu de seriozitate și un caracter extraordinar. Face parte din viitorul naționalei, din punctul meu de vedere.
Atât Adi, cât și Eric, au început fotbalul în Satu Mare, nu doar că provin din acest județ. Așadar, pe lângă potențial fotbalistic, eu cred că zona încă are capacitatea, prin oameni pricepuți și dedicați, să contribuie la șlefuirea și promovarea tinerilor noștri de valoare.

Niciun comentariu: