Ora: 19:00
Locație: Sala de concerte a Filarmonicii de Stat „Dinu Lipatti”
Intrarea pe baza abonamentului sau a biletului de intrare.
Biletele sunt disponibile pentru vânzare la casieria filarmonicii.
Béres Melinda (vioară) și Horváth Edith (pian), conferențiare universitare la Academia de Muzică <<Gh. Dima>> din Cluj-Napoca, vă vor purta prin universul sonor al unor maeștri precum Rachmaninov, Fauré, Enescu, Ravel, Boulanger, Ysaÿe și Debussy.”
Acesta este mesajul cu care Filarmonica Dinu Lipatti ne cheamă astăzi la o nouă întâlnire cu muzica de cea mai bună calitate. Mie nu-mi rămâne decât să trec la secțiunea de popularizare a culturii, de multiplicare a informațiilor pe care le culeg de pe diferite ste-uri de încredere. Deoarece despre cele două ambasadoare ale Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj am scris pe larg anul trecut, pe 23 ianuarie, ne vom orienta nesațul de cultură spre „Belle epoque”
Belle Époque (sursă Wikipedia)
„Epoca frumoasă” este perioada modernă, cu salturi marcante în toate domeniile și viață tihnită până la începutul Primului Război Mondial. Convențional este datată de la sfârșitul Războiului franco-prusac din 1871 până la izbucnirea Primului Război Mondial în 1914.
Apărută în timpul celei de-a treia republici franceze, a fost o perioadă caracterizată de optimism, pace regională, prosperitate economică, un vârf al imperiilor coloniale și inovațiilor tehnologice, științifice și culturale. În climatul perioadei, mai ales la Paris, artele au înflorit. Multe capodopere ale literaturii, muzicii, teatrului și artei vizuale au câștigat recunoașterea. „Belle Époque” a fost numit în retrospectivă, când a început să fie considerată "Epoca de aur", spre deosebire de ororile Primului Război Mondial.
Expresia s-a născut la sfârșitul anilor 1930. Prima utilizare fără echivoc provine dintr-un program radio intitulat: "Ah, la Belle Époque! Croquis musical de l'époque 1900" (Ah, epoca frumoasă! Schiță muzicală din anii 1900), prezentat de André Allehaut la Radio Paris în noiembrie 1940, pentru a evoca cei 50 de ani care au precedat Primul Război Mondial.
Cu toate acestea, pentru istoricii Jean Garrigues, Philippe Lacombrade și Dominique Lejeune, expresia s-ar fi născut mai degrabă în 1919.
Alți compozitori influenți ai Parisului în perioada respectivă includ pe: Jules Massenet (1842-1912), autorul operelor „Manon” și „Werther”, respectiv Eric Satie (1866-1925), care și-a câștigat existența ca pianist la „Le Chat Noir" (Pisica neagră), un cabaret în Montmartre, după ce a părăsit Conservatorul. Lucrările sale cele mai renumite sunt seria Gymnopédies (1888).
Opriți războiul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu