marți, 9 iulie 2013

Învățăturile lui Lorand către fiii Sătmarului.

   Nu pot spune că nu mi-a folosit la ceva speech-ul lui Lorand despre succesul în afaceri. Chiar dacă toastul a aparținut edililor (Radu Roca, mai emoționat decât în alte cazuri similare, și Marcela Papici, mai dezinvoltă decât în cabinet) chintesența celor 190 de minute de comunicare unidirecționată de la vorbitor către auditor a cam fost atinsă. Găzduit în salonul mare al "porumbelului" deținut de prietenul nostru Vasile Lup, discursul domnului Lorand Soares Szasz, s-a bucurat de aprecierea celor prezenți. Am remarcat foarte mulți tineri în salon dar și oameni cu mai multă experiență în domeniul afacerilor, unii chiar reușind să facă din firmele pe care le dețin/conduc adevărate brand-uri la nivel național.
   Chiar dacă în cele ce urmează are să vi se pară că am prea mult spirit critic vreau să menționez că ideile de bază dezvoltate de Lorand sunt viabile. Nu sunt singurele, dar sunt viabile. Totul a fost o vânzare. Ne-a vândut Gigi Becali, Cătălin Botezatu, Ursus, Dedeman, BMW, facebook, YouTube și trilulilu pe nesimțite. Mai rămâne ca noi să cumpărăm aceste produse. Aceste nume/firme își vor atinge scopul dacă noi vom vorbi în continuare despre Becali, vom lua cămăși de la Botezatu, vom construi de la Dedeman, vom mânca la crâșma lui Ursus din Cluj... Cei tineri vor câștiga dacă Lorand a reușit să aprindă în ei văpaia dorinței de mai bine prin coridorul vis - țintă - planificare - acțiune. Celor cu oarecare experiență le-a deschis ochii asupra consecințelor (ne)faste ale coexistenței într-o societate hapsână cu efect de turmă...
   Singurul care a câtigat deja în seara aceasta este Lorand. Cei care au investit bani (cei enumerați mai sus și nu numai ei) și cei care au investit timp (invitații din salon) sunt doar potențiali câștigători. Nu mă refer aici la câștigul lui Lorand din informațiile pe care le-a vândut prin suporturi electronice la plecarea invitaților sau prin invitația cu plata la un curs mai laborios ce-l are în plan, ci prin banii care i-a încasat deja de la cei pe care i-a promovat în discursul său. Și nu sunt puțini bani, vă asigur.
   Și ce-i rău în asta? Nu-i nimica rău. Deocamdată. Doar că trebuie să știm, noi cei care am fost prezenți la acest "mesaj", că am fost tratați ca și cumpărători de publicitate. Am mai spus cred pe acest blog că publicitatea are două mari scopuri: de a persuada (adică să te facă să cumperi ceva scoțând în evidență calitățile produsului respectiv) și de a informa (de a aduce la cunoștința populației oportunitățile pe care le are pentru un trai mai bun, numită uneori publicitate publică sau de stat). Lorand a reușit să facă un melanj din cele două laturi ale publicității.
   Extrapolând la Informația Zilei, putem spune că cel mai citit cotidian al județului îndeplinește și el acest rol pentru populația județului. Adică informează prin articole și comunicate de presă și persuadează prin machete de publicitate, articole publicitare și mica publicitate (excepție pagina cu decese). Informațiile prin articole sunt și ele de două feluri: aduce la cunoștința cititorilor fapte petrecute sau care urmează să se întâmple fără a implica nume de firme/instituții/organizații de tot felul pe de o parte și atunci nu au caracter publicitar sau articole cu vădit caracter publicitar care trebuie luate ca atare de către cititori.
   Mai am un of! despre care trebuie să mă exprim. Faptele de caritate. Atunci când faci o faptă bună (aduci alinare unui suflet bolnav sau unui suflet nevoiaș) nu o faci cu presa în spate. Tu ca persoană sau tu ca firmă ai grijă că de fapt îl umilești pe cel care crezi că-l ajuți. Fă-o în tăcere sau nu te mira atunci când autorul acestor rânduri îți cere bani pentru a îți oferi notorietate. Cred că am să mai revin asupra acestor lucruri, mai ales că nu prea are legătură cu subiectul acestui articol. De fapt are. Să ne aducem aminte că Roland a pronunțat numele lui Gigi Becali și n-a făcut-o întâmplător, motiv pentru care era să plec de la întrunire. Îs ardelean ș-am mai șezut o țâră.
  

Niciun comentariu: