În această săptămână Orchestra Filarmonicii de Stat Dinu Lipatti din Satu Mare se odihnește. Asta nu înseamnă că nu avem activitate pe scena celei mai prestigioase instituții de cultură din nord-vestul țării. Asta pentru că stafful acesteia s-a gândit să ne ofere un „Recital cameral” în care trei instrumente vor dialoga în limba dragă nouă, limba muzicii de calitate, compusă de acestă dată de Wolfgang Amadeus Mozart („Kegelstatt”), Max Bruch („Opt piese pentru clarinet violă și pian) și Robert Schumann („Nuvele”).
Madarász Emese Adél
A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, specializarea clarinet, clasa domnului profesor Ioan Goilă. În anii universitari a fost membră a „Orchestrei de tineret” din România; a cântat în renumite săli de concerte, precum Ateneul Român, Zaryadye Concert Hall din Moscova sau Konzerthaus din Berlin.
Király Erzsébet
Este absolventă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, unde a urmat și ciclul de masterat în muzică (specializarea violă). A studiat cu Sorin Gherbanovschi, Gábor Ferenc, Ilse L. Herbert, Francisc László, Ulrike Titze, Konraad Ellegiers și Emil Simon.
Czumbil Bernadette
Tășnădeanca noastră este absolventă a Liceului de Artă din Oradea, unde a terminat specializarea pian sub îndrumarea profesoarelor Deák Magdalena și Fekete Erzsébet. După cursurile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, secția pian, precum și cele de masterat sub coordonarea prof. univ. dr. Adriana Bera, a obţinut o bursă „Erasmus” la Hochschule für Musik din Köln. În 2011 își susține lucrarea de doctorat cu titlul „Fantezia în creația pentru instrumente cu claviatura lui Carl Philipp Emanuel Bach” cu calificativul Summa cum Laude. Este laureată a concursurilor naționale de pian (Baia Mare, Oradea), a concursului în cadrul „Festivalului Mozart”, Cluj, și a concursului internațional de pian în cadrul „Sommerakademie Prag-Wien-Budapest”, Baden/Austria (2000, premiul „Alban Berg”).
“Kegelstatt” Trio în mi bemol major
Mozart a scris trio-ul cu pian pe 10 foi (19 pagini) la Viena și a datat manuscrisul la 5 august 1786. Potrivit studentei lui Mozart, Karoline Pichler, în vârstă de 17 ani, lucrarea a fost dedicată unui alt student al lui Mozart, Franziska von Jacquin; Mozart și familia von Jacquin – tatăl Nikolaus Joseph von Jacquin și fiul său cel mic Gottfried – erau prieteni destul de apropiați. Au susținut împreună concerte house, unde Nikolaus a cântat la flaut și Franziska la pian. Într-o scrisoare către Gottfried din 15 ianuarie 1787, Mozart laudă studierea și diligența lui Franziska. Mozart a dedicat o serie de lucrări familiei von Jacquin. Un an mai târziu, Mozart a scris două lieduri, „Când Luise a ars scrisorile iubitului ei infidel” și „Visul” în mod explicit pentru ca Gottfried von Jacquin să le folosească sub propriul său nume.
Acest trio clarinet-viola-pian a fost cântat pentru prima dată în casa lui von Jacquin; Anton Stadler a cântat la clarinet, Mozart la violă și Franziska von Jacquin la pian. Clarinetul era încă un instrument relativ nou pe vremea lui Mozart, iar acest trio, împreună cu „Cvintetul său pentru clarinet” și „Concertul pentru clarinet” (ultimele două pentru clarinete de basset în la), au contribuit la creșterea popularității instrumentului.
Trio-ul a fost publicat în 1788 de Artaria, transcris (probabil cu acordul lui Mozart) pentru vioară, violă și pian, iar partea originală de clarinet a fost descrisă ca o „parte alternativă”: Datorită acestui punctaj neobișnuit, piesa este uneori adaptată pentru a se potrivi cu alte tipuri de triouri; de exemplu, un trio clarinet-violină-pian, un trio vioară-violoncel-pian, un trio clarinet-violoncel-pian sau un trio vioară-viola-pian, ca în prima publicație a lui Artaria.
Niciun compozitor înainte de Mozart nu a scris pentru această combinație de instrumente. În secolul al XIX-lea , Robert Schumann a scris „Basme”, Max Bruch în 1910 a compus „Opt piese pentru clarinet, violă și pian” și Carl Reinecke ne-a oferit „Trio pentru pian, clarinet și violă”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu