joi, 2 decembrie 2010

Celebritate cu celeritate

Pasiunea de a mă juca cu cuvintele, de a modela literele pe sensuri şi contrasensuri am părăsit-o în urmă cu un deceniu şi ceva. Din când în când, spre aducere aminte, mai trântesc câte un calambur în ton cu ideile de moment sau cu cele rumegate la foc albastru, de cămin. Rebusul mi-a ocupat o bună parte din trai. Eram în clasa a patra când prietenul naşei mele, Mitică, mi-a hrănit poftele de a afla, de a mă descurca în situaţii limită şi de a-mi putea folosi logica sub formă de armă de apărare. Pentru început m-a învăţat să citesc Mersul Trenurilor, apoi mi-a pus primul roman în mână (Cei trei muşchetari - vol II) şi după ce l-am devorat mi-a explicat tainele cuvintelor încrucişate. Mi-a trimis, nu mult după ce a plecat în Italia, prin '68, o vedere cu AS Roma. Cu Mitică m-am întâlnit în urmă cu vreo trei ani, undeva la vreo 60 de km în sudul Romei. Nu-l mai văzusem de aproape patruzeci de ani... Tocmai l-am sunat. Are 86 de ani şi 20 de ore pe zi trăieşte cu oxigen lichid...
Titlul. Să revenim la titlu. De ce atâta grabă? De ce atâta grabă să devii celebru? De ce atâta grabă să devii celebru cât eşti în viaţă? Cu celeritate astăzi totul se schimbă. Răsalaltăieri ajungeai celebru mult după ce vrăbiuţele îţi ciripeau pe salcia de la căpătâi. Alaltăieri, abia după ce îţi dedicai o jumătate de secol din viaţa ta unui domeniu (în special artă) reuşeai să ţi se pronunţe numele de oameni pe care nu-i cunoşteai. Ieri, sportul şi politica te aduceau pe prima pagină a ziarelor de îndată ce făceai o faptă bună. Astăzi mai repede faptele de care ar trebui să-ţi fie ruşine sunt cele care te postează pe sticla electrocasnicului din sufragerie (la români şi din dormitor). Mâine lista bravadelor tale de tot felul se va deschide din pubertate, concomitent cu fapta. Poimâine nu vei apuca să gândeşti că vei avea transpusă realizarea gândului tău într-o hologramă. Răspoimâine nu va mai trebui să te naşti ca să exişti!
Dacă tot am enumerat zilele săptămânii fără a le pronunţa efectiv hai să vedem ce ne aşteaptă în prima etapă a returului:
- derbiul etapei se va desfăşura implacabil la Vaslui unde vine Rapidul, adică celebritatea lui Porumboiu cu celeritatea Rapidului dacă mi se permite pleonasmul.
- în Gloria Bistriţei mânia lui Manea va-ncontra pe Contra;
- în Groapă, Selymes va verifica dinamica astrală pusă la punct de Andone;
- în Gruia doljenii şi clujenii fără jenă vor cârti despre Cârţu;
- în Ghencea şi militarii şi studenţii vor să arunce şepcile (unii la gunoi, alţii în slăvi);
- în Galaţi gaşca nebună vrea să recreioneze diagrama fier-carbon;
- în Gaz Metan îşi pun nădejdea toţi sibienii ca să stăvilească dorul de transhumanţă al SRI-ului;
- meciurile al căror interes este doar local se întâmplă la Braşov şi Urziceni unde târgoveţii de pe Mureş şi Jiu vin să inunde vadurile otrăvite ale Timişului şi Ialomiţei.

Niciun comentariu: