marți, 26 septembrie 2023

Festivalul internațional „Zilele muzicale sătmărene” - ediția a IVL-a

    Încă ne mai răsună acordurile „Festivalului internațional George Enescu” încheiat în urmă cu doar câteva zile (duminică) la Ateneul Român din București și desfășurat în acest an, la a XXVI-a lui ediție, în întreaga țară, inclusiv la Satu Mare, că și pornește la drum un alt regal de muzică de cea mai bună calitate: Festivalul Internațional „Zilele muzicale sătmărene”, regal care chiar dacă se află la a IVL-a ediție (sau XLVI, cum doriți, tot 46 înseamnă), este un pic mai tânăr decât fratele său cu rezonanță mai puternică, deoarece acesta se desfășoară o dată la doi ani, având în istoric și o perioadă în care s-a desfășurat la un interval de trei ani. Anul înființării Festivalului „George Enescu” este 1958.

    Așadar joi, 28 septembrie, a.c., ora 19, avem prima seară de grație a festivalului sătmărean în sala Filarmonicii de Stat Dinu Lipatti din capitala Sătmarului. La spectacolul „Concert simfonic” pentru care sunt valabile abonamentele cu nr. 3 vom avea plăcerea să-l revedem la pupitru pe dirijorul clujean Horvath Jozsef, a cărui biografie am descris-o în numărul din 15 noiembrie 2021.

    În uvertură vom asculta „Simfonia pentru orchestră de coarde nr. 5”, în si bemol major, a lui Felix Mendelssohn Bartholdy interpretată de Orchestra Filarmonicii Dinu Lipatti. Simfonia probabil face parte din cele 12 simfonii timpurii compuse de german până la vârsta de 14 ani, simfonii care nu au fost arhivate în opus.

    Invitatul de gală al serii, chitaristul Giacomo Bigoni, al cărui trecut vi l-am devoalat tot în 2021, mai precis în 14 iunie, ne va încânta cu chitara lui Stephen Hill, interpretând „Concertul pentru chitară nr. 1”, în re major, al compozitorului italian din prima jumătate a secolului trecut, Mario Castelnuovo-Tedesco.
    Pentru final conducerea filarmonicii sătmărene ne-a rezervat „Serenada pentru orchestră de coarde”, în do major, a celebrului compozitor rus Piotr Ilici Ceaikovski.

     Sâmbătă, 30 septembrie, tot de la ora 19, va avea loc un nou eveniment din cadrul „Zilelor Muzicale sătmărene”. Este vorba de un „Concert cameral” susținut de octete de coarde. Pentru acest concert sunt valabile abonamentele cu nr. 4. Vom asculta în prima parte „Octuor”-ul lui George Enescu, iar în partea a doua din nou Felix Mendelssohn Bartholdy cu „Octet pentru coarde”.

    Vor urca pe scenă „Arcadia Quartet” (Ana Torok - vioară; Răsvan Dumitru - vioară; Traian Boală - violă; Zsolt Torok - violoncel) din Cluj căruia i se va alătura un cvartet ad-hoc format din Vlad Răceu - vioară; Roxana Oprea - vioară; Mihai Oșvat - violă; Ștefan Cazacu - violoncel.

  Concertul pentru chitară și orchestră nr.1

    A fost compus de Mario Castelnuovo-Tedesco între decembrie 1938 și ianuarie 1939. Este unul dintre cele mai cunoscute și mai susținute concerte din repertoriul acestui instrument, alături de concertele pentru chitară ale lui Joaquin Rodrigo. Este structurat în 3 mișcări, tonalitatea este re major. Premiera mondiale a avut loc la Montevideo în 1939. 

    Ideea de a aborda compoziția concertului a venit de la o solicitare a chitaristului Andrés Segovia, care în acei ani - și încă din anii 1920 - s-a angajat în munca de valorificare și reevaluare a chitarei în muzica clasica. Un aspect fundamental al acestui proiect a fost îmbogățirea semnificativă a repertoriului muzical al instrumentului cu compoziții originale de mare profunzime, iar florentinul Castelnuovo-Tedesco a fost unul dintre contributorii majori în acest sens. 

    Aceasta a fost prima dată când s-a trezit confruntat cu problema combinării unei orchestre cu o chitară, un instrument cu o gamă sonoră mult mai modestă decât un pian sau o vioară. Dificultatea a fost depășită cu brio, obținându-se un dialog rafinat între chitară și orchestrație care nu îl copleșește niciodată pe solist. Mai târziu a compus un „Concert pentru chitară nr. 2” și un „Concert pentru două chitare”. 

    Prima reprezentație a concertului a avut loc pe 28 octombrie 1939 la Auditorio de Sodre din Montevideo, cu Andrés Segovia la chitară și Lamberto Baldi dirijor. Entuziasmul a fost enorm, iar spectacolul poate fi urmărit pe o înregistrare rară a vremii. Ulterior, Segovia a fost persoana care a publicat prima înregistrare oficială a operei, cu New London Orchestra dirijată de Alec Sherman în 1949. Este probabil prima înregistrare a unui concert de chitară, dar calitatea și grija avute în obținerea sunetului par surprinzătoare.

    Opriți războiul!

Niciun comentariu: