Beethoven, Paganini și Mendelssohn-Bartholdy. Cine și-ar putea dori mai mult pentru o singură seară. Dacă mai spunem că Uvertura Egmont, Concertul pentru vioară nr. 1 în Re Major respectiv Simfonia Italiană nr. 4 în La Major vor fi interpretate la un Stradivarius de către Răzvan Stoica și că la pupitru bagheta magică va fi mânuită de Cristian Spătaru nu cred că va mai fi un loc în sala de concerte Dinu Lipatti din Satu Mare.
Evenimentul de excepție va avea loc joi, 17 martie de la ora 18,30 și sunt valabile abonamentele cu nr. 33. Bineînțeles că cei care mai apucă un bilet de la casa de bilete a instituției de cultură va fi de asemenea favorizat cu un loc în sală.
După cum știți Uvertura Egmont a fost compusă în 1809-1810 de Ludwig pentru piesa de teatru cu același nume scrisă de Johann Wolfgang von Goethe, iar premiera a avut loc în 1810 la Burgtheater din Viena.
„Peste o jumătate de veac a durat sinistra aventură a sicriului cu rămăşiţele pământeşti ale lui Niccolò Paganini. Această istorie neagră, încă suficient de misterioasă, este de-a dreptul incredibilă pentru o minte cât de cât sănătoasă. Să recapitulăm.
În după-amiaza zilei de joi 27 Mai 1840, la ora 5.00, Paganini moare în casa Contelui de Cessole din Nisa, în urma unui violent atac de tuse, urmat de hemoptizie. După exact cinci luni urma să împlinească 58 de ani.
Prin testament, artistul ceruse să fie înmormântat fără pompă şi mai
ales fără să i se cânte un recviem. Dorea doar o sută de mise celebrate
de călugării capucini. Totul părea a decurge normal, în ciuda
cortegiului de zvonuri. Mulţimea se îngrămădea la catafalcul din casa
contelui, să vadă chipul uşor diabolic, cu nas acvilin şi mâinile cu
degete lungi, parcă supranaturale, care revoluţionaseră tehnica
violonistică. Verdictul vine însă rapid: episcopul Galvano refuză să
elibereze autorizaţia de înmormântare, considerând că un eretic ca
Paganini nu poate fi înhumat în cimitir.
Recursul la verdictul de erezie, făcut de prietenii muzicianului,
este respins, mărturia preotului Cafarelli fiind considerată o dovadă de
neclintit. Sicriul este dus în taină în pivniţa casei.
Încercarea
de a obţine autorizaţia de înmormântare în cimitirul din Genova, oraşul
natal al lui Paganini, eşuează, în ciuda intenţiei regelui Carol Albert
de a o aproba. Guvernatorul Genovei, Filippo Paolucci, interzice
aducerea sicriului la Genova, iar cardinalul Tardini recomandă
înmormântarea ereticului în cimitirul protestanţilor sau în oricare alt
cimitir necatolic, în secret.
Este interzisă publicarea în ziarele din Genova a vreunui articol despre Paganini. După
un an şi jumătate, fiul muzicianului, Achille, obţine o audienţă la
papa Grigorie al XVI-lea, în urma căreia se hotărăşte o nouă anchetă.
Între timp sicriul este mutat din pivniţa casei la Spitalul din Nisa,
apoi la Lazaretul din Villafranca. Nu poate rămâne nici aici: în
şuieratul vântului unii spun că aud strigăte de strigoi. Suficient
pentru suspiciunea că, odată descoperit, sicriul cu trupul „ereticului”
ar fi considerat cauza tuturor nenorocirilor. Aşa că este îngropat
noaptea lângă zidul unei fabrici de ulei, dar locul se dovedeşte precar,
pământul fiind îmbibat cu reziduuri de la presele de ulei.
De aici încolo detaliile sunt neclare, transformând cumplitul episod în legendă. Posibil ca sicriul să fi fost dus de Contele de Cessole pe insula Saint-Ferréol, lângă Coasta de Azur. Se ştie cu exactitate, din certificatul de transport, că în 22 Aprilie 1844, barca Maria Magdalena îl aduce în portul Genova. Din certificatul respectiv aflăm că defunctul baron Paganini „a fost îmbălsămat după toate regulile artei”, aşezat într-o cutie de zinc închisă ermetic şi pusă într-un coşciug de lemn de nuc, la rândul lui pus într-un paralelipiped de lemn alb. Poliţia genoveză aprobă transportul sicriului la vila lui Paganini şi înmormântarea într-un loc profan.
Cu greu, Achille obţine în 1845 aprobarea unei slujbe religioase în
Biserica Steccata a Ordinului Cavalerilor Sf. Gheorghe din Parma şi apoi
reînhumarea în grădina Vilei Gajona. În vila de la Parma, rămăşiţele
pământeşti ale muzicianului de geniu rămân 20 de ani, până în 1876, când
nepotul său, Attila Paganini, fiul lui Achile, obţine de la Vatican
anularea hotărârii de erezie.
Niccolò Paganini poate fi în sfârşit înmormântat într-un cimitir catolic, la Parma. Aventura neagră pare a se fi încheiat.
În 1893, la insistenţa violonistului ceh Franti¹ek Ondøièek, Achile
Paganini deschide sicriul tatălui său. Chipul defunctului era conservat
impecabil, dar din trup nu mai rămăsese decât scheletul…
Şi pentru că nu era de ajuns, în 1896 Primăria oraşului Parma hotărăşte mutarea cimitirului.”
200 de ani au trecut de când a fost compusă Simfonia Italiană a lui Mendelsshon. 223 de ani au trecut de când s-a născut Mendehlson. E greu de înțeles cum la doar 23 de ani să ai o asemenea acuratețe, astfel încât să transpui pe portativ un atât de complex mesaj.
Să nu uităm că Mendelssohn a fost profund influențat de muzica lui Johann Sebastian Bach. Stră-mătușa sa Sarah Levy (născută Itzig) a fost eleva fiului lui Bach, Wilhelm Friedemann Bach și a sprijinit-o pe văduva altuia din fiii săi, Carl Philipp Emmanuel Bach. A colecționat o serie de manuscrise ale lui Bach. Muzica lui Bach, care la începutul secolului al XIX -lea căzuse într-o relativă uitare, se bucura de un profund respect din partea lui Zelter, profesorul lui Felix. În anul 1829, cu sprijinul lui Zelter și cu ajutorul actorului Eduard Devrient, Felix a aranjat și a dirijat la Berlin un spectacol cu oratoriul Matheus Passion (Patimile după Matei) de Bach. Orchestra și corul proveneau de la Berlin Singakademie, al cărei principal dirijor era Zelter. Succesul reprezentației (prima de la moartea lui J.S. Bach, în 1750) a reprezentat un element important pentru scoaterea din uitare și relansarea muzicii lui Bach, inițial în Germania și apoi în întreaga Europă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu