luni, 12 decembrie 2022

Baletul „Aurora” invitat la Filarmonică pentru „Concertul simfonic de Crăciun”

    Se apropie Crăciunul. Mirosul colacilor proaspeți scoși din cuptor, clinchetul clopoțeilor de pe picioarele colindătorilor ce se face auzit din ce în ce mai pregnant, montarea ultimului glob (vârful) pe bradul proaspăt împodobit și fulgii de nea zglobii la care privesc curioși noii veniți în lumea lui Moș Crăciun sunt indicii clare că se apropie sărbătorile de iarnă.

 Jankó Zsolt

   De la aceste pregătiri nu putea să lipsească tocmai cea mai cunoscută la nivel internațional instituție culturală a județului nostru, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti”.  Joi 15 decembrie, de la ora 19, pe scena filarmonicii se vor afla la pupitru dirijorul Jankó Zsolt, iar la pian Demeny Balázs. Îi vom putea urmări pe baza abonamentului cu nr. 18 sau a biletului procurat de la sediu.

 Demeny Balázs

   Programul concertului cuprinde „Variațiuni asupra unui cântec pentru copii” compus de compozitorul slovac Ernő Dohnányi în 1914 la Berlin și concertul „Grosso în sol minor nr. 8” realizat în stil bisericesc pentru noaptea de Crăciun de către compozitorul italian Arcangelo Corelli. Compozitorul a realizat 12 astfel de concerte (Grosso) care au fost publicate postum în 1714.

Gabriela Tănase

   În ultima sa parte a concertului, pe scenă va urca trupa de balet „Aurora” care sub creația coregrafei sătmărene (prin adopție) Gabriela Tănase ne va bucura privirile cu suita din „Spărgătorul de nuci” al lui Ceaikovski. Am spus prin adopție pentru că Gabriela a străbătut țara în diagonală în 1998, de la Teatrul „Fantasio” din Constanța până la Teatrul de Nord și Școala de Arte din Satu Mare. Despre Gabriela vă pot dezvălui un secret: este kinetoterapeut cu acte în regulă.

Arcangelo Corelli (sursa Wikipedia)

   Născut la  Fusignano în 17 februarie 1653 și decedat la Roma pe 8 ianuarie 1713 Arcangelo Corelli a fost un compozitor și violonist italian din perioada barocului.

 

   S-a pregătit la Bologna și Roma, iar în acest oraș și-a desfășurat cea mai mare parte a carierei datorită și protecției marilor patroni aristocrați și ecleziastici. Deși întreaga sa producție se limitează la doar șase colecții de lucrări publicate - cinci dintre ele de sonate trio sau solo și una de concerte grosso - el a obținut o mare faimă și succes în întreaga Europă, cristalizând și modele de mare influență.

  Compoziția sa a fost admirată pentru echilibrul, rafinamentul, armoniile somptuoase și originale, bogăția de texturi, efectul impunător al teatralității și pentru polifonia sa clară și melodioasă, calități considerate o expresie perfectă a idealurilor clasice, deși aparținând epocii barocului și adesea folosesc resurse tipice ale acestei școli, cum ar fi explorarea contrastelor dinamice și expresive, dar întotdeauna temperate, de un mare simț al moderației. El a fost primul care a aplicat integral, cu un scop expresiv și structurant, noul sistem tonal consolidat recent după cel puțin două sute de ani de experimentare. A fost angajat în mod regulat ca dirijor sau violonist solo pentru spectacole de opere, oratorie și alte lucrări, precum și participarea activă la evoluția orchestrei tradiționale. Ca violonist virtuoz, a fost considerat unul dintre cei mai mari ai generației sale și a contribuit, datorită dezvoltării tehnicilor moderne de cânt și a numeroșilor săi discipoli împrăștiați în toată Europa, la plasarea viorii printre cele mai prestigioase instrumente solo.

    Personaj dominant în viața muzicală romană până în ultimii ani și foarte apreciat la nivel internațional, a fost contestat de multe tribunale și admis în cea mai prestigioasă societate artistică și intelectuală a timpului său, Accademia dell'Arcadia. Cunoscut la vremea lui ca „noul Orfeu ”, „prințul muzicienilor” și alte adjective similare, în jurul figurii sale s-a generat un mare folclor, iar faima sa nu s-a diminuat după moartea sa. Chiar și astăzi opera sa este subiectul unei voluminoase bibliografii critice, iar sonatele sale sunt încă utilizate pe scară largă în academiile muzicale ca material didactic, precum și piese capabile să se afirme în repertoriul concertelor de astăzi. Poziția sa în istoria muzicii occidentale este considerată crucială, fiind recunoscut drept unul dintre cei mai mari maeștri la cumpăna dintre secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, precum și unul dintre primii și cei mai mari clasiciști.
   Opriți războiul!

 
 



Niciun comentariu: