joi, 13 iulie 2023

Istanbul fast food

     În ultimul timp s-au iscat multe controverse asupra calității deservirii și asupra calității produselor de la cele trei unități deschise în Satu Mare sub titulatura „Istanbul fast food” în care se servesc produse specifice Asiei Mici. Mi-a trezit curiozitatea. Nu neaparat pentru că aș fi un mare amator de bucătării exotice sau pentru că aș fi un fin cunoscător al mâncărurilor de orice fel, dar neastâmpărul meu de a-mi da cu părerea despre aproape orice m-a făcut să trec pragul unei astfel de locații.


    M-am înarmat cu un specialist în de-ale bucătăriei (Adriana mea), cu timp la dispoziție și cu obiectivitatea ziaristului care doresc să fiu și am ales localul aflat pe strada Independenței la parterul blocului UH 44. Nu de alta, dar era mai aproape de casă.

    Afară ploua. Oare să-mi strice seara? Adrianei nu i-am spus că pentru mine era un test. I-am spus doar că m-a cuprins doar așa, un moment romantic de pe vremuri, cum spre rușinea mea din ce în ce mai rar mă cuprinde, și am invitat-o la o cină în oraș. La intrarea în local m-a surprins aerul oriental ce răzbătea atât din partea personalului cât și a mirosurilor specifice bucătăriei tradiționale orientale (în special cel al humusului).

    Personalul, foarte amabil, nu chiar așa agasant precum am pățit în Turcia, ne-a preluat de la intrare și ne-a condus la o masă liberă. Nici nu a fost prea greu deoarece ploaia în rafale de afară a cam gonit clienții. Pe parcurs, ce-i drept, odată cu înseninarea cerului s-au ocupat și celelalte mese disponibile fără a da totuși impresia de sufocare.

    Pentru alegerea meniului m-am lăsat întru totul pe mâna prietenei mele Adriana, cu condiția ca mie să-mi comande ceva diferit față de ce-și comandă ei. Aici a intervenit persoana care ne-a condus la masă care tocmai se apropia cu apa plată pe care o cerusem aprioric și ne-a recomandat un platou special surpriză. Cum rareori se întâmplă, Adriana a acceptat provocarea.

    După nici 15 minute de conversație familială despre copiii noștri ne-a fost adus la masă un platou frumos ornat și două farfurii dreptunghiulare cu ornamente orientale. Platoul conținea frigărui cu mai multe feluri de carne, garnitură specific orientală și două sosuri a căror savoare o mai simțisem la noi în țară doar la Salonul Oriental de la renovatul local din inima Bucureștiului „Hanul lui Manuc”. Ca putere de comparație cu ce am văzut în exterior vă spun că, la gust, preparatele nu difereau de ceea ce am întâlnit în localuri faimoase din Turcia (Antalia, Cipru de Nord), Egipt sau Tunisia sau prin saloanele specifice de pe vasele de croazieră.

    Gurmand fiind sunt ușor de mulțumit cam de orice fel de mâncare, dar laudele care le-am auzit din partea specialistului, a Adrianei, m-au făcut să întreb de conducerea localului. Nu mică mi-a fost surpriza când am aflat că tocmai cel care ne condusese la masă este patronul localului. Așa am aflat că, Atiq Rehman, se află de 14 ani în România, iar de șase-șapte ani și-a deschis propria afacere, aflându-se acum pe cale să deschidă al patrulea local, de data aceasta în Baia Mare. Cele trei de până acum se află în Ardud și Satu Mare (2).

   Am mai întrebat în stânga și-n dreapta, am citit și niscaiva recenzii și am dedus că marea majoritate sunt pozitive. Ca peste tot mai sunt și scăpări. Nimeni nu-i perfect, dar peste 90% din cei chestionați (inclusiv băieții mei Decebal și Darian care au dat nota 10 calității produselor și nota 8 deservirii) au avut cuvinte de laudă la adresa lor.

    M-am interesat și despre amenzile usturătoare pe care se spune că le-a primit din partea organelor de control. Atiq, puțin înciudat, mi-a spus că într-adevăr au primit o amendă de 2.000 de lei (mi-a arătat chitanța), dar motivele sunt doar din categoria celor administrative. Mai precis: nu au trecut pe meniu caloriile în dreptul fiecărui fel de mâncare, nu au precizat ingredientele introduse în mâncăruri, la prețuri au scris RON în loc de lei... În ceea ce privește ingredientele și modul lor de asociere interlocutorul mi-a spus că acestea sunt secret profesional și nu este normal să i se ceară să le facă publice.

    Concluzia finală este că mie mi-a plăcut și, probabil, am să revin cu plăcere. Lipsa băuturilor alcoolice din meniuri este un alt atu al gazdelor, aici venind fără teama de a fi agresați (verbal sau fizic) oameni civilizați, inclusiv femei, copii și pensionari.

Niciun comentariu: