luni, 28 august 2023

Rococo între o dramă din Rusia și „O mie și una de nopți”

      Chiar dacă stagiunea 2023-2024 nu s-a deschis oficial, joi 31 august, de la ora 19, în Piața 25 Octombrie vom avea un adevărat regal muzical sub denumirea „Vara magică”. Protagoniști vor fi dirijorul austriac Azis Sadikovic și violoncelistul moldovean Constantin Borodin. Cei doi, împreună cu deosebit de valoroasa nostră Orchestră a Filarmonicii Dinu Lipatti, ne vor oferi momente de virtuozitate, momente care pot fi audiate nu numai de cei obișnuiți cu sălile filarmonicelor și a altor instituții de cultură, ci de toți cei interesați sau mai puțin interesați. Fiind intrarea liberă mă întreb, câți dintre voi, cititori ai Gazetei de Nord-Vest, trecând întâmplător prin Centrul Nou vă veți pleca accidental urechea la armonia ce va străbate aerul răcoros al serii (probabil că furtuna preconizată de meteorologi va da bir cu fugiții din calea culturii de cea mai bună calitate)? Câți oare din acești fortuiți ce dau nas în nas cu muzica de calitate vor rămâne îndrăgostiți de armonii clasice?

    Programul a cărui desfășurare a fost concepută de cuplul Emoke Kovacs (manager) și Claudiu Pitic (director adjunct) este de-a dreptul atrăgător. În primele cinci minute ale acestuia va trebui să ne imaginăm că suntem pe la mijlocul secolului al XIX-lea în Sala Mare a Palatului cneazului Gremin și participăm la balul de mari dimensiuni oferit de acesta prietenilor săi printre care și noului revenit pe meleaguri rusești, Evgheni Oneghin, cuprins încă de remușcări după ce cu ani în urmă și-a ucis în duel prietenul. Fondul muzical și imaginar dansant al debutului actului trei (tabloul 6) din opera lui Piotr Ilici Ceaikovski „Evgheni Oneghin” este o „poloneză” cu puternice accente tragice. Sau așa îmi par mie, pentru că urmează reîntâlnirea dintre Oneghin și Tatiana, acum soția prințului Gremin, cea a cărei iubire o refuzase cu ani în urmă și i-o cerșea fără șanse acum.

    Apoi rămânem tot în lumea lui Ceaikovski. După ce aplaudăm urcarea pe scenă a violoncelului lui Borodin ne vom delecta aproape 25 de minute cu „Variațiuni pe o temă rococo” în care pe lângă liniștea și împăcarea transmise de stilul compozitorului apar bogăția de elemente de virtuozitate necesare interpretării acestei bucăți muzicale. Nu degeaba „arhitectura” acestei piese muzicale se bazează pe rococoul secolului al XVIII-lea francez.

    În final vom studia întreaga măiestrie a lui Azis atunci când împreună cu orchestra filarmonicii sătmărene vor pune în scenă „Suita simfonică Șeherezade” a lui Nikolai Andreevici Rimski-Korsakov. Timp de aproximativ trei sferturi de oră ne vom lăsa vrăjiți de lumea feerică a poveștilor orientale cu final fericit. Despre Azis am mai scris în această pagină (vezi numărul nostru din 17 ianuarie, anul curent) așa că astăzi vom privi cu atenție spre tânărul violoncelist din Moldova.

Constantin Borodin

    Născut la Chișinău, Constantin Borodin a început să studieze violoncelul la vârsta de 6 ani, în orașul natal, sub îndrumarea profesorilor V. Komissarova și B. Savici. După absolvirea liceului, Constantin s-a mutat la București și a început studiile la clasa profesorului Marin Cazacu. A participat la cursuri de măiestrie susținute de Gautier Capuçon, Valentin Răduțiu, Cătălin Ilea, Reinhard Latzko, Stefan Popov și Miklós Perényi. În octombrie 2019 a fost selectat ca participant al Academiei de Violoncel de la Rutesheim, unde i s-a oferit șansa să lucreze cu profesorul Sebastian Klinger. De asemenea, a participat la cursuri de măiestrie de muzică de cameră în cadrul programelor SoNoRo, ISA Viena și ECMA.

    Împreună cu pianista Daria Tudor, a susținut recitaluri la București, Rutesheim, Strasbourg și Berlin; au fost invitați să cânte la Radio rbbKultur din Berlin și au câștigat, de asemenea, premiul I și premiul special al Ambasadei Franței la București la Concursul Mihail Jora. Constantin Borodin este laureat al mai multor concursuri naționale (Mihail Jora, Alexandru Moroșanu, Paul Constantinescu – 2013-2018) și internaționale: premiul II la Concursul de muzică de cameră M ist fur Mozart de la Cluj, 2016, și premiul III la Concursul Domenico Gabrielli de la Berlin, 2021. A concertat ca solist cu Orchestra de Cameră Alt-Hastedter Bremen, Orchestra de Cameră Radio România, Orchestra Națională de Tineret a Republicii Moldova, Filarmonica Dinu Lipatti și Filarmonica Ion Dumitrescu. De asemenea, a susținut recitaluri în sala mare a Ateneului Român din București, la Riga și la Chișinău.

    Constantin a colaborat cu Brandenburgisches Orchester Eberswalde, Orchestra de Cameră Geringas și Potsdam Kammerakademie. A beneficiat de o bursă de 3 ani din partea Fundației Principesa Margareta a României. Între 2016 și 2017, a studiat cu Judith Ermert la Conservatorul Regal din Gent, Belgia, iar în 2018-2019 a studiat cu Konstantin Heidrich la UdK Berlin (prin intermediul unor burse Erasmus). Este bursier al Societății Paul Hindemith din Berlin și al Deutschlandstipendium. Începând din noiembrie 2020, Constantin Borodin studiază cu Konstantin Heidrich la Universitatea de Arte din Berlin.

    În primăvara lui 2022, Constantin participă la „Concursul internațional George Enescu” ce s-a desfășurat la Ateneul Român. A ocupat un onorant loc doi dar declarația s-a de la sfârșit îi arată cerbicia cu care încearcă să se perfecționeze după fiecare luptă cu nemirirea: „Niciodată nu trebuie să renunţi. Trebuie să mergi înainte. Orice eşec va fi încă un pas în plus pe calea succesului. Întotdeauna va fi aşa şi orice om va fi răsplătit pentru munca pe care o depune.”. Tot el, în alt context, în urmă cu șase-șapte ani, pe când abia îi mijeau tuleiele decreta: „Cultura este o hrană a sufletului iar artiștii au o misiune foarte importantă, de a deschide inimi, de a comunica la nivelul sufletului, de a le atinge oamenilor coarda sensibilă din interior.”.

    Opriți războiul!

Niciun comentariu: