luni, 4 iulie 2022

Concert festiv „Asociația absolvenților veterani” la Filarmonica de Stat Dinu Lipatti

    La împlinirea a 30 de ani de la înființarea „Asociației absolvenților veterani” (sediu în piața Jean Calvin nr. 2) la Filarmonica Dinu Lipatti, va suna clopoțelul deschiderii ediției jubiliare.

   În 1992, la inițiativa unor însuflețiți absolvenți ai învățământului liceal din municipiul Satu Mare a luat ființă această asociație care, contrar pesimiștilor a dăinuit peste ani și se înscrie printre cele 150.913 asociații din România dintre care 2.416 asociații sunt de aici din județul nostru.

   Principalul scop al înființării acestei asociații este crearea posibilităţii de a se întâlni a foștilor absolvenți ai liceelor din Satu Mare adunați de pretutindeni și păstrarea tradițiilor zonei Satu Mare. Cu aceste ocazii anual se organizează expoziții de pictura, sculptură, fotografii, documente legate de tradițiile școlare sătmărene precum și expozitii de cărți scrise de scriitori și poeți sătmăreni, de multe ori cu prezența artiștilor. Se bucură de un mare succes și proiectarea fotografiilor și inregistrărilor video din trecutul întâlnirilor absolvenților veterani. Cu aceasta ocazie anual se intălnesc în jur de 2000-2500 de absolvenți răspândiți în lumea intreaga, care au studiat în Satu Mare.

   Anul acesta în parteneriat cu Asociația Absolvenților Veterani s-au implicat în eveniment și Primăria Satu Mare prin Filarmonica Dinu Lipatti. Astfel, vineri 8 iulie, de la ora 17 va avea loc 𝐜𝐨𝐧𝐜𝐞𝐫𝐭𝐮𝐥 𝐟𝐞𝐬𝐭𝐢𝐯 𝐥𝐚 𝐝𝐞𝐬𝐜𝐡𝐢𝐝𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐢̂𝐧𝐭𝐚̂𝐥𝐧𝐢𝐫𝐢𝐢 𝐣𝐮𝐛𝐢𝐥𝐢𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝟑𝟎 𝐝𝐞 𝐚𝐧𝐢 𝐚 𝐚𝐛𝐬𝐨𝐥𝐯𝐞𝐧𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐯𝐞𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐢.

   Programul este bogat în conținut și cuprinde lucrări de Ludwig van Beethoven („Largo e mesto” din „Sonata nr. 7 în re major”), Jules Massenet („Meditație” din „Thaïs”), Antonio Vivaldi (pasaje din ciclul „Anotimpurile”) și Robert Schumann (partea întâi din „Carnavalul Vienez”). Intrarea este liberă.

   Îi vom avea ca interpreți pe profesorul universitar din Debrețin dr. Duffek Mihály la pian (Beethoven, Massenet și Schumann), clujeanca Ioana Forna la vioară (Massenet și Vivaldi), Kovács-Pistuka Emőke (vioară I), Alina Mija (vioară II), David Budean (violă), Dan Cătuna (violoncel), Simó Péter (contrabas) și Balaskó Balázs (clavecin).

   Țin minte că pe la mijlocul deceniului al optulea din mileniul trecut la Ateneul Român am ascultat pentru prima oară „Meditație” din „Thaïs” de Massenet în interpretarea regretatului violonist și compozitor român Vasile Filip. După cele aproape cinci minute ale pasajului n-am mai avut capacitatea să urmăresc în continuare concertul. Chiar dacă fizic nu am părăsit sala, mintea mea hălăduia prin sfere și stratosfere creându-mi senzația de libertate infinită și confort absolut. De-ale tinereții valuri gândesc acum...

   În ceea ce privește ciclul „Anotimpurile” lui Vivaldi vă pot cita că cele patru sezoane sunt un grup de patru concerte pentru vioară, fiecare dintre acestea conferind expresia muzicală a unui anotimp al anului. Au fost scrise în jurul anilor 1716–1717 și publicate în 1725 la Amsterdam, împreună cu opt concerte suplimentare, ca „Il cimento dell'armonia e dell'inventione” (Simbioza dintre armonie și invenție).

   „Anotimpurile” este cea mai cunoscută dintre operele lui Vivaldi. Deși trei dintre concerte sunt complet originale, primul, „Primăvara”, împrumută modele de la simfonia în primul act a operei contemporane lui Vivaldi „Il Giustino” (intraductibil, ceva de genul „Iustinul”). Inspirația concertelor nu este din zona rurală din preajma ținutului Mantua, așa cum se presupunea inițial, unde locuia Vivaldi la vremea respectivă, deoarece, potrivit lui Karl Heller au fost scrise încă din 1716–1717, iar Vivaldi a fost angajat la curtea din Mantua abia în 1718.

   Ciclul a fost o revoluție în concepția muzicală. În acesta Vivaldi reprezenta pâraie curgătoare, păsări cântătoare (de diferite specii, fiecare caracterizată în mod specific), un păstor și câinele său care latră, muște zumzăitoare, furtuni, dansatori beți, povești vânătorești (atât spuse de vânători, cât și de vânat, adică punctul de vedere al prăzii), peisajele înghețate și focurile calde de iarnă.

   În mod neobișnuit pentru perioadă, Vivaldi a publicat concertele însoțite de sunete (posibil scrise de compozitor însuși), care a elucidat ce a fost menit să evoce în spiritul fiecărui anotimp. Prin urmare, concertele sunt unul dintre cele mai vechi și mai detaliate exemple ale ceea ce ar urma să fie numit program de muzică. Cu alte cuvinte, muzică cu element narativ. Vivaldi s-a chinuit foarte mult să-și raporteze muzica la textele poeziilor, traducând direct liniile poetice în muzica de pe pagină. De exemplu, în secțiunea din mijloc a „Primăverii”, când doarme păstorul, câinele său care latră poate fi auzit în secțiunea de viola. Muzica este în altă parte evocatoare similară a altor sunete naturale. Vivaldi a împărțit fiecare concert în trei mișcări (rapid - lent - rapid) și fiecare sonet legat în trei secțiuni.

 Dr. Duffek Mihály

    Născut la Debrețin și-a definitivat studiile la „Academia de Muzică Liszt Ferenc” facultatea din Debrețin, unde a avut ca profesori de pian pe d-na Ilona P. Nagy (1975) și d-l Kornél Zempléni (1979). În completare a studiat și la Facultatea de Management a Universității de Științe Agricole din Debrecen.

    Fost director și apoi decan al Facultății de Muzică 1992-2017. între 1990-2018 a fost șeful Departamentului pian. La catedra de pian a Facultății de Muzică a predat discipline de metodologie pian, perfecționare profesională, conducerea concursurilor naționale de pian. Este membru al scenei concertelor interne și internaționale în calitate de solist la pian, artist de cameră și acompaniament de cor. În această calitate, pe lângă scenele maghiare, a susținut concerte în Slovacia, Slovenia, România, Bulgaria, Austria, Ucraina, Grecia, Cipru, Israel, Italia, Lituania, Finlanda, Germania, Franța, Spania, Marea Britanie, Japonia, Belgia și Statele Unite. Este lector invitat la cursurile de formare continuă a școlilor de muzică din Ungaria, iar în calitate de decan al Facultății de Muzică, a participat la transformarea și modernizarea învățământului superior de muzică maghiară și formarea profesorilor de muzică.

    La Universitatea de Vară din Debrecen, a ținut în mod regulat prelegeri în limbi străine despre muzică. Pe lângă Ungaria, a susținut și ține cursuri de master în Spania, Finlanda, Slovacia, Japonia și Coreea. A fost membru al juriului a numeroase concursuri de pian din Ungaria și Ucraina.

   Din 2011 este membru al programului de Științe ale Educației al Școlii Doctorale de Științe Umane, Facultatea de Arte, Universitatea din Debrețin. Membru extern al Consiliului de doctorat al Facultății de Arte a Universității din Pécs. Organizator de concursuri de pian, zile profesionale de pian, director fondator și instructor regulat al Academiei Internaționale de Vară a Tinerilor Muzicieni.

Ioana Forna

   Violonistei românce născută la Cluj i-a fost predată vioara de la vârsta de șapte ani de către mama sa și și-a continuat studiile la Școala de Muzică Sigismund Toduță din Cluj. Urmându-și visul, Ioana a ajuns la Londra pentru a studia la Royal College of Music, absolvind cu o diplomă de licență.

     O muziciană de cameră foarte pregătită, Ioana este liderul Cvartetului Sattler, cântând în mod regulat nu numai la Londra ci și în restul Europei. Pregătirea și colaborările Ioanei i-au permis să lucreze cu artiști de renume internațional, printre care Cvartetul de coarde Belcea, Cvartetul Vogler, Cvartetul de Arte Frumoase și Levon Chilingirian și, cel mai recent, Ioana a participat la Festivalul Sacconi condus de Cvartetul Sacconi. 

   Performanțele Ioanei ca muzician solo și de cameră au dus-o în locații precum St Martin-in-the-Fields, Cadogan Hall, Kings Place, Royal Festival Hall și Filarmonica Dinu Lipatti. Ca muzician orchestral, Ioana a cântat în festivaluri din întreaga lume, inclusiv Festivalul Castleton (SUA) sub conducerea maestrului Lorin Maazel și Orchestra Festivalului Chipping Campden.

 

Niciun comentariu: