Corno delle Alpi în italiană, Alphorn în engleză, corne des Alpes în franceză sau Horn der Alpen în germană este un instrument atipic. Am participat recent la Carei la un festival al tulnicelor în care am făcut cunoștință mai îndeaproape cu acest tip de instrument. După formă și lungime Cornul Alpilor seamănă mult cu un bucium (tulnic în Apuseni) de pe la noi. Instigat de această asemănare am consultat „Dicționarul de termeni muzicali” să văd care sunt deosebirile dintre instrumentul din văile Alpilor și cel din Munții Carpați.
Programul va cuprinde lucrări de Paulo Sousa, A. Zimmermann, Émile Waldteufel, Jean Sibelius, Max Bruch, Leroy Anderson, Juventino Rosas, Leopold Mozart și Jules Massenet.
Cornul Alpilor
Este un instrument de suflat, confecționat din lemn sau din coajă de lemn. Este specific locuitorilor din Alpii elvețieni de unde își trage și numele. Conrad Cessner îl menționează în cartea sa din 1555 cu numele „lituum alpinum” precizându-i și dimensiunea de 11 picioare (aprox. 3,5 m). Forma instrumentului poate fi diferită: drept, de format conic în partea inferioară; drept, conic cu parte inferioară încovoiată; încolăcit, tinzând spre forma trompetei. Se înrudește cu buciumul sau tulnicul românesc. Posibilitățile sale sonore se mărginesc la armonicele naturale ale fundamentalei pe baza căreia a fost acordat la confecționare.
Buciumul
Este un instrument aerofon natural, specific folclorului românesc. Plaiurile munților noștri răsună încă de sunetul pătrunzător al acestui străvechi instrument păstoresc. Pe povârnișurile de miazăzi și de răsărit ale Carpaților, în munții din nordul țării și în Munții Apuseni se pot întâlni cinci tipuri de bucium, deosebite prin forma țevii (lungă între un metru și jumătate și peste trei metri, dreaptă ori încovoiată, conică pe toată lungimea sau cilindrică, cu capătul inferior ușor conic). Păcurarii îl mai numesc bucin, bucen, trâmbiță, trâmbită, tulnic etc. și îl fac din doage lungi de lemn de brad, frasin, tei sau alun.
Carlo Torlontano
Cunoscut la nivel mondial ca un excepțional cornist, muzicianul italian Carlo Torlontano și-a dedicat cea mai mare parte a timpului promovării Cornului Alpilor și a tradițiilor sale, precum și a repertoriului, introducând în sălile de concert acest instrument cunoscut în principal pentru utilizarea sa în transmiterea de semnale în toate văile Alpilor.
A transmis pentru Radio-TV italian, RTHK Radio Television Hong Kong, RTV Australian Broadcasting Corporation, Dayton Public Radio, The Lounge San Diego Radio Program, ClassicLive, Sveriges Radio și Deutschland Radio Kultur Berlin.
Carlo Torlontano a fost, de asemenea, timp de mulți ani, cornist principal la RAI-Italian Radio Television Symphony Orchestra și Teatro di San Carlo din Napoli.
A colaborat cu mulți dintre cei mai prestigioși dirijori, printre care Accardo, Ahronovitch, Bareza, Battistoni, Bellugi, Berio, Bonynge, Drewanz, Gatti, Gavazzeni, Gazarian, Griffiths, Harding, Janowski, Kalmar, Koopman, Kuhn, Letonja, Maag, Maazel, Oren, Pesek, Schaefer, Semkow, Tjeknavorian... și în fine joi cu Lamprecht.
A participat în 1994 la întâlnirea „G 7” în prezența șefilor de stat din SUA, Germania, Marea Britanie, Franța și Japonia și în 1996 la aniversarea a 50 de ani a Republicii Italiene. În 2003 a fost invitat la „Martha Argerich & Friends” unde a avut plăcerea de a cânta alături de Martha Argerich, „Andante und Variations” de Robert Schumann pentru două piane, două violoncele și corn.
În prezent este profesor de corn la Conservatorul de muzică ”A. Casella” din L'Aquila, Italia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu