Tragedia i-a lovit familia atunci când mama sa a murit din cauza frisoanelor pe când el avea doar șapte ani. Atunci când avea 12 ani, tatăl său, Franz Borgias Strauss, a fost descoperit înecat, posibil prin sinucidere, în Dunăre. Tutorele său, croitorul Anton Müller, l-a dat ca ucenic la legătorul de cărți Johann Lichtscheidl. Strauss a luat lecții de vioară și violă pe lângă faptul că și-a terminat ucenicia. Contrar unei povești spuse mai târziu de fiul său, Johann, nu a fugit niciodată de ucenicia de legător de cărți și de fapt a terminat-o cu succes în 1822. A studiat de asemenea muzica cu Johann Polischansky în timpul uceniciei sale, iar în cele din urmă a reușit să-și asigure un loc într-o orchestră locală a lui Michael Pamer, pe care a părăsit-o pentru a se alătura unui popular cvartet de coarde cunoscut drept Cvartetul Lanner, format din viitorul său rival Joseph Lanner și frații Drahanek, Karl și Johann. Acest cvartet de coarde care interpreta valsuri vieneze și dansuri germane rustice s-a extins într-o mică orchestră de coarde în 1824.
Mai târziu, el a devenit dirijor-adjunct al orchestrei pentru a-l ajuta pe Lanner cu organizarea concertelor după ce aceasta a devenit atât de populară în timpul Fasching-ului din 1824, iar Strauss a fost curând plasat la conducerea unei a doua orchestre mai mici, care s-a format ca urmare a succesului orchestrei-mame. În 1825, el a decis să-și formeze propria trupă și a început să compună muzică (în special muzică de dans) pentru a o interpreta după ce și-a dat seama că era posibil de asemenea să emuleze succesul lui Lanner, pe lângă faptul de a pune capăt dificultăților sale financiare. Făcând acest lucru, Lanner i-ar fi devenit un rival crâncen, deși rivalitatea nu a dus la consecințe ostile, deoarece competiția muzicală era foarte productivă pentru dezvoltarea valsului, precum și a celorlalte tipuri de muzică de dans din Viena. Curând a devenit unul dintre cei mai cunoscuți și iubiți compozitori de dans din Viena, pornind într-un turneu cu orchestra sa în Germania, Olanda, Belgia, Anglia și Scoția. Frâurile dirijoratului și administrarea acestei „Orchestre Strauss” vor fi transmise în cele din urmă fiilor săi până la desființarea acesteia de către Eduard Strauss în 1901.
Vashegyi Győrgy
György Vashegyi (născut la Budapesta pe 13 aprilie 1970), dirijorul maghiar, laureat al Premiului Ferenc Liszt, este un remarcabil expert și interpret de muzică veche, profesor la Academia de Muzică din Budapesta, fondator și dirijor al Corului Purcell și al Orchestrei Orfeo, membru titular al Academiei Maghiare de Arte. La 10 octombrie 2017 a fost ales președinte al Academiei Maghiare de Arte, funcție pe care a preluat-o de la György Fekete la 5 noiembrie 2017.El a fondat Corul Purcell la Budapesta în 1990, pe când era încă student la cursul de dirijor, pentru interpretarea sub formă de concert a operei „Dido și Aeneas” a lui Henry Purcell. Urmând o idee similară, el a fondat Orchestra Orfeo un an mai târziu pentru a permite prima interpretare completă a operei lui Monteverdi în Ungaria. Legătura dintre cele două ansambluri este persoana fondatorului Vashegyi, iar astăzi formează practic o unitate și sunt considerate unul dintre cele mai renumite ansambluri de muzică veche din Ungaria, fiind invitați frecvent ai marilor săli de concerte din Ungaria, precum Sala Mare a Academiei de Muzică sau Müpa. În ultimii 30 de ani, în fruntea celor două ansambluri ale sale, a realizat nenumărate producții majore de operă și oratoriu, cantate și spectacole orchestrale. Repertoriul lor se întinde pe aproximativ 250 de ani, de la Gesualdo la Mendelssohn (pasiunile și oratoriile) la cantatele și motetele lui Bach sunt în permanență în program, la fel ca și lucrările lui Monteverdi, Purcell, Rameau, Haendel, Mozart, Haydn și Mendelssohn. Între 1998 și 2009, împreună cu corul și orchestra, a dirijat un important ciclu Haydn la Fertőd-Eszterháza, în care a interpretat toate simfoniile, misele și oratoriile pre-Londonezi ale lui Joseph Haydn în limba germană.
S-a aflat în fruntea altor formații de mai multe ori. La cererea lui Zoltán Kocsis, a fost dirijor invitat al Orchestrei Filarmonicii Naționale în 2002. De asemenea, a cântat cu multe alte ansambluri, precum Concerto Armonico, Capella Savaria, Musica Aeterna, Orchestra Simfonică a Radioului Maghiar, Orchestra Societății Filarmonice din Budapesta, Orchestra Filarmonicii din Cluj-Napoca, Orchestra Simfonică MÁV, Orchestra Simfonică Miskolc, Orchestra Danubia, Óbuda, Orchestra Simfonică Dohnányi din Budafoki, Orchestra de Cameră din Praga, Budapesti Vonósok, Orchestra de Cameră Erdődy și Orchestra Simfonică din Szeged, cu participarea unor soliști precum Derek Lee Ragin, David Cordier, Paolo Gavanelli, Yevgeniy Nesztyerenko, Simon Standage, Malcolm Bilson, Zvi Lucl Meniker și Nigel North.
A debutat la Opera de Stat Maghiară în august 2000 cu „L'infedeltà delusa” de Haydn, iar de atunci a dirijat acolo sute de spectacole de operă. În 2013, a prezentat opera lui Rameau „Hyppolite et Aricie” în fruntea Corului Purcell și a Orchestrei Orfeo cântând la instrumente contemporane.
În 2005, György Vashegyi și cele două ansambluri pe care le-a fondat au jucat la spectacolul de deschidere al Teatrului Festival Müpa, unde au interpretat Orfeo de Monteverdi, iar mai târziu acolo a fost prezentat „Actéon” de Charpentier și a avut loc o altă reprezentație a operei Dido și Eneas a lui Purcell.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu