Datorită succesului turneului de anul trecut, pianistul Julián Caeiro și bandoneonistul Nicolas Velázquez se reîntorc în Europa. La Satu Mare se vor afla pentru prima oară. De fapt ei se găsesc într-un turneu prin România (a doua zi, vineri, vor avea la Carei o seară de tango argentinian împreună cu Analia Selis), care va culmina în seara de 14 mai la Palatul Bragadiru din București, unde într-o „Seară autentică de tango” vor fermeca împreună cu dansatori Csongor Kicsi si Silvia Spătaru.
Programul celor trei invitați ai Filarmonicii Dinu Lipatti este consistent și aplicat. Pentru început Nicolas Velázquez ne va încânta cu piesa „Aconcagua, concert pentru bandoneon” al compozitorului argentinian Astor Piazzolla, el însuși virtuoz al bandoneonului.
În ultima parte a programului vom asculta „Simfonia simplă” a lui Benjamin Britten. O lucrare pentru orchestră de coarde sau cvartet de coarde de Benjamin Britten. A fost scrisă între decembrie 1933 și februarie 1934 la Lowestoft, folosind materiale pe care compozitorul le scrisese în adolescență, între 1923 și 1926. A primit prima interpretare în 1934 la Stuart Hall din Norwich, cu Britten dirijând o orchestră de amatori. Piesa este dedicată doamnei Audrey Alston (de fapt doamna Lincolne Sutton), profesoara de violă a lui Britten în copilărie. Piesa se bazează pe opt teme pe care Britten le-a scris în copilărie (două pe mișcare) și pentru care avea o pasiune deosebită. El și-a finalizat ultima versiune a acestei piese la vârsta de douăzeci de ani.
Julián Caeiro
S-a născut în orașul Buenos Aires, Argentina în 1980. A studiat pianul la Conservatorul Naționalul „Carlos López Buchardo”, aprofundându-și studiile în improvizație de jazz cu renumiţii profesori Diego Schissi și Abel Rogantini. Ca pianist, aranjor și director muzical, a avut turnee în Germania, Elveția, Franța, Italia, România, SUA, Japonia, China, Brazilia, Chile și Uruguay. În 2018 a realizat aranjamente orchestrale pentru „Tango simfonic II”, un proiect al Analiei Selis, cu care a concertat la „Sala Radio” din București. În același an a făcut orchestrații pentru violoncel solo care au fost interpretate de artistul Razvan Suma.
Nicolás Velázquez
S-a născut la Buenos Aires, Argentina în 1995. A început să studieze bandoneonul încă din copilărie cu renumitul compozitor Carlos Lazzari și maestrul Federico Pereiro. În 2015 s-a alăturat programului „Emilio Balcarce School Orchestra” până când a terminat studiile în 2016. A făcut parte din diverse grupuri, urcând pe scenă alături de mari artiști precum Pepe Colangelo, Roberto Alvarez, Victor Lavallen, Raul Lavie. Din 2016 este membru al companiei de tango „Estampas Porteñas”, cu care a concertat în Statele Unite, China, Peru și Argentina.
Bandoneonul
Este un tip de concertină (acordeon cu fețele laterale hexagonale) deosebit de popular în Argentina și Uruguay. Este un instrument tipic în majoritatea ansamblurilor de tango. Ca și în cazul altor membri ai familiei concertinei, bandoneonul este ținut între mâini și, prin acțiuni de tragere și împingere, forțează aerul prin burduf și apoi direcționează aerul prin niște lamele specifice. Bandoneoanele au un sunet diferit de acordeoane, deoarece bandoneoanele nu au de obicei comutatoare de registru. Cu toate acestea, tonul bandoneonului poate fi schimbat foarte mult utilizând presiune variată a burdufului și suprasuflare, creând astfel potențial pentru joc expresiv și timbre diverse.
Până în 1910, bandoneoanele au fost produse în Germania în mod expres pentru piețele argentinei și uruguayene, cu 25.000 de bucăți expediate în Argentina numai în 1930. Cu toate acestea, scăderea popularității și perturbarea producției germane în cel de-al doilea război mondial au dus la încetarea producției de masă de bandoneon.
Instrumente originale pot fi văzute într-un număr de muzee germane, cum ar fi Muzeul Bandoneon al familiei Preuss din Lichtenberg și colecția familiei Steinhart din Kirchzarten, Freiburg, care a fost mutată, din iulie 2014 la Muzeul Tango și Bandoneon din Staufen.
Din punct de vedere istoric, bandoneoanele au fost produse în principal în Germania și niciodată în Argentina însăși, în ciuda popularității lor în acea țară. Drept urmare, până în anii 2000 bandoneoanele de epocă au devenit rare și scumpe (costând în jur de 4.000 de dolari exemplarul), limitând oportunitățile pentru potențialii bandeoniști. În 2014, Universitatea Națională din Lanús și-a anunțat planul de a dezvolta un bandoneon accesibil, fabricat în Argentina, pe care spera să îl comercializeze pentru virca 1300 - 2000 de dolari.
Opriți războiul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu