Cine nu s-a emoționat atunci când a vizionat filmul „În the mood for love”? Indiferent că l-ați urmărit sub traducerea „În starea de spirit pentru dragoste” sau sub forma mai des întâlnitului „O iubire imposibilă” capodopera asiatică, aflată la limita imoralului și a situațiilor compromițătoare, apărută pe ecrane în 2000 (în România în 2001) a fost declarat în scurt timp cel mai bun film asiatic din toate timpurile. Mai târziu, prin 2016, a fost declarat chiar că ar fi al doilea cel mai bun film din secolul XXI.
Dacă am încerca să ne dăm seama de ce violonistul Alexandru Tomescu și pianista Adela Liculescu au ales acest titlu pentru Turneul Stradivarius” (ediția a XVI-a) de tip „Recital cameral” din acest an, am putea specula diferite variante. Cea mai convenabilă ar fi că, precum în film, fiecare își înșeala iubita (vioara Stradivarius), respectiv iubitul (pianul) și se infiripă o poveste de dragoste între cei doi artiști... și odorul lor cel mai de preț: muzica.
Anul acesta Turneul Stradivarius a început pe 20 iunie și se va încheia pe 9 iulie. În total vor fi 17 spectacole memorabile. În anii trecuți turneul a atins locuri spectaculoase printre care și Crucea Caraiman. De fapt una din fotografiile din acest articol este chiar de acolo.
Dacă mai aveți abonamentul cu nr. 43 e timpul să-l folosiți mierucri seară, de la ora 19, la Filarmonica de Stat. Cei doi de-a pururea îndrăgostiți de portative și muzică de cea mai bună calitate, vă vor înfrumuseța viața cu compoziții din perioada romantismului târziu exprimate prin lucrări de
Jules Massenet cu „Meditație” din Opera „Thais”, Fritz Kreisler –
„Liebesleid”, Fritz Kreisler – „Liebesfreud”, Edward Elgar – „Salut d’amour”, Camille Saint-Saëns – „Introducere și Rondo Capriccioso” sau
Cesar Franck – „Sonata în La Major” iar dacă îi veți rechema pe scenă au pregătit și câteva surprize (asta am aflat-o pe surse). Alexandru Tomescu
Născut în București pe 15 septembrie 1976 violonistul
român, nepot al poetului Lucian Avramescu, câștigător al numeroase premii naționale și internaționale la
festivalurile de muzică clasică a debutat în 1985 și a susținut
peste 200 de concerte și recitaluri în 26 de țări. Pentru măiestria lui, i-a fost acordat de către statul român
privilegiul de a cânta pe vioara Stradivarius care fusese anterior în posesia muzicianului Ion Voicu.
Debutează
la 9 ani, ca solist al Orchestrei Simfonice din Constanța și efectuează
primul turneu în străinătate, în Germania și Austria. Preocuparea sa pentru muzica de cameră îl determină ca în 2003, împreună cu pianistul Horia Mihail
și violoncelistul Răzvan Suma să formeze „Romanian Piano Trio”,
formație deja cunoscută melomanilor din România, prin aparițiile sale în
diverse festivaluri din țară și din străinătate, precum și prin
turneele MusicON organizate în premieră națională.
În septembrie 2007 Alexandru Tomescu a câștigat dreptul de a cânta la faimoasa vioară Stradivarius Elder (fabricată în 1702) pentru o perioadă de cinci ani. Vioara, folosită timp de patru decenii de maestrul Ion Voicu, este considerată a fi unul din cele mai bine conservate instrumente Stradivarius.
Pe 10 aprilie 2009 a concertat, timp de o jumătate de oră, în stația de metrou „Piața Victoriei”,
îmbrăcat în haine modeste. Efectul muzicii de calitate asupra
bucureștenilor care se aflau la o oră cu trafic de vârf în stația de
metrou a fost neașteptat. Zeci de oameni s-au oprit din drum, cu riscul
de a întârzia la serviciu, doar pentru a asculta câteva acorduri din „recitalul” lui Tomescu și pentru a pune o bancnotă în cutia așezată în
fața interpretului. Muzicianul a strâns de la călători peste trei sute de lei.
Trebuie să renunț să vă afișez studiile, concertele, recitalurile, sălile de concert și țările în care s-a aflat în vizită de lucru pentru că mi-ar trebui și cealaltă pagină de ziar.
Adela Liculescu, Pianista
română din Viena, este una dintre cele mai active
muziciene ale generației sale, solist premiat internațional, muzician de
cameră foarte solicitat și activ ca cercetător artistic.
Adela și-a început studiile de pian la vârsta de patru ani. A
studiat pianul și muzica de cameră la
Universitatea de Muzică și Arta Spectacolului din Viena și a urmat și
studii de compoziție, teoria muzicii și dirijat la aceeași instituție. În
prezent, urmează un doctorat la Universitatea de Muzică și Arta Spectacolului din Graz, unde cercetează conceptul de virtuozitate în
muzica lui Franz Liszt. Principalii
mentori din timpul studiilor sunt Milana Chernyavska, Avedis
Kouyomdjian, Martin Hughes, Stefan Mendl si Mihai Ungureanu. Și-a perfecționat, de asemenea, talentul muzical în cursuri de master cu artiști precum Thomas Adès și Arie Vardi. Adela a susținut recitaluri și concerte la Berlin (Berliner
Philharmonie), München (Philharmonie Gasteig), St. Petersburg
(Filarmonica), Viena (Musikverein, Konzerthaus, MuTh), Londra (Saint
Martin-in-the-Fields) ,
București (Ateneul Român, Sala Radio, Muzeul Național George Enescu) și
multe alte săli de concerte din Europa, Asia și America.
Printre
orchestrele cu care a lucrat, se numără: das Neue Deutsche
Sinfonieorchester Berlin, Orchestra Filarmonică de Cameră din Sankt
Petersburg, Orchestra de Cameră Dogma Deutschland, Orchestra Filarmonicii
Wieniawski din Polonia, Orchestra Simfonică Radio București, Orchestra
Filarmonicii din București, Orchestra Regală de Cameră a României, Alma Mahler Philharmonie Wien etc.
Adela este o muziciană de cameră foarte pasionată. Este
pianistă în cvintetul de pian Philharmonic Five, cu membri ai
Filarmonicii din Viena (Tibor Kovac, Lara Kusztrich, Holger
Tautscher-Groh, Orfeo Mandozzi). Cu
acest ansamblu a cântat la deschiderea Festivalului de la Salzburg 2021
și a avut o serie de apariții la Konzerthaus din Viena.
Alți parteneri obișnuiți de muzică de cameră sunt Ioana Cristina Goicea și Kirill Maximov (vioară). În
plus, a cântat în ansambluri de cameră cu muzicieni precum Alexander
Sitkovetsky, Barnabás Kelemen, Albena Danailova, Maxim Rysanov, Maria
Kliegel, Reinhard Latzko, Boris Andrianov, László Fenyö etc.
Repertoriul ei extins de muzică de cameră include numeroase lucrări în mai multe cadre, de la duo până la sextet.
Adela Liculescu a câștigat mai multe premii la concursuri de
pian. Cel mai recent este premiul II la Concursul Internațional de pian
Enescu București 2021, unde a interpretat „Concertul nr. 1 pentru pian” al lui
Ceaikovski în etapa finală cu Filarmonica din București și dirijorul
John Axelrod în Ateneul Român Bucureşti. A
câștigat primul premiu la Prix du Piano Bern 2018. În septembrie 2017 a
câștigat în mai puțin de două săptămâni premiul I la ambele competiții
Brahms existente (Pörtschach - Austria și Detmold - Germania). La
Pörtschach a câștigat și premiul publicului, iar la Detmold a câștigat
și câteva premii speciale, printre care și o înregistrare profesională
pe CD. Tot în 2017 a câștigat Yamaha Music Prize Austria. În
2015 a câștigat premiul I la Concursul Bösendorfer de la Viena. Cu
această ocazie a cântat în runda finală „Concertul nr. 2 pentru pian” al lui Beethoven în teatrul de concerte al Palatului Schönbrunn cu Orchestra de
cameră din Viena și dirijorul Stefan Vladar.
În 2020 a fost distinsă cu Premiul Beethoven de către Radioul de Cultură Națională Română. În
2016 i s-a decernat Premiul „Student Român la Categoria Arte” în cadrul
unei ceremonii care a avut loc la Palatul Parlamentului din București.
Adela a
fost bursier de la Academia de Muzică din Liechtenstein, Fundația
Thyll-Dürr din Elveția, Fundația Tokyo și Societatea Beethoven din
Viena.
Adela Liculescu este Artistă Oficială Bösendorfer.
Opriți războiul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu