duminică, 15 octombrie 2023

„Zilele muzicale sătmărene” se încheie în forță

     Atât de intensă a fost această ediție a „Zilelor muzicale sătmărene” încât nici nu ne-am dat seama când a trecut timpul. Această ultimă săptămână pune punct evenimentului cultural de excepție cu două noi concerte cu caracter internațional, invitații fiind, cum am fost obișnuiți, din sfera elitei de profil.


    Marți, 17 octombrie, de la ora 19, pe baza abonamentului cu nr. 9, sala Filarmonicii Dinu Lipatti ne primește să trăim emoția unui „Concert cameral”. Protagoniștii acestei manifestări culurale sunt pianistul francez Christophe Alvarez și un cvintet de mânuitori ai arcușului format din Vlad Răceu - vioară, Răzvan Dumitru - vioară, Traian Boală - violă, Zsolt Török - violoncel și György Robert Vilmos - contrabas. Ei ne vor purta prin minunata lume a lui Frederic Chopin prin două „Concerte pentru pian”. Unul în fa minor și celălalt în mi minor.


    Pentru ziua de joi, tot de la ora 19 și tot în sala Filarmonicii Dinu Lipatti, avem rezervat un „Concert simfonic” în care invitații instituției de cultură sătmărene sunt dirijorul maghiar/german (după cum singur se descrie) Farkas Robert și violonista olandeză Liza Ferschtman. Ei au ales pentru noi o seară Ceaikovski în care vor da măsura artei lor prin „Concertul pentru vioară” în re major  și „Simfonia nr. 4” în fa minor. Pentru acest concert sunt valabile abonamentele cu nr. 10.

    Pentru astăzi ca supliment cultural m-am gândit să-l lăsăm pe Christophe Alvarez să se descrie așa cum se vede pe sine.

Christophe Alvarez - autobiografie

     Sunt pianist concertist, doctor în muzică, dirijor și compozitor. De fapt, predau la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj (România) ca lector titular de pian. De asemenea, sunt directorul artistic al Festivalului Internațional SCENA. M-am născut în Franța în 1987. Mi-am început studiile muzicale la Conservatorul din Nisa (Franța), unde am fost distins cu Prix de Piano și diplome în armonie, lectură vizuală și muzică de cameră. Mai târziu, am devenit student la prestigioasa Ecole Normale Alfred Cortot din Paris unde am absolvit cu Diplome Professionnel de Piano în 2007.


    Sunt laureat la mai multe concursuri internaționale de pian: Unesco (2002), Flame (2003), Rodolfo- Caporali (2007), Brest-Chopin (2007), Simone-Delbert (2009). Am beneficiat de îndrumarea artistică prețioasă a lui Andras Schiff, Christopher Elton, Christian Zacharias, Kyoko Hashimoto, Sergio Perticaroli, Rena Shereshevskaya, Desire N’Kaoua, Philippe Bianconi. Cariera mea m-a determinat să cânt în multe săli de concerte și festivaluri din America de Nord și din Europa precum: Sala de concerte Tivoli din Copenhaga, Sala Filarmonicii din Varșovia, Salle Cortot din Paris, Grimaldi Forum din Monaco, Teatro del Verme Milano, Filarmonica de Stat Cluj, Filarmonica Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Oltenia, Chapelle du Bon-Pasteur Montreal. 

    Am fost invitat la festivaluri de renume din Franța, Canada, Italia, Germania, Polonia, România, precum Festivalul Jozef Zeidler, Scaunele muzicale, les Nuits du Suquet de Cannes, al 60-lea Festival de Musique de Menton, al 30-lea Festival Chopin. w barwach jesieni, Festivalul Internațional Mozart din Cluj, Piano HomeComing Montreal, The Musical Chairs, Toamna Muzicala Cluj, Printemps Musical de St Tropez și multe altele. 

    Am înregistrat un CD live cu cele două concerte pentru pian Chopin la Festivalul Chopin 1810-2010 din Polonia, sub bagheta lui Marcin Sompolinski. Pentru casa de discuri poloneză Radio, am înregistrat și un CD în premieră mondială cu muzica completă pentru pian a lui Alfons Szczerbinski. Am cântat cu mai multe orchestre din Europa, precum Orchestra Filarmonicii de Stat din Transilvania, Orchestra Filarmonicii Dinu Lipatti, Orchestra Filarmonicii Oltenia, Orkiestra Nova, Orchestra Beethoven Young Academy, Orchestra Filarmonica de la Cannes PACA, Young Famous Orchestra din România, Orchestra de cameră din Poznan și sunt, de asemenea, un interpret foarte activ în ansamblurile de muzică de cameră. 

    Repertoriul meu de muzică de cameră acoperă lucrări extinse de la muzica timpurie până în secolul XX. Am înregistrat reconstituirea „Ballet du Temps” (1654) cu ansamblul „IntAct” pe care l-am creat la Montreal, format din interpreți profesioniști de muzică veche. Această lucrare, scrisă de Mazuel, Mollier și Lully, nu a mai fost redată niciodată după crearea ei. Provocarea a fost mare: manuscrisul existent conține doar partitura viorii, așa că a trebuit să rescriu toate părțile lipsă. Acest proiect face parte din practica mea de muzică baroc, atât la clavecin, cât și la ansambluri de dirijor. 

    În 2008, am înființat la Paris Ansamblul Musica Tempora, format din muzicieni profesioniști care cântă la instrumente de epocă. Am interpretat lucrări de Charpentier, Campra, Desmarets și Lully. Am o cunoaștere profundă a jocului continuu și abilități extinse de improvizație prin experiențele mele în muzica veche, răspândite pe parcursul a mai bine de 10 ani.  

    Am terminat studii academice în Franța și în Canada, de la licență la doctorat, la Universite Paris IV Sorbonne, la Universite de Nice și la McGill University. În 2017, am primit titlul de doctor în muzică la finalul programului meu de doctorat la Université de Nice (Franța) și în 2020 titlul de doctor în interpretare muzicală de la Universitatea McGill. Cercetarea mea a fost publicată în mai multe reviste științifice din Franța, Italia, România, Canada (OICRM, Studia Universitatis, Steaua, Eunomios, l’Education Musicale, Le Cercle).  

    Experiența mea profesională de predare include doi ani ca asistent absolvent în interpretarea aplicată la pian și ca însoțitor de personal la Universitatea McGill (2017-2019), trei ani ca lector de curs la Université de Nice (2013-2016), șase ani ca profesor de pian la Ecole de Musique „Music 3000” predare studenților de nivel preuniversitar și universitar (2009-2015), un an ca Acompaniator de personal la Centre d'Art Lyrique de la Méditerrannée (2008-2009). Am fost membru al juriului la concursurile internaționale de pian Simone-Delbert (2010), Carl Filtsch (2016), Mozart Cluj (2019) și Nice International Piano Competition (2022).

     Pasionat de compoziție încă de la vârstă fragedă, sunt autorul a trei lungmetraje și a multor coloane sonore internaționale de scurtmetraje. Unele dintre aceste filme au fost selectate pentru Festival des Canaries (2014), Festivalul de film de la Seoul (2013) și Festivalul pentru juniori de la Cannes (2013). În 2022, piesa mea „Reculegere” pentru soprană și orchestră, comandată de Young Famous Orchestra, a fost interpretată în premieră mondială. Catalogul meu constă din mai multe lieduri pentru cântăreț și pian, două poezii orchestrale și un triptic solo la pian „Reflets” inspirat din cele trei Sonete ale lui Mihai Eminescu (editate de Arpeggione).

    Opriți războaiele!

Niciun comentariu: