luni, 13 septembrie 2021

Mendelssohn-Bartholdy și Grieg pe scena Filarmonicii Dinu Lipatti într-o viziune Ertüngealp/Alvarez

    Joi, de la ora 18,30, vom păși din nou emoționați în foaierul Filarmonicii Dinu Lipatti din Centrul Vechi. Acolo în spatele splendidului monument arhitectural ascuns rușinat după o perdea a indiferenței, se află lăcașul de cultură sătmărean cu cea mai mare rezonanță la nivel european și chiar mondial. Fascinația muzicii ne va crea din nou sentimentul plutirii, uitând pentru câteva zeci de minute de problemele personale sau de cele sociale.

   Harnicul colectiv de conducere al Filarmonicii Dinu Lipatti ne propune în această săptămână un dirijor maghiar născut la Istanbul și un pianist francez. Abonamentul cu numărul 2 sau biletul procurat pe căile obișnuite ne vor permite să ascultăm „Simfonia Scoțiană nr. 3 în la minor” a lui Felix Mendelssohn-Bartholdy și „Concertul pentru pian şi orchestră în la minor” a lui Edvard Grieg într-un „Concert Simfonic”, cel dorim noi, de excepție.

     Dirijorul Alpaslan Ertüngealp

   S-a născut la Istanbul, unde a absolvit Școala Germană și și-a continuat studiile la Budapesta la Academia de muzică Franz Liszt. Este considerat ca un reprezentant remarcabil al Școlii maghiare de dirijat. Este fondatorul și directorul artistic al Szolnok International Conducting Masterclasses, care este găzduit de Szolnok Symphony Orchestra și se desfășoară anual în regiunea Szolnok (sud-estul Ungariei).


   A început să cânte la pian de mic copil și a continuat să-și urmeze cariera de pianist în timpul studiilor ]n arta dirijoratului. În acest timp, a înregistrat Ildebrando Pizzetti’s Chamber Works pentru Naxos / Yellow Label cu Leila Rásonyi și László Fenyő. Din cauza unei vătămări grave a mâinii într-un accident de mașină a trebuit să renunțe la pian și s-a concentrat pe dirijat. 

   A devenit astfel deținător de premii internaționale de prestigiu precum Premiul III la Concursul Internațional de Dirijori ai Televiziunii Maghiare din Budapesta (1998) și Premiul III la Concursul internațional „Prokofiev” pentru dirijori din Sankt Petersburg (1999), care a dus la recunoașterea internațională ca tânăr dirijor talentat. Premiile sale au fost încununate cu primul Premiul concursului internațional de dirijat „Dimitri Mitropoulos” de la Atena în 2002.

   După aceste reușite, Alpaslan Ertüngealp a început să cânte ca dirijor invitat alături de orchestre maghiare sau din străinătate. Din 2001 până în 2006 a fost dirijorul principal și din 2006 până în 2009 directorul muzical al Orchestrei Simfonice Savaria din Szombathely. În 2001, a fondat o orchestră de cameră, „Academia Hungarica” cu cei mai buni muzicieni maghiari. Cu această orchestră, a condus o serie de spectacole cu „Flautul fermecat” al lui Mozart pentru inaugurarea sălii de cameră György Solti din Budapesta.


   În 2011, a înregistrat Mozart cu pianista italiană Marisa Tanzini pentru eticheta Vista Vera. Alpaslan Ertüngealp a întins zona activităților sale dincolo de Ungaria, România și Turcia și a lucrat cu orchestre precum Komische Oper Berlin, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestra Sinfonica Nazionale di RAI Torino, Orchestra Teatrului Felice di Genova, Orchestra Filarmonică St. Petersburg și Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Franz Liszt Chamber, Mahler Chamber și orchestrele de cameră din Viena.

   Alpaslan Ertüngealp a fost asistentul artistic al lui Claudio Abbado din 2011 până la moartea sa. În acest timp a lucrat intens cu următoarele orchestre: Lucerne Festival Orchestra, Berlin Philharmonic Orchestra, La Scala, Orchestra Nazionale di Santa Cecilia Roma, Orchestra di Maggio Musicale Fiorentino, Orchestra Mozart și cu soliști precum Martha Argerich, Radu Lupu și Maria Joao Pires.

   În repertoriul lui Alpaslan Ertüngealp se regăsesc peste 750 de lucrări simfonice și lirice. Deși majoritatea dintre lucrări provin din epoca clasică timpurie (inclusiv simfonii complete de Joseph Haydn și W. A. ​​Mozart), Alpaslan Ertüngealp reprezintă și o interpretare avidă a operelor lui Bartók, Rachmaninoff, Scriabin, Richard Strauß, precum și impresioniștii francezi. O notorietate ca dirijor al muzicii contemporane, Alpaslan Ertüngealp a primit Artisjus Premiu în 2003 pentru realizările sale în interpretarea muzicii contemporane maghiare. El a dirijat premiera mondială a noii opere „Eumenides” de Vasil Tole, comandată pentru festivitatea de deschidere Jocurilor Olimpice de la Atena (2004) și la Odeonul lui Herodus Atticus în timpul Festivalului Elen din Atena, în Septembrie 2005.

   În paralel cu activitățile sale artistice ca interpret, Alpaslan Ertüngealp subliniază importanța educației generațiilor mai tinere. A fost membru al juriului în Maestru Solti Concurs, eveniment internațional de dirijat organizat în Ungaria în 2017. În iunie 2017 în calitate de director muzical și coproducător a fondat „Masterclass-ul Szolnok” cu Simfonia Szolnok Orchestra, un masterclass internațional pentru dirijori de orchestră din Ungaria. Din ianuarie 2018 până în 2019 Alpaslan Ertüngealp a fost directorul cultural și artistic al Gül Fundația Baba Turbe Heritage din Budapesta, unde este acum consilier atistic și cultural. Activitățile culturale ale fundației organizate și supravegheate de Alpaslan Ertüngealp include expoziții, seminarii, ateliere, concerte, publicații, zile gastronomice și alte evenimente culturale, care cuprind domenii artistice și academice, cum ar fi istoriae, limbă, cercetarea academică, etnografie și arhologie.

   Pianistul Christophe Alvarez
 
   Pianist de concert, doctor în muzică, dirijor și compozitor este asistent permanent de pian la Academia de muzică Gheorghe Dima din Cluj (România). Născut în Franța în 1987, și-a început studiile muzicale la Conservatorul de la Nisa (Franța), unde a fost distins cu Premiul de pian și diplome în armonie, lectură la vedere și muzică de cameră. Mai târziu, a devenit student la prestigioasa Ecole Normale Alfred Cortot din Paris, a absolvit Diploma Professionnel de Piano în 2007.
 

   Este câștigător al câtorva concursuri internaționale de pian: Unesco (2002), Flame (2003), Rodolfo- Caporali (2007), Brest-Chopin (2007), Simone-Delbert (2009). A beneficiat de prețioasa îndrumare artistică a lui Christopher Elton, Christian Zacharias, Kyoko Hashimoto, Sergio Perticaroli, Rena Shereshevskaya, Desire N’Kaoua, Philippe Bianconi. Cariera l-a determinat să cânte în numeroase săli de concerte și festivaluri din America de Nord și din Europa precum: Sala de concerte Tivoli din Copenhaga, Sala Filarmonicii din Varșovia, Salle Cortot din Paris, Grimaldi Forum din Monaco, Teatro del Verme Milano, Filharmonia de Stat Cluj , Chapelle du Bon-Pasteur Montreal.
   A fost invitatul unor festivaluri de renume din Franța, Canada, Italia, Germania, Polonia și România, precum Festivalul Jozef Zeidler, Scaunele muzicale, les Nuits du Suquet de Cannes, al 60-lea Festival de Muzică de Menton, al 30-lea Festival Chopin w barwach jesieni, Festivalul Internațional Mozart din Cluj, Piano Home Coming Montreal, The Musical Chairs, Toamna Muzicala Cluj, Printemps Musical de St Tropez și multe altele.
 

   A înregistrat un CD live cu cele două concerte de pian Chopin la Festivalul Chopin 1810-2010 din Polonia, sub bagheta lui Marcin Sompolinski. Pentru casa de discuri Polish Radio, a înregistrat un CD în premieră mondială cu muzica completă pentru pian a lui Alfons Szczerbinski. A cântat cu mai multe orchestre din Europa, precum Orkiestra Nova, Beethoven Young Academy Orchestra, Orchestrul Philharmonique de Cannes PACA, Orchestra de cameră din Poznan și este, de asemenea, un interpret foarte activ în ansamblurile de muzică de cameră. Repertoriul de muzică de cameră acoperă opere extinse de la muzica veche până în secolul XX.
   A înregistrat reconstituirea „Ballet du Temps” (1654) cu ansamblul „IntAct” pe care l-a creat la Montreal, alcătuit din interpreți profesioniști de muzică veche. Această lucrare, scrisă de Mazuel, Mollier și Lully, nu a mai fost jucată niciodată după crearea sa. Acest proiect face parte din pasiunea lui pentru muzică barocă, la clavecin, precum și cea pentru dirijare a ansamblurilor.
   În 2008, a fondat la Paris Ensemble Musica Tempora, format din muzicieni profesioniști care cântă la instrumente de epocă. A interpretat lucrări de Charpentier, Campra, Desmarets și Lully.
   A absolvit studii academice în Franța și în Canada, de la licență la doctorat, la Universitatea Paris IV Sorbonne, la Universitatea de Nisa și la Universitatea McGill. În 2017, a primit titlul de doctor în muzică la Universitatea din Nisa (Franța) și în 2020 titlul de doctor în interpretare muzicală de la Universitatea McGill.
 

   Cercetările sale au fost publicate în mai multe recenzii științifice din Franța, Italia, România, Canada (OICRM, Studia Universitatis, Steaua, Eunomios, l’Education Musicale, Le Cercle). Experiența sa didactică include doi ani ca asistent absolvent în interpretarea pianului aplicat și ca personal însoțitor la Universitatea McGill (2017-2019), trei ani ca lector de curs la Universitatea de Nisa (2013-2016), șase ani ca profesor de pian la Ecole de Musique „Music 3000” predând studenților din învățământul preuniversitar și al colegiului (2009-2015), un an ca personal însoțitor la Centrul de Artă Lyrique de la Méditerrannée (2008-2009).
   A fost membru al juriului în cadrul concursurilor internaționale de pian Simone-Delbert (2010), Carl Filtsch (2016) și Mozart Cluj (2019). În calitate de pasionat al compoziției încă din tinerețe, este autorul a trei lungmetraje și a multor coloane sonore internaționale de scurtmetraj. Unele dintre aceste filme au fost selectate la Festival des Canaries (2014), Seoul Movie Festival (2013) și Cannes Junior Festival (2013). Catalogul său constă din mai multe lied-uri pentru voce și pian, două poezii orchestrale și un triptic solo pentru pian „Reflets” inspirat din cele trei Sonete ale lui Mihai Eminescu (editate de Arpeggione).

 


Niciun comentariu: