sâmbătă, 31 mai 2008

20. Rovetta - Tirano 224 km.

Rovetta este cunoscut inca din trecut pentru artizanii cornului. Dinastia Fantoni au fost detinatorii suprematiei sculpturii in corn intre secolele al XVI-lea si al XVIII-lea. Edilii le-au construit chiar un muzeu. Paolo Savoldelli, coboratorul prin excelenta, dublu invingator al Turului Italiei, s-a nascut aici.
Tirano, aflat la granita cu Elvetia, pe acelasi rau Adda, in al carui bazin hidrografic ne invartim de cateva zile, este un targ dragut, punct de plecare spre numeroase trasee montane de vara-toamna. Se spune ca panorama ce o puteti vedea de pe calea ferata ce leaga Tirano de St Moritz (Elvetia) este cea mai frumoasa din lume. Sper sa o parcurg si eu o data pentru ca, spre nimicnicia mea, n-am stiut asta pana acum. Ceea ce stiam era ca este calea ferata aflata la cea mai inalta altitudine din Europa (2.330). Spre comparatie, in Romania, gara aflata la cea mai mare altitudine este cea care deserveste binecunoscutul Predeal. In ceea ce priveste oamenii acestor locuri au cam caeleasi ocupatii cu branenii nostri. Branzeturile si carnatii sunt la loc de cinste, iar merele si produsele viticole sunt renumite.
Traseul, asa cum spuneam in etapa trecuta are trei catarari printre care si Acoperisul Il Giro (Cima Coppi cum spun italienii). Pasul Gavia (2618m) situat la 106,9 km de la start, pasul Mortirolo (1854m) dupa 174,8 km si Varful Aprica (1173) situat doar cu 16,7 km inainte de linia de sosire care se gaseste la o altitudine de doar 224m. Perez Cuapio, Baliani si Colom au trecut in aceasta ordine peste Cima Coppi la intervale de 78, respectiv inca 38 de secunde. Plutonul se afla la 4'55", dar pe coborare s-au facut de 3'40". De la aceasta situatie s-a atacat Mortorilo. In varf a trecut primul tot Colom urmat la 40 de secunde de grupul favoritilor in frunte cu Baliani (prins de acestia chiar in varf) si Sella. Pe urmatoarea inflexiune (vale) a traseului Colom mai are 15 secunde (anihilate dupa 200m) in fata plutonului favoritilor pe care, fiind vorba de ultima catarare a Turului Italiei din 2008, ma vad obligat sa-l deconspir: Contador (tricoul roz), Ricco' (locul 3), Bruseghin (4), Pellizotti (5), Menciov (6), Sella (7), vamn den Broeck (8), Pozzovivo, Simoni). Lipsea di Luca (2) care a intarziat pe urcare si n-a reusit sa recupereze integral pe coborare. In afara de favoriti mai erau pe acolo Valjavec (17) si Rodriguez (23). Colom (36) a luat si el loc in pluton si primul pe Aprica nu putea fi altul decat purtatorul tricoului verde, Emanuele Sella. Au urmat Simoni la 70 desecunde si favoritii (cu Ricco' in frunte) la 97 de secunde.
Etapa a fost castigata de Emanuele Sella, urmat de Simoni si de Rodriguez. In clasamentul general, inaintea ultimei etape, in afara caderii de pe primele cinci locuri ale lui Simoni, in etapa de ieri, si di Luca, astazi, ramane de remarcat doar pozitionarea lui Sella pe locul cinci la doua minute si jumatate de Contador.

19. Legnano - Presolana 228km

Ne-am apropiat de Milano. La nici 25 de km. Tot in nord. Etapa aceasta ne vom departa putin. Facem o incursiune spre est de vreo 150 km daca i-am masura in linie dreapta. Dar cum sunt o gramada de serpentine care implica bineinteles si coborari si catarari, drumul e mai lung si, va spun eu, s-ar putea sa fie o etapa decisiva in ierarhia generala. Nu singura, ce-i drept, ci toate aceste ultime trei etape sunt decisive. Sa inteleg ca nu ati avut nici unul curajul sa pariati pe vreun ciclist. Pacat! Asa a castigat Informatia Zilei o mie de lei. Ar fi fost ai unuia dintre voi. Caracterizata ca etapa de munte cu trei catarari si sosire in varf, difera fata de cea de duminica doar prin faptul ca in ziua votului finisul va fi dupa o coborare nebuna pe o diferenta de nivel adaugata de peste 2.500m. Ingrozitor. Sper sa nu avem evenimente tragice pentru ca de riscat se va risca.
Sa revenim la etapa de astazi care, si ea la randul ei, a avut un final nebun. S-a inceput cu o evadare in sapte, care nu a avut alt scop decat purtarea unor tricouri mai putin vazute in acest tur prin fata camerelor de luat vederi sau, cine stie, in speranta obtinerii unui tricou verde disponibil daca Emanuele Sella ar castiga Turul Italiei. Cel mai castigat a fost Vasil Chirienca, belarusul care a pus peste patru minute intre el si cel de-al doilea clasat, detinatorul Il Giro Danilo di Luca, acestuia lipsindui doar 21 de nemernice de secunde pentru a prelua tricoul roz lui Alberto Contador. Ma intrebati ce s-a intamplat cu ceilalti sase din evadare? I-a pierdut pe drum. Un alt recuperator a fost neimpacatul Riccardo Ricco', care prin locul patru obtinut prin eforturi inumane (nu glumesc si nici nu le aprob, mai ales daca ma gandesc cum le-a rezolvat la cei nici 25 de ani ai sai) pe ultima catarare a reusit sa ajunga la infime si infame patru secunde de tricoul roz. I-ati vazut privirea frustrata si suduitoare din cortul sau? Peste vreo cativa ani, nu multi, va fi o privire obosita si fara licar.
Legnano se confunda in istoria ciclismului cu Bernocchi. Oras (industrial) al carui punct forte in istoria sa il reprezinta Anul Domnului 1176, cand aici a avut loc o batalie ce a marcat destinul Italiei. Este vorba de lupta dintre locuitorii orasului Milano cu trupele Lombardiei conduse de Alberto (nu Contador) da Giussano. Muzeul Municipal Guido Sutermeister, bazilica San Magno (1504) si monumentele dedicate lui Giussano sunt principalele obiective turistice. Spuneam ca este un oras industrial pentru ca aici este dezvoltata cu precadere industria textila si mecanica. Traditia culturala este pastrata prin simbioza creata de Asociatia "Famiglia Legnanese", care vine cu banii, si compania de teatru in dialect "I Legnanesi". Prozatorul si poetul Bonvesin de la Riva s-a nascut pe aceste meleaguri.
Sosirea de la Presolana - Monte Pora reprezinta de fapt o statiune turistica montana bogat vizitata de prietenii Alpilor atat vara cat si iarna. Pentru sezonul hibernal va asteapta peste 30 de km de partie repartizate in doua zone. Instalatiile de deservire sunt de ultima generatie. Gurmanzilor le doresc o vizita in aceasta zona pentru ca bucataria este cu totul si cu totul (vorba lui Horia Iovanovici) deosebita. Sincer!

joi, 29 mai 2008

18. Mendrisio - Varese 147 km.

Cu toate ca intre Mendrisio si Varese nu sunt decat mai putin de 20 de km, organizatorii au gasit un traseu incalcit printre dealurile, vaile si lacurile din bazinul hidrografic al raului Adda, astfel incat sa se poata parcurge aproape 1500 de hectometri. Sinuoasa atat in plan orizontal, cat si in plan vertical, soseaua s-a prelins prin meandrele scoartei terestre din nordul superindustrializatului Milano. Adda, obosit si multumit de jocul sau cu poalele Alpilor, isi aduce jucausele valuri, pe care le-a purtat din copilaria lor pana dincole de pubertate, spre batranul si incarcatul de istorie fluviu Po.
In iarna care a trecut, cand a vazut pentru prima oara traseul pe care se va disputa Turul Italiei, Jens Voigt, a exclamat: "in etapa a optsprezecea (n.a. - imi place cuvantul acesta, este singurul din bogata limba romana care are cinci consoane consecutive) voi ataca si o voi castiga!". Nu multi l-au crezut. Poate nu l-as fi crezut nici eu daca as fi cunoscut acest fapt pe vremea aceea. Miercuri insa, cand am aflat de predictia lui am luat-o serios in considerare, mai ales ca am urmarit comportarea sa de-a lungul celorlalte etape si mi-am dat seama ca s-a pregatit special pentru aceasta etapa, asa incat, i-am urmarit cu curiozitate marita evolutia.
Dupa doi km de la start, rusnacul Iuri Crivtov incearca un atac, dar plutonul il linisteste degraba. Peste alti 10 km se dezlantuie Paolo Bettini. Cum Bettini nu-i fitecine, plutonul nu l-a putut domoli, asa ca, cei interesati si care nu periclitau partea superioara a clasamentului s-au luat dupa el. Au fost unsprezece. Bineinteles ca nu putea lipsi dintre ei, Daniele Bennati, purtatorul tricoului ciclamen pe care-l jinduia Paolo, doi fosti purtatori ai tricoului roz, Giovanni Visconti si Gabriele Bosisio, si, normal, asa cum v-ati dat seama, Jens Voigt. Cu 42 de km inainte de steagul rosu (steag care se arata intotdeauna cand mai sunt 1.000 de metri din cursa si despre care cei doi Radu, nu stiu de ce, nu scot nici un cuvant pe Eurosport), Jens ataca si nimeni nu mai poate sa-i tina piept. Ceilalti unsprezece, chiar daca se faramiteaza spre final in functie de fortele fiecaruia, nu pot sa-l mai prinda si Jens castiga cu un avans de 1'07" fata de Visconti, Nocentini si Bosisio, 2'04" fata de Bennati, Bettini, Cardenas, Lezaun si Cano, 2'06" fata de Rodriguez, 3'41" fata de Spilak, 5'19" fata de Trusov si 7'51" fata de sprintul plutonului adjudecat de francezul Lilian Jegou in fata tricoului roz, Alberto Contador.
Mendrisio. Localitate elvetiana in care Campionatele Mondiale de ciclism au popsit in 1971 (castigator belgianul Eddy Merckx) si vor poposi in 2009. Aflat la poalele Muntelui Generos este cunoscut ca Orasul Magnific. Are un centru istoric de o rara splendoare care se imbina armonios (zice bibliografia, pentru ca nu l-am vizitat) cu dezvoltarea multiplelor activitati comerciale si industriale din zona. Celebrul arhitect Mario Botta s-a nascut aici.
Varese. Localitate italiana in care Campionatele Mondiale de ciclism au poposit in 1951 (castigator elvetianul Ferdy Kubler) si vor poposi in 2008. Oras cu aspect agreabil care se intinde dinspre Muntele Sacru catre lacul cu acelasi nume. Marcat cu majuscule pe hartile turistice, cu bogate initiative culturale care coabiteaza cu infloritoare activitati industriale si comerciale.

miercuri, 28 mai 2008

17. Sondrio - Locarno

Dupa trei zile de foc in Dolomiti in care marele castigator a fost Emanuele Sella (doua victorii si un loc secund care l-au adus de pe locul 44 pana pe locul 8), plutonul ramane in decor montan, in nordul Italiei, dar se prelinge prin vaile si lacurile fusiforme de la granita cu Elvetia si chiar dincolo de frontiera. Peisajul obisnuit mai mult tapinarilor si mai putin turistilor, stiindu-se ca mai nu este o luna pentru turism decat daca iti place la nebunie off-road-ul sau turismul extrem. Ca de obicei pe un asemenea traseu valurit, trei fugari s-au desprins de pluton (doi dupa nici sase km si altreilea i-a urmat dupa cateva sute de metri). Este vorba despre rusul Ignatiev (Tinkoff), italianul Gavazzi (Lampre) si francezul Huguet (Cofidis). Ultimul prins, rusul, mai avea doar 4 km pana sa treaca pe sub portalul ce i-ar fi adus doua perechi de buze rujate pe obrajii batuti de vant. Uite asa s-a ajuns la un sprint masiv care a demonstrat "b" lucruri: a) Bennati nu este in stare sa castige fara ajutorul echipei; b) Cavendish, in marinimia sa, nu este interesat de tricoul ciclamen la care ar fi avut sanse, daca maine (joi) si-ar adjudeca si etapa de doar 147 km (azi au fost cu un km mai putin). Spun aceasta pentru ca neclar a fost doar pentru Radu II (nu-i vorba despre vechiul atacant al Pitestiului), de la Eurosport, ca sprinterul britanic nu l-a lasat pe colegul sau de echipa Andre Greipel sa-si savureze prima victorie importanta din cariera.
Sondrio, inima Valtelinei, se afla la varsarea raului de munte Valmalenco in Adda, raul care alimenteaza Lacul Como si apoi, prin simpatie, lacurile Lugano si Maggiore, in nordul caruia se va incheia etapa curenta. Sandrino este un oras in care se remarca diferitele stiluri arhitecturale care au marcat dezvoltarea sa de-a lungul timpului.
Lucarno, localitate elvetiana din cantonul Tessin, cu climat dulce, nespecific Elvetiei, si care aduce multi turisti atat pentru a admira privelistea cat si pentru tratament. Marele Palat, aflat in centrul orasului, este cadrat de elegante si numeroase fatade si terase cu cafenele care au pe vino-ncoa'. La mijlocul lunii august, in fiecare an, aici are loc un cunoscut Festivalul International al Filmului. O alta atractie a zonei ar fi Sanctuarul Madonei de Sasso. Sporturile de iarna sunt aici la ele acasa, pentru acestea existand o infrastructura moderna. Va reamintesc ca este punctul cel mai nordic al Lacului Maggiore, fapt care ma scuteste de alte comentarii.

luni, 26 mai 2008

Clasamente

Etapa a XVI-a, contratimp
1. Franco Pellizotti (Italia - Liquigas) 40'26"
2. Emanuele Sella (Italia - CSF) la 0'06"
3. Gilberto Simoni (Italia - Saunier Duval) la 0'17"
4. Alberto Contador (Spania - Astana) la 0'22"
5. Riccardo Ricco' (Italia - Saunier Duval) la 0'30"
6. Jose Rujano Guillen (Venezuela - Caisse d'Epargne) la 0'49"
7. Marzio Bruseghin (Italia - Lampre) la 1:04"
8. Domenico Pozzovivo (Italia - CSF) la 1'43"
9. Danilo di Luca (Italia - LPR) la 1'45"
10. Denis Menciov (Rusia - Rabobank) la 1'49"
11. Jens Voigt (Germania - CSC) la 1'55"
12. Jurgen van den Broeck (Belgia - Silence) la 1'58"
Cu exceptia venezueleanului si neamtului ceilalti sunt favoritii de la aceasta ora la frunzele de laur. Pentru o mai buna cunoastere a situatiei urmariti clasamentul general de mai jos.
Clasament general dupa XVI etape
1. Alberto Contador 68h47'31"
2. Riccardo Ricco' la 0'41"
3. Gilberto Simoni la 1'21"
4. Marzio Bruseghin la 2'00"
5. Franco Pellizotti la 2'05"
6. Danilo di Luca la 2'18"
7. Denis Menciov la 2'47"
8. Emanuele Sella la 4'25"
9. Jurgen van den Broeck (Belgia - Silence) la 4'26"
10. Domenico Pozzovivo la 5'25"
Nu cred ca in ultimii ani a mai fost vreun mare tur (Franta, Italia sau Spania) atat de strans valoric in partea lui superioara cand mai erau doar cinci etape.
Celelalte clasamente
Tricoul ciclamen: 1. Daniele Bennati (Italia - Liquigas) 144p; 2. Riccardo Ricco' 105p; 3. Emanuele Sella 103p
Tricoul verde: 1. Emanuele Sella 127p; 2. Vasil Chirienca (Bielorusia - Tinkoff) 28p; 3. Fortunato Baliani (Italia - CSF) 27p.
Tricoul alb: 1. Riccardo Ricco' 68h48'12"; 2. Jurgen van den Broeck la 3'45"; 3. Vincenzo Nibali (Italia - Liquigas) la 6'21".
Echipe I: 1. CSF Group - Navigare 205h14'44"; 2. Astana la 24'02"; 3. LPR Brakes - Ballan la 39'27".
Echipe II: 1. Liquigas 275p; 2. CSF Group - Navigare 261p; 3. Astana 248p.
Combativitate: 1. Emanuele Sella 63p; 2. Daniele Bennati 40p; 3. Fortunato Baliani 34p.
Laureati: 1. Daniele Bennati 15p; 2. Emanuele Sela 11p; 3. Mark Cavendish (Marea Britanie - High Road).
Fair Play: Au mai ramas trei imaculate, adica Lampre, LPR Brakes - Ballan si Team CSC.
Concurs cu premii
Vrei sa castigi o mie de lei?
Ghiceste castigatorul Turului Italiei!
Primul care comunica numele laureatului castiga.
Fiecare IP (computer) are dreptul la un singur pronostic
Daca va castiga Franco Pellizotti (Liquigas) premiul ramane la Informatia Zilei
Intra pe blogul Viata jocului pentru a trimite raspunsurile prin "comentarii" la articole
Nu sunt luate in considerare decat raspunsurile sosite pana joi, 29 mai, ora 19,00.

16. San Vigilio di Marebbe - Plan de Corones 12,8 km (contratimp individual)

Ultima saptamana a inceput cu o proba de foc. Contratimp individual, 12,8 km pe catarare. Si ce catarare? O diferenta de nivel de 1027m in care dificultatea creste progresiv cu pante de 8% pana la 24%. V-as spune spre comparatie ca drumul dintre Brasov si Poiana Brasov este de 14 km si diferenta de nivel este de aproape 800 de metri. Nu stiu daca la o mie de romani sunt trei care pot urca in decursul unei zile Drumul Poienii (asa ii spun localnicii) in sa fara motor. Supraoamenii din Turul Italiei au facut-o in ceva mai mult de patruzeci de minute.
Cu fetele transfigurate de efort, vedetele nu s-au facut de ras ocupand cu precadere locurile din frunte. Pellizotti schimonosit de efort a reusit sa castige aceasta etapa istorica (in fata aceluias suspect de inepuizabil Emanuele Sella), dar diferentele fata de rivalii sai nu i-au permis sa urce prea mult in clasament. Oricum diferentele s-au mai redus si in cele cinci etape ramase, fiecare de alt tip si cu alte coordonate (miercuri de plat pentru sprinteri, joi valurita pentru fugari, vineri muntoasa cu sosire in varf pentru grimpeuri, sambata se ajunge pe acoperisul Turului Italiei, dar cu siguranta va castiga un specialist al coborarii, iar duminica contratimp individual de plat 28,5 km). Cel mai complet din clasamentul general pe care vi-l dau mai jos va iesi invingator. Eu mizez pe Pellizotti nu pentru ca ar avea cele mai mari sanse ci pentru ca pe el l-am indicat la inceputul lui Il Giro ca posibil invingatorcastigator.
San Vigilio di Marebbe, inima Muntilor Dolomiti, se intinde pe o vale ce se "varsa" in Valea Badia. Ocupatia de baza a locuitorilor este turismul la care participa toata suflarea vaii, inclusiv caii, cainii, pisicile si soriceii, fie iarna, fie vara.
Plan de Corones (Platoul Coroanelor), pana la care ciclistii trebuie sa ajunga trecand si peste o portiune neasfaltata, este un Platou in varful caruia se gaseste un clopot urias si, presarate in jurul lui, o gramada de restaurante, puncte alpine de ajutor si de politie, sosiri si plecari de telescaune, telecabine, telegondole si telecumsormaifinumind, in toate directiile posibile. Mai este acolo ceva. Este un restaurant la care, cand luam masa, o fata de vreo 20 de ani mi-a plans pe umar cand m-a auzit vorbind romaneste. Nu mai auzise graiul neaos de patru ani cand urcase la acea cabana pentru cativa gologani in plus. Era de prin Ramnicu Valcea parca...

duminică, 25 mai 2008

Clasamente generale in Turul Italiei.

Tricoul galben
1. Alberto Contador (Spania - Astana) 68h06'43'';
2. Riccardo Ricco' (Italia - Saunier Duval) la 0:33;
3. Danilo di Luca (Italia - LPR) la 0:55;
4. Marzio Bruseghin (Italia - Lampre) la 1:18;
5. Denis Menciov (Rusia - Rabobank) la 1:20;
6. Gilberto Simoni (Italia - Saunier Duval) la 1:26;
7. Franco Pellizotti (Italia - Liquigas) la 2:27;
8. Jurgen van den Broeck (Belgia - Silence) la 2:50;
9. Domenico Pozzovivo (Italia - CSF) la 4:04;
10. Emanuele Sella (Italia - CSF) la 4:41;
11. Vincenzo Nibali (Italia - Liquigas) la 4:44;
12. Tadej Valjavec (Slovenia - AG2R) la 5:58;
13. Andreas Kloden (Germania - Astana) la 6:26;
14. Fortunato Baliani (Italia - CSF) la 8:35;
15. Gustav Erik Larsson (Suedia - CSC) la 8:53;
16. Felix Rafael Cardenas (Columbia - Barloworld) la 9:07;
17. Paolo Savoldelli (Italia - LPR) la 9:17.
Cu permisiunea dumneavoastra am sa comentez putin acest top. Cum restul competitorilor, 135 la numar, sunt intre 12'16'' si 3h08'38'' (ultimul clasat este Markus Eichler de la Milram), cu siguranta castigatorul se va alege din acest top 17 in care se afla toti favoritii initiali. Surpriza de pana acum pare a fi tandemul sloveno-suedez, singurii de altfel prezenti din echipele lor de club si din tarile lor in sferele inalte ale competitie. Favoritul meu, Pellizotti nu prea se afla in apele sale. Interesant asaltul tinerilor, dar despre ei mai tarziu.
Tricoul ciclamen
1. Daniele Bennati (Italia - Liquigas) 144 puncte;
2. Riccardo Ricco' 93 p;
3. Paolo Bettini (Italia - Quick Step) 92 p;
4. Mark Cavendish (Marea Britanie - High Road) 86 p;
5. Emanuele Sella 83 p.
Nu cred ca l-as fi luat vreodata in calcul pe Sella pentru acest clasament, dar pentru ca a dovedit ca in aceste zile nu este om... Cred totusi ca Bennati, al carui suporter sunt, se poate considera castigatorul tricoului de culoare mov-roz in aceassta editie a lui Il Giro.
Tricoul verde
1. Emanuele Sella 117 puncte;
2. Vasil Chirienca (Bielorusia - Tinkoff) 28 p.
3. Fortunato Baliani 27 p.
Am redat tot podiumul nu neaparat pentru a arata diferenta pe care a creat-o Sella, ci si pentru ca daca cumva ii trece prin cap lui Sella sa castige la Milano, atuci tricoul verde revine celui de-al doilea clasat.
Tricoul alb
1. Riccardo Ricco' (timpii sunt aceeasi din clasamentul general);
2. Jurgen van den Broeck
3. Vincenzo Nibali
De data aceasta dau numai primii trei clasati pentru simplul motiv ca ceilalti se afla la 20 minute de liderul clasamentului general. Ricco' s-a batut cu pumnii in piept ca va castiga acest tur. Nu multi l-au crezut, dar dovedeste ca se tine bine. Eu nici acum nu cred ca va castiga Il Giro, dar a pus o obtiune serioasa in a castiga titlul de cel mai bun sub 25 de ani. Cred ca Nibali nu si-a spus ultimul cuvant. Conteaza foarte mult etapa de maine (valabil si pentru clasamentul general), un contratimp individual in catarare cu o diferenta de nivel de 1086m (nu glumesc, una mie optzeci si sase metri) in numai 12,85 km.
Clasamentul sprinturilor intermediare
1. Jeremy Roy (Franta - Francais de Jeux) 18 puncte;
2. Fortunato Baliani 17 p;
3. Mickael Buffaz (Franta - Cofidis) 14 p;
4. Daniele Bennati 13 p.
In sfarsit un clasament in care un francez conduce. Sper, pentru stradania de care da dovada federatia franceza de ciclism in lupta cu anabolizantele, ca un reprezentant al lor sa castige ceva. Ma mir ca acest clasament nu este condus de cel care are cei mai multi kilometri de evadare. Explicatia consta in faptul ca Buffaz nu evada singur si isi lasa companionii sa adune puncte.
Trofeul celei mai rapide echipe
1. CSF Group - Navigare 203h08'41'';
2. Astana la 21:37;
3. LPR Brakes - Ballan la 35:02;
4. Team CSC la 39:26;
5. Liquigas la 42:22;
6. Silence - Lotto la 49:55.
Aceste sase echipe s-au detasat in frunte si dintre ele se va alege victorioasa. Pacat ca nu prea are sanse Liquigas, dar nu toate dorintele mi se implinesc. Acest clasament se stabileste luandu-se in considerare primii trei timpi din fiecare etapa ai componentilor echipei.
Trofeul celei mai pragmatice echipe
1. Liquigas 246 puncte;
2. Astana 229 p;
3. CSF Group - Navigare 228 p;
4. Gerolsteiner 205 p 205 p;
5. LPR Brakes - Ballan 202 p.
Dintre acestea se va alege echipa cu punctajul cel m,ai ridicat (totalitatea punctelor obtinute de membrii echipelor atat la finis cat si pe munte sau la sprinturile intermediare). Ocupanta locului patru cam iese din calcule, cinci din componentii sai nemaiaflandu-se in cursa. Hai Liquigas! Traiasca apa minerala!
Trofeul combativitatii
1. Emanuele Sella 58 puncte;
2. Daniele Bennati 40 p;
3. Fortunato Baliani 34 p.
Acest top se calculeaza pe baza sosirilor, catararilor si sprinturilor din fiecare etapa, dar dupa un alt sistem de punctaj, nu numai greu de explicat, ci si subiectiv pe alocuri.
Trofeul laureatilor
1. Daniele Bennati 15 puncte;
2. Mark Cavendish 10 p;
3. Riccardo Ricco' 9 p;
4. Emanuele Sella 9 p.
Cei trei sunt singurii care mai trag nadejde sa-l prinda pe Bennati. Sper sa nu o faca. Calculul prezentului clasament se face acordand cate patru, doua, respectiv un punct celor clasati pe podium in fiecare etapa.
Trofeul fugarilor
1. Mickael Buffaz 464 km;
2. Fortunato Baliani 420 km;
3. Emanuele Sella 354 km.
Rabufnelile lui Sella a agitat un clasament care parea batut in cuie. mai sunt etape de munte asa ca cei doi cataratori prin excelenta mai pot aduna kilometri de evadare.
Trofeul Fair-Play
1. LPR Brakes - Ballan, Lampre, CSF Group - Navigare, Team CSC si Team Milram sunt singurele echipe care pana acum nu au calcat pe bec.

Clasamentele etapelor a XIV - a si a XV-a (montane)

Scriu acete randuri in timp ce un mare campion isi agata racheta in cui pe terenul de zgura pe care a cunoscut cele mai mari succese din cariera. Gustavo Kuerten chiar daca n-a jucat fotbal, a fost un adevarat ambasador al Braziliei. Dupa ce a fost eliminat din primul tur de la Roland Garros si-a taiat o felie din zgura de pe arena principala, Philippe Chatrier, nestiind ca va primi din partea organizatorilor un trofeu ce continea si un segment sectionat din arena respectiva.
Sa revenim la ciclism. Pentru a intelege mai bine ce s-a intamplat cu clasamentele postate anterior va alatur si clasamentele din cele doua etape de munte, a paisprezecea si a cincisprezecea si va precizez ca de fiecare data primele trei locuri beneficiaza de 20, 12 respectiv 8 secunde bonificatie, in plus fata de cele obtinute de castigatorii sprinturilor intermediare (cate unul de etapa, bonificate cu 6, 4 respectiv 2 secunde).
Etapa a XIV-a (sambata)
1. Emanuele Sella (Italia - CSF) 22 secunde bonficatie (20 pentru
victorie si 2 la sprint);
2. Vasil Chirienca (Bielorusia - Tincof) la 4:38 + 12 secunde bonificatie;
3. Joaquin Rodriguez Oliver (Spania - Caisse d'Epargne) la 5:08 + 8 secunde bonificatie;
4. Jose Rujano Guillen (Venezuela - Caise d'Epargne) la 7:28;
5. Paolo Bettini (Italia - Quick Step) la 7:59;
6. Denis Menciov (Rusia - Rabobank)la 8:48;
7. Franco Pellizotti (Iatalia - Liquigas) la 8:57;
8. Riccardo Ricco' (Italia Saunier Duval) la 8:57;
9. Gilberto Simoni (Italia - Saunier Duval) la 9:01
10.Jurgen van den Broeck (Belgia - Silence) la 9:01;
11. Marzio Bruseghin (Italia - Lampre) la 9:03;
12. Domenico Pozzovivo (Italia - CSF) la 9:11;
13. Danilo di Luca (Italia - LPR) la 9:14;
14. Leonardo Piepoli (Italia - Saunier Duval) la 9:27;
15. Alberto Contador (Spania - Astana) la 9:33;
In urma acestei etape Gabriele Bosisio (Italia - LPR) sosit pe locul 21 la 10:37 a imbracat tricoul roz.
Etapa a XV-a (duminica)
1. Emanuele Sella - 20 secunde bonificatie;
2. Domenico Pozzovivo la 2:05 + 12 secunde bonificatie;
3. Riccardo Ricco' la 2:11 + 8 secunde bonificatie;
4. Danilo di Luca la 2:20;
5. Gilberto Simoni la 2:27;
6. Alberto Contador la 2:27;
7. Denis Menciov la 2:34;
8. Jurgen van den Broeck la 3:18;
9. Marzio Bruseghin la 3:22;
10. Tadej Valjavec (Slovenia - AG2R) la 3:27;
11. Franco Pellizotti la 3:27;
12. Fortunato Baliani (Italia - CSF) la 3:49 + 4 secunde bonificatie
13. Joaquin Rodriguez Oliver la 5:07
14. Vincenzo Nibali la (Italia - Liquigas) la 5:10;
15. Maxim Iglinschi (Kazahstan - Astana) la 5:55;
Pentru clasamentele generale mai asteptati putin.

15. Arabba - Pasul Fedaia 153 km

Scurta, dar cu nu mai putin de sase catarari: pasul Pordoi - 2239m, pasul San Pellegrino - 1918m, varful San Tomaso Agordino 1082m, pasul Giau - 2236m, pasul Falzarego - 2117m (aici inca se mai schiaza si in periplul meu prin Dolomiti ma gandeam daca am sa vad vreodata Turul Italiei coborand acea sosea imposibila pe care autocarul nostru a strabatut-o cu foarte mare dificultate si sosirea dela pasul Fedaia 2057m. Traseul este de fapt o bucla ce se roteste prin Dolomiti in jurul varfului Marmolada - 3342m.
Arabba se afla in Valea Cordevole, la baza varfului Lana.
Pasul Fedaia poarta in spate bataliile deosebit de dure, corp la corp si de tip , care au avut loc in primul razboi mondial.
Extraterestrii au coborat de-adevaratelea pe Pamant. Exemplarul care i-a deconspitrat se numeste Emanuele Sella. Ceea ce face Sella (in traducere din italiana inseamna "sea" sau "sa") nu poate fizic sa faca nici un pamantean. Dupa ce ieri a condus o cursa cap-coada, astazi a recidivat. In total opt catarari de prima si secunda categorie. Nu a lasat pe nimeni in preajma sa. Dupa ce le-a multumit s-a descotorosit si de ajutoare. Bineinteles ca acestea nu au fost aceleasi cu cele de ieri.
In cursul serii am sa va postez pe acest site clasamentele pe etapa si cele generale.

14. Verona - Alpe di Pampeago

In sfarsit munti. Dupa start, un pluton de treisprezece evadati (grupurile mai mari de 10 persoane nu se considera pentru clasamentul evadatilor), din care face parte si Emanuele Sella (liderul cataratorilor), se desprinde si controleaza cursa pana la ascensiunea finala. Bineinteles ca Sella (ieri si-a sarutat din mers parintii la Cittadella) a castigat toate catararile, inclusiv cea cu finisul aflat la iesirea dintr-un tunel, dupa un efort inuman (stiti voi la ce ma refer). S-a trecut pentru prima oara peste 2.000m. Dupa aceasta etapa putem presupune ca tricoul verde este deja adjudecat de Sella. De fapt el mai are un tur al cataratorilor la activ. Mi se pare cel al Spaniei, dar fara a fi si invingator de etapa. Avea ceva din Pantani. Sper ca nu numai anabolizantele.
Verona. Oras al artei si al culturii. Ce aspecte pe care nu le stim as mai putea cauta despre Verona? Bibliografia imi da o imensitate de amanunte, dar as vrea totusi sa ramana un articol cu caracter sportiv. Asa ca va invit sa mergeti acolo pentru a le vedea pe toate. Din proprie experienta va spun ca merita.
Alpe de Pampeago este o statiune de vacanta foarte bine dotata pentru sporturile de iarna. Este mult mai bine cunoscuta in lumea schiului nordic sau al biatlonului sub denumirea de Val di Fiemme. Aflata in apropiere de Bolzano, la peste 1700m, are o deschidere panoramica asupra Muntilor Dolomiti de o frumusete angelica. Am trecut pe acolo in iarna lui 2005-2006 (inainte de Jocurile Olimpice) cand am petrecut o saptamana la Cortina d'Ampezzo si am ramas profund impresionat de ceea ce inseamna industria sporturilor de iarna.

13. Modena - Cittadella 177 km

Modena. Catedrala cu Turnul Ghirlandina (1099-1323), Piata Mare (patrimoniul UNESCO), Palatul Municipal (Primaria, 1194 renovata in 1624)), Palatul Ducal (sec. al XVII-lea, sediul renumitei Academii Militare), Simezele Estense, Muzeul Municipal, Teatrul Luciano Pavarotti (construit in sec. al XIX-lea, pana de curand foarte cunoscut sub numele de Teatrul Municipal), Muzeul Figurinelor (pasiunea lui Giuseppe Panini) sunt doar cateva din obiectivele la care cele peste 175.000 de gazde va asteapta sa le vizitati. Centru industrial puternic si divers din care se disting bineinteles uzinele Ferrari.
Cittadella. Zidurile dainuind din secolele al XIII-lea si al XIV-lea cu 32 de turnuri si 4 porti (nu de fotbal) sunt tot ceea ce a mai ramas din cetatea medievala. Interiorul zidurilor pastreaza amprenta constructiilor venetiene cu porticuri aliniate de-a lungul strazilor unde se mai respira inca aerul linistit de altadata. Catedrala si Primaria sunt edificii admirate de turisti. Ocupatia de baza este, normal, agricultura, dar nici micii meseriasi sau artizanii n-o duc rau.
Cursa debuteaza cu numeroase atacuri anihilate de un pluton deosebit de vigilent. In sfarsit, dupa 35,5 km, un atac al liderului clasamentului evadatilor (cei mai multi kilometri de evadare la activ), Buffaz (Cofidis), urmat de Bettini si Agirre (Bettini indepartat imediat tocmai pentru a nu pune plutonul pe urmele lor), are reusita. Cei doi vor fi ajunsi abia cu 12 km inainte de linia de sosire, pecetluind astfel victoria lui Buffaz in clasamentul fugarilor. Sprintul da de data aceasta castig de cauza lui Cavendish in detrimentul lui Bennati.

joi, 22 mai 2008

12. Forli - Carpi 172 km

O etapa in linie cu o diferenta maxima de nivel de 109m. Era sa spun ca este una dintre cele mai reduse, dar tragand cu coada ochiului la etapa de maine, a XIII-a, am vazut ca aceea este cea mai plata, diferenta fiind de 40 de metri pe o lungime de 177 km. Un singur evadat, Dionisio Galparsoro (SPA - Euskaltel), imediat dupa start si prins cu 9 km. inainte de sosire. Cele 14 min. pe care le-a avut la un moment dat nu au fost suficiente. Nu e bine sa fi singur impotriva tuturor, ca dovada ca plutonul nici macar nu s-a chinuit sa-l prinda. A cazut singur "ca un fruct copt" cum plastic se exprima Radu Banciu. Etapa a revenit la fotofinis aceluiasi Daniele Bennati (ITA - Liquigas) care se dovedeste cel mai sprinten din triada de sprinteri de care vorbeam inainte de tur, motiv pentru care si conduce intr-o gramada de clasamente. Nu si in cel general pentru ca in etapele cu sosire la inaltime lipseste regulat din prima suta. Si eu, ca si acelasi Radu, cred ca de data aceasta Cavendish merita victoria. Cum nimeni nu ne-a aratat fotografia de finis nu putem contesta organizatorii. Clasamentele, in in linii mari, au ramas aceleasi. La "general" a disparut din primii cincisprezece Matthias Russ, scuturat dupa etapa de ieri, iar la "echipe II", Liquigas i-a egalat in fruntea clasamentului pe Astana. In rest statu-quo. Durando Pietri si Enzo Ferrari sunt cei carora li s-a dedicat aceasta etapa. Cine a fost Durando Pietri? Marturisesc ca nici eu nu am stiut. Nascut in Carpi, Durando a fost legendarul maratonist care in 1908 la Londra n-a reusit sa treaca linia de sosire decat sprijinit, fiind apoi descalificat. Despre Enzo cuvintele sunt de prisos...
Forli, renumita prin Piata Saffi (de unde s-a dat startul in aceasta etapa) cu cele trei bazilici Saint-Mercurial, se distinge prin importante elemente de cultura si arheologie. Ciclistii, chiar daca au ocolit Bologna, au admirat circuitul de Formula 1 de la Imola.
Sosirea a avut loc intr-o alta piata celebra, la Carpi (Piazza dei Martiri), oras in care se mai gasesc ca obiective turistice Palatul Pio, Castelul, Catedrala Sf. Maria Assunta si Muzeul Giulio Ferrari (are o sectie dedicata deportatilor politici si rasiali). Puternic centru industrial si agricol, Carpi este cunoscut si datorita bucatariei sale alese.

Plansul lui Ronaldo

S-a incheiat 2007-2008. Ba nu. Pe undeva prin Italia nu se cunoaste castigatoarea cupei. Dar pentru Europa nu mai conteaza. La Moscova extazul si-a dat intalnire cu lacrimile infrangerii sub aceeasi cupola sub care s-a dovedit ca "red" si "blue" sunt imiscibile.. Rosul, ce formeaza o piramida umana cu baza verde a lui Van der Sar, s-a ghemuit in spatele portii in care tocmai nu a vrut sa intre mingea expediata de Anelka. Albastrul pigmenteaza intreg dreptunghiul verde cu trupuri prin care sentimentele zbarceau chipuri si incetosau ganduri.
Undeva, pe la centrul terenului plangea un tricou rosu. Era o descarcare nervoasa pe care, noi muritorii, nu o putem percepe. Apare doar la zei. Asa e. Tricoul imbaiat in naduseala si lacrimi statea pe umerii unui zeu.
Poate ca pricepem cauza, dar nu simtim efectul. Nu-i asa Cristiano?

miercuri, 21 mai 2008

11. Urbania - Cesena 198 km

Urbania, nu departe de Urbino unde am coborat etapa precedenta de pe sa, rebotezata de Papa Urbano al VIII-lea (s-a numit Castel Durante), este renumit pentru paginile de istorie pe care le citesti la tot pasul. Palatul Ducal, Muzeul Eparhial, Catedrala in stil baroc si Cimitirul Mumiilor (nu la fel de interesant ca Cimitirul Vesel de la Sapanta, dar mult mai renumit) sunt numai cateva dintre acestea. Activitatea economica este variata si pleaca mde la munca pamantului, trece printr-o sumedenie de fabricute si culmineaza cu renumitele faiante de Urbania.
Traseul, dupa ce face din nou no vizita prin Urbino, trece pentru prima oara printr-o tara straina. Este vorba de singurul stat din lume fara iesire la mare si avand frontiera comuna cu un singur stat. Bineinteles ca stiti, este vorba de San Marino si nu de Vatican. Se urca pe Monte Carpegno (1358m) dupa care se coboara spre Novafeltria. Urmeaza un traseu valurit pana la Cesena.
Suntem in Emilia-Romagna, o regiune unde ciclismul se regaseste pe coclauri, pe ulite, pe strazi , pe bulevarde, dar si in cimitire. Partea istorica a orasului cuprinde Stanca Malatestiana (Malatesta - familie nobiliara italiana adversara papalitatii), Biblioteca Malatestiana, Muzeul civilizatiei rurale (cum ar spune o reclama de la noi: "niste tarani!") si multe altele. Aici se va parcurge inainte de linia de sosire un circuit in memoria lui Giuseppe Ambrosini, unul dintre primii specialisti ai ciclismului. "Avocatul", cum era supranumit, a fost director la Gazzetta dello Sport si, cum era si normal, director al Turului Italiei. Nu mai este necesar sa va reamintim ca renumitul cotidian de sport din peninsula este taticul, mamica si nasul Turului Italiei, culoarea tricoului roz provenind de altfel de la culorile paginilor ziarului.
Cursa are o desfasurare clasica. Start, evadare, letargie a plutonului, detasare, catarari, suna clopotelul pentru pluton, desprinderea grupului de favoriti din care obligatoriu vor face parte primii 20-25 clasati (cine nu este aici nu mai conteaza la Milano), urmarire asidua si... Finalul are doua alternative: ori fugarii sunt prinsi, ori ba. De data aceasta cei sase (in ordinea trecerii liniei de sosire: Alessandro Bertolini <>, Pablo Lastras Garcia <> si Fortunato Baliani <> ambii la 5 sec., Tiziano dall'Antonio <> la 41 sec., Laurent Mangel <> si Jussi Veikkanen <> ambii la 93 sec.) nu au putut fi ajunsi. Plutonul favoritilor a sosit la 3:53, iar "autobuzul"
la 21:54.

marți, 20 mai 2008

Il Giro in cifre

Tricoul roz
1. Giovanni Visconti (ITA - Quick Step); 2. Matthias Russ (GER - Gerolsteiner) la 3:31; 3. Gabriele Bosisio (ITA - LPR) la 5:50; 4. Alberto Contador (SPA - Astana) la 6:59; 5. Marzio Bruseghin (ITA - Lampre) la 7:52; 6. Andreas Kloden (GER - Astana) la 7:54; 7. Vincenzo Nibal (ITA - Liquigas) la 8:04; 8. Paolo Savoldelli (ITA - LPR) la 8:09; 9. Riccardo Ricco' (ITA - Saunier Duval) la 8:32; 10. Danilo di Luca (ITA - LPR) si Gustav Erik Larsson (SUE - CSC) la 8:33; 12. Denis Menchov (RUS - Rabobank) la 8:57; 13. Gilberto Simoni (ITA - Saunier Duval) si Levi Leipheimer (SUA - Astana) la 9:10; 15. Franco Pellizotti (ITA - Liquigas) la 9:15.
Am putea spune despre Visconti ca-si merita tricoul galben dupa acest contratimp. A facut o figura frumoasa si aproape ca a pastrat cele sapte minute care il desparteau de favoriti. De la locul patru la cincisprezece sunt aproape toti favoritii initiali. Din cei treisprezece pomeniti de mine la inceputul turului lipsesc doar Emanuele Sella (ITA - CSF) locul 17 la 9:44, Leonardo Piepoli (ITA - Saunier Duval) locul 22 la 10:16 si Juan Mauricio Soler (COL - Barloworld) locul 40 la 13:58. Ca intrusi in acest grup apar Nibali (un tanar cu pieptul mai putin bombat decat al lui Ricco, pe care eu l-am crezut doar colonel al lui Pellizotti) si Larson (nu stiu de unde a rasarit, dar nici eu nu le cunosc pe toate; m-am uitat peste realizarile sale si am vazut ca in afara de faptul ca este campionul la contratimp al tarii sale natale, Suedia, in 2006 si 2007, nu prea mai are rezultate la varf). Interesante sunt si distributiile pe echipe. Cei cate trei de la Astana si LPR si cate doi de la Liquigas si Saunier Duval au avantajul ca se pot intrajutora, dar noi stim ca in pluton apar aliante care nu tin de echipa, cetatenie sau prietenie.
Tricoul ciclamen
1. Daniele Bennati (ITA - Liquigas) 80p; 2. Riccardo Ricco' 69p; 3. Paolo Bettini (ITA - Quick Step) 59p; 4. Erik Zabel (GER - Milram) 44p; 5. Danilo di Luca si Franco Pellizotti 42p.
In acest clasament probabil ca tot primii trei vor avea la Milano ceva distinctiv de purtat pe spate.
Tricoul verde
1. Emanuele Sella 37p; 2. Gabriele Bosisio 19p; 3. Felix Rafael Cardenas (COL - Barloworld) 16p.
Nu au fost puncte de catarare repertoriate.
Tricoul alb
1. Visconti; 2. Russ; 3. Nibali; 4. Ricco'; 5. Jurgen van den Broeck (BEL - Silence-Lotto) la 9:43.
Primilor patru nu le-am mai pus timpii fiind aceeasi de la clasamentul general. Este o surpriza faptul ca patru din primii noua ciclisti (maine trecem de jumatatea competitiei) au sub 25 de ani.
Echipe I
1. Astana; 2. Tinkoff si CSC la 6:30; 4. CSF la 8:10; 5. LPR la 10:10; 6. Quick Step la 10:54; 7. Liquigas la 17:52.
Locul sapte e mult prea jos pentru favoritii mei, iar cele peste saptesprezece minute sunt si mai descurajante. Daca cei trei "cazaci" vor termina Turul Italiei va fi foarte greu imbuteliatorilor de apa minerala sa castige. Podiumul in schimb le este la indemana.
Echipe II
1. Astana 177p; 2. LPR 174p; 3. Gerolsteiner 162p; 4. Liquigas 158p; 5. CSF 116p
Astana s-a asezat in fruntea grupului de trei caruia ii prevazusem podiumul, dar nu va ramane acolo. Va mai avea o zvacnire in etapa a saisprezecea.
Celelalte clasamente nu s-au modificat.

10. Contratimp individual 39 km.

Cei 39 de kilometri sunt intr-o ascensiune aproape continua. S-ar putea spune ca este un contratimp pentru cataratori, plecandu-se de la 4m altitudine de pe tarmul Marii Adrtiatice inspre interiorul tarii si ajungandu-se la 450 de metri dupa ce se trece peste un urcus promnuntat (366m) si trei puncte de cronometraj intermediar la 9km, 23,5km respectiv 32,2km. Graiesc doar ca s-ar putea spune, pentru ca in etapa a saisprezecea va fi un adevarat calvar pentru ciclistii de companie sau pentru sprinteri. Ramane totusi sa vorbim saptamana viitoare despre muncile lui Sisif. Proba a fost palpitanta si, ca mai in toate cazurile de acest gen sita a mai strecurat din ciclistii aflati accidental in prima parte a clasamentului. Nu si pe cei trei de pe podium care prin evadarea din etapa a treia sau a patra, nu mai tin minte, au creat un interval de timp care le-a permis sa mai stea in centrul atentiei. Vor pica si ei, sunt sigur, daca nu maine cand se ajunge doar la 1300 de metri, atunci sigur vineri cand se vor depasi pentru prima oara altitudini de 2000m. Lovitura cea mai importanta in etapa de ieri a fost locurile doi si trei obtinute de doi dintre "cazacii" de la Astana (spaniolul Alberto Contador si neamtul Andreas Kloden), care au astfel un ascendent moral fata de contracandidatii la tricoul roz la sosirea de pe Corso Venezia din Milano de Ziua Copilului. Proba a fost castigata de italianul Marzio Bruseghin de la Lampre.
Pesaro (startul) este un oras simbioza intre diferitele aspecte monumentale, istorice, industriale si turistice. Expansiunea urbanistica ordonata a produs coexistenta armonioasa a stilurilor datand din epoci diferite, care au creat un oras agreabil, plin de viata. Biblioteca Oliveriana, mozaicurile cu care este ornata Catedrala, muzeele din municipiu, Conservatorul si Teatrul Gioacchino Rossini (nascut pe aceste plaiuri in 1792) atrag atat turistii cat si pe cei prezenti la tratamente, apele termale din zona permitand acest lucru. Renumitul motociclist Valentino Rossi s-a nascut la nici 15 km de Pesaro (Tavullia).
Urbino (sosirea) are un centru istoric pe care UNESCO l-a denumit ca facand parte din Patrimoniul Umanitatii. Orasul a fost traversat de-a lungul istoriei de mai multe perioade, dar apogeul l-a trait sub Montefeltro dupa care a trecut sub dominatia Papala. Palatul Ducal, Casa memoriala Raphael (nascut in Urbino), Universitatea si vestigiile trecutului sunt principalele puncte de atractie.

luni, 19 mai 2008

Pareri subiective despre laureatele Europei

Anglia
Cu cele mai multe jocuri castigate in campionat (27) din intreaga Europa care conteaza, Manchester United i-a demonstrat cneazului Roman ca fara Murinho poate sa-si ia adio de la cupe si lauri in insula. Parerea mea este ca nu le va face fata nici in Liga Campionilor lui Cristiano si ai lui. Macar pentru ca Ferguson se scrie cu "Sir" in fata si-si doreste un meci de adio, iar Grant nu are terminatia "nho" si vrand-nevrand se afla la meciul de adio. Totusi nu putem sa negam meritul cartierului select al capitalei care a revitalizat un campionat ce la un moment dat parea batut in cuie. Va asigur eu ca fara valize si cutii de table. Arsenal si Liverpool vor participa in ultimul tur de calificare al Ligii Campionilor, iar Everton, Portsmouth (castigatoarea Cupei Angliei) si Tottenham (castigatoarea Cupei Ligii Angliei) vor participa, cu sanse, la castigarea Cupei UEFA.
Spania
Razboiul sideral dintre galactici si extraterestri s-a terminat intr-un submarin (galben la culoare). Castigatori si pe teren (doua victorii) si in clasament (85 vs 67 puncte), madrilenii au reusit de asemenea 27 de victorii si cel mai mare numar de goluri (84), dar au avut surpriza ca, uitandu-se putin in jos, sa-i vada pe cei de la Villareal sub tron si nu pe rivala de o viata. Aceasta impreuna cu concitadina Realului, Atletico (unde a imbracat tricoul dungat si Didi al nostru) vor sustine un tur preliminar pentru a asculta imnul pentru care cineva, la noi, calca cu euro si bocanci pe cruce. In UEFA se va prezenta Sevilla, Santander si Valencia (ultima in postura de castigatoare a Cupei Regelui Spaniei). Au parasit prima scena Saragosa, Murcia si Levante.
Rosu a jucat doar 45 de minute in trei jocuri pentru Huelva care s-a salvat de la retrogradare in ultima etapa. Contra a jucat 719 minute din cele 3420 posibile in 13 meciuri din care a fost doar in 7 titular.
Italia
Cu scandaluri, fara scandaluri; cu avansuri, fara avansuri; cu patati, fara patati; cu minge, fara minge; cu morti. Asa s-a terminat un campionat caruia incepem sa-i calcam din ce in ce mai mult pe urme. In partile proaste bineinteles. De-ar incerca justitia sportiva macar pe sfert sa intervina precum a intervenit in tara Mafiei, nu vom ajunge in aceeasi situatie. Ma refer la morti in tribuna sau pe strada, nu la echipe retrogradate. Daca numai asa poate fi eliminat flagelul fotbalului romanesc atunci trebuie sa se ajunga la retrogradare. Nu va ascund ca banuiesc (fara dovezi bineinteles, dar logica imi da dreptate) ca latifundiarul finanteaza nu numai echipele adversare concurentilor lor, ci si pe asa-zisele galerii ale acestora. Ce s-a intamplat la Reghin si Cluj in principal si cam pe oriunde avea meci un rival al Stelei, se punea pe seama stelistilor din zona respectiva. Aia nu erau stelisti. Aia erau huligani pusi sa huleasca. Nici unul nu striga "Hai Steaua!". Vai de copiii aia cand or ajunge sa raspunda de faptele lor.
Sa revenim la peninsula. In ultima etapa s-a desemnat campioana, participantele in liga si retrogradetele. Toate in favoarea celor proveniti din Carpati (era sa scriu romanilor, dar cine stie ce se mai intelegea fara diacritice). Chivu si-a pus diadema de campion al Italiei tocmai in defavoarea echipei de la care a plecat si la care cred ca i-a ramas vreun ventricul sau auricul. Fiorentina cu un Mutu suspendat pentru a sta langa sotia sa la aducerea pe lume a celui de-al treilea copil al vedetei (sunt rau, asa-i?), a reusit sa prinda ultimul vagon in (mono)Raiul spre banet. Milan (asta este de altfel surpriza), Sampdoria si Udinese vor activa in UEFA. Primele doua clasate vor juca finala Cupei Italiei, jenant, dupa finala Ligii Campionilor unde au accesat primele doua clasate de dincolo de Canalul Manecii.
Balcanizatul Zenga a castigat pariul cu fotbalul numit calcio, reusind sa pluteasca cu Catania deasupra liniei de supravietuire. Empoli, Parma si Livorno vor incerca la anul sa revina. Nu cred ca vor reusi. Acolo sunt alte criterii si alte unitati de masura.
Germania
Cu doar 18 echipe in top spre deosebire de cele 20 ale campionatelor deja bifate si cu pauza de iarna (mai scurta in acest an decat in cei precedenti), Bundesliga si-a redescoperit un Bayern refacut aproape din temelii (renunta in aceasta vara si la ultimul mastodont venit din mileniul doi, Kahn). Ceea ce a promis a si facut, chiar daca startul bavarezilor a fost putin mai slab. In Liga, Bayern va fi merituos urmata de Werder Breme (cea mai mare medie de goluri pe meci, peste 2,2) si, dupa umilinta din ultimul tur de calificari, Schalke. Hamburg si Wolfsburg, care au agitat/tulburat apele in turul campionatului se vor multumi cu participarea in Cupa UEFA, alaturi de Borussia Dortmund, invinsa din finala Cupei Germaniei in fata celei ce a reusit eventul.
In calitate de rapidist nu ma incalzeste cu nimic faptul ca Nuremberg, calaul unui Rapid in degringolada, a retrogradat. Ba chiar, cred ca mi-ar fi placut sa iasa campioana pentru a-mi mai ostoi ranile. Au mai luat drumul pribegiei Rostock si Duisburg.

duminică, 18 mai 2008

Clasamente.

Iata cum arata principalele clasamente dupa noua etape legate si inaintea primei zile de pauza. Bineinteles ca ziua de pauza s-a ales pentru a nu va bulversa si sa puteti urmari in liniste de la ora 16 emisiunea lui Romulus Boitor de la Radio Unu. Pentru cei mai departati de Satu Mare, emisiunea poate fi urmarita in direct pe internet la adresa www.radiounu.ro
Tricoul roz: 1. Giovanni Visconti (ITA - Quickstep); 2. Matthias Russ (GER - Gerolsteiner) la 34 sec; 3. Gabriele Bosisio (ITA - LPR) la 5:53; 4. Danilo di Luca (ITA - LPR) la 7:27; 5. Emanuele Sella(ITA - CSF) la 7:32; 6. Riccardo Ricco' (ITA - Saunier Duval) la 7:33; 7. Felix Rafael Cardenas (COL - Barloworld) la 7:46; 8. Alberto Contador (SPA - Astana) la 7:56; 9. Franco Pellizotti (ITA - Liquigas) la 8:11; 10. Vincenzo Nibali (ITA - Liquigas) la 8:15. Cu exceptia primilor trei care nu vor face fata rigorilor muntelui, ceilalti ar fi si principalii favoriti (nu si singurii) la victoria finala.
Tricoul ciclamen: 1. Daniele Bennati (ITA - Liquigas) 80p; 2. Riccardo Ricco' 69p; 3. Paolo Bettini(ITA - Quickstep) 59p ar fi principalii favoriti la tricoul roz-mov (culoarea ciclamelor). Daca Bennati si Bettini vor culege cele mai multe puncte la sprinturi si contratimpuri, Ricco' si di Luca (locul cinci cu 42p ca si Pellizotti) se bazeaza pe mai multe puncte la finisurile in varf sau in etapele cu diferente mari si repetate de nivel.
Tricoul verde: 1. Emanuele Sella 37p; 2. Gabriele Bosisio 19p; 3. Felix Rafael Cardenas 16p. Acest clasament inca nu spune nimic, toti cei trei enumerati nu se vor afla, probabil, intre primii zece cataratori la sfarsitul Turului Italiei. Poate Cardenas sa ma dezminta. Daca ma gandesc bine Cardenas ar putea fi chiar pe podiumul cataratorilor.
Tricoul alb: 1. Giovanni Visconti; 2. Matthias Russ; 3. Riccardo Ricco'; 4. Vincenzo Nibali. Timpii sunt aceeasi cu cei de la tricoul roz asa ca nu i-am mai mentionat. Ultimii doi isi vor disputa titlul de cel mai bun tanar (sub 25 de ani), asta bineinteles daca Ricco' nu se va tine de cuvant sa castige titlul suprem.
Sprintul Expo Milano 2015 (in fiecare etapa este un asemenea sprint punctat si premiat de unul din sponsorii principali ai cursei): 1. Jeremy Roy (FRA - Francaise de Jeux) 13p; 2. Fortunato Baliani (ITA - CSF) 9p; 3. Mickael Buffaz (FRA - Cofidis). Este foarte dificil sa faci un pronostic asupra configuratiei clasamentului final, sprintul desfasurandu-se undeva spre sfarsitul fiecarei etape (cam pe acolo pe unde sunt prinsi de regula evadatii), asa ca plaja de castigatori se poate intinde pe toata lati-lungimea plutonului.
Echipe I: 1. CSF; 2. Astana la 35sec.; 3. Tinkoff la 72sec. Aici probabil Astana, CSC, LPR sau Liquigas vor avea ultimul cuvant. As fi spus si High Road daca nu s-ar fi aflat deja la peste 16min. Dar, cine stie? Si Liquigas are un ecart de peste 13min.
Echipe II: 1. Gerolsteiner 162p; 2. LPR 146p; 3. Liquigas 141p. Aici cele trei vor duce o lupta deschisa pana cu vreo doua etape inainte de final cand lucrurile se vor linisti si cei imbracati in verde se vor detasa. Cel putin asa sper.
Combativitate: 1. Bennati 22p; 2. Sela 21p; 3. Cardenas si Roy 14p; 5. Ricco', Bosisio si Baliani 13p; 8. Bettini 12p. Caracterul complex si nu foarte precis al decernari punctelor ma determina sa nu fac presupuneri.
Trofeul laureatilor (primii trei din fiecare etapa recompensati cu 4, 2 respectiv 1 punct): 1. Bennati 9p; 2. Ricco' 8p; Consider ca acest trofeu ar trebui sa revina celui care va castiga si turul, dar regulamentul interzice asta, asa ca ocupantul locului doi, daca nu are alt tricou mai valoros va intra in posesia trofeului.
Trofeul solitarilor (se acorda in functie de kilometri de evadare in grupuri mai mici de zece ciclisti): 1. Buffaz 335km. Trofeul ar putea fi adjudecat deja de Buffaz cu cei 335 kilometri ai sai.
Trofeul fair-play: Quickstep, LPR, CSF, CSC, Caisse d'epargne, Lampre si Milram inca n-au fost depunctate. Cred ca Milram va fi cea mai cuminte echipa pana in final. Ea nu bate pe nimeni.

9. Civitavecchia - San Vincenzo 218km.

Altfel spus aceasta etapa s-ar putea numi Roma - Livorno minus 100km, plecarea dandu-se de la 56km nord de Roma si sosirea aflandu-se la 44km sud de Livorno, traseul urmarind neabatut faleza Marii Tireniene, diferenta de nivel maxima a intregului traseu fiind de 207m.
Civitavecchia, contrar numelui sau (ce, numai la noi Satu Mare e capitala si Orasu Nou este o comuna?), este un sat modern, fiind principalul port al Latiumului (la noi este aeroport la Madaras). Fortul Michel-Ange domina totusi portul cu silueta sa din epoca Renasterii, la constructia careia au contribuit Bramante, Antonio da Sangallo cel Tanar si Michel Ange, care a si terminat-o. Comertul cu animale si rada portului dau ocupatie oamenilor. Muzeul National de Arheologie si apele de la Terme Taurine dau ocupatie turistilor. Aici este si locul de nastere al fratilor Petito (Giuseppe si Roberto), ciclisti cu oarecare renume in peninsula.
San Vincenzo, chiar daca este un punct mic pe harta, reprezinta un paradis al sportivilor si al indragostitilor de sport. Un velodrom in stare de functionare cum nu gasesti in intreaga Romanie (cel de pe stadionul Dinamo din capitala fiind inutilizabil), sali de sport de dimensiuni olimpice cu tribune ce n-a vazut Satmarul si alte instalatii pe care iti poti petrece activ timpul liber sunt doart cateva exemple. Aici s-au nascut si doi campioni ai ciclismului, De Donoratico si, mult mai recent, Paolo Bettini. Asa se explica si supararea lui Bettini pe linia de sosire, cand nu a reusit sa-l depaseasca pe prietenul sau Daniele.
Cursa in sine a avut o desfasurare clasica. Imediat dupa startul oficial, Krivtov ataca, urmat de Buffaz, si cei doi nu mai sunt prinsi decat cu 20 de km. inainte de sosire, cand Sella iar agita apele. Liquigas a stabilit apoi tactica de final de asa fel incat i-a pus pe tava victoria lui Daniele Bennati, chiar daca acesta era sa o piarda in favoarea lui Paolo.

8. Rivisondoli - Tivoli 208 km.

Rivisondoli, o mica si agreabila destinatie de vacanta (1257m) situata pe un pinten la poalele Muntelui Calvario, unde se gasesc posibilitati multiple de a petrece un sejur relaxant. Peisajul este spectaculos, iar gazdele primitoare si dezarmant de sincere (spune bibliografia, caci eu m-am apropiat doar pe la 100 km de acele locuri). Cu ocazia Sf. Epifania, Casa Copiilor din localitate traieste cele mai intense momente ale sale, cunoscute nu numai pe plan local.
In prima parte a traseului se parcurge in sens invers finisul de de cu o zi inainte spre Castel di Sangro, targ datand din evul mediu (arhitectura caracteristica Renasterii) grav afectat in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Se urca apoi la 1530 de metri, in Parcul National Abruzzes a carui fauna este protejata de autoritati. Se plonjeaza pana la 280m, in apropierea Manastirii Casamari (arhitectura gotica de inspiratie franceza, construita in 1035)) de unde un plat interminabil se desfasoara pana la sosire. La intrarea in provincia Roma, in Palestrina, se trece pe langa sanctuarul Fortunei Primigenia.
Tivoli (nu cel de pe Baritiu din Satu Mare, unde indragostitii de muzica de ori ce fel gasesc o vioara, un acordeon si un clapar pe placul lor), situat pe un platoul Tiburtins pe care se afla o multitudine de simboluri datand din mai multe epoci, cunoscute si evaluate la nivel international, care dezvaluie un potpuriu de culturi. De asemenea aici se mai afla renumitele gradini ale cartierului Est, cartierul Gregorian, Catedrala si templele din cartierul Vest. Un loc aparte il reprezinta cartierul Adriana si parcul arheologic. Centrul termal este o alta directie recomandata turistilor. Viticultura este unul din principalele moduri in care tivolienii isi castiga existenta.
Dupa 42 de kilometri apare primul atac mai consistent apartinand lui Spezialetti, Perget, Baliani si Hansen urmati dupa patru kilometri de Nardello. Cu 15 km inainte de sosire Hansen se detaseaza dintre cei cinci la circa 30-40 de sec., dar cand mai erau doar trei km grupul de patru este prins de pluton, peste o alta mie de metri fiind prins si Hansen, moment in care Dall'Antonia, Piepolli, Rabon si Sella ataca succesiv, toti lasandu-se apoi pagubasi. Castigator avea sa fie infatuatul Ricco, acesta lasandu-l cu buzele umflate pe Bettini.

sâmbătă, 17 mai 2008

7. Vasto - Pescocostanzo 180 km.

Etapa asteptata cu interes nu a adus clarificarile sperate, chiar daca au existat trei catarari (una de categoria intaia). Si dupa aceasta etapa intre primii zece se gasesc cel putin sase ciclisti care la Milano nu vor figura nici macar in prima jumatate a clasamentului. Exceptiile sunt Di Luca, Ricco, Contador si Pellizotti.
Vasto, aflat la aceeasi latitudine cu Roma, dar pe coasta de Est a peninsulei, se gaseste in provincia Chieti si este leaganul copilariei pictorului Filippo Palizzi si a poetului Gabriele Rossetti. Catedrala, Palatul d'Avalos care gazduieste Muzeul Arheologic si vechiul Castel sunt principalele atractii turistice.
Pescocostanzo este un targusor situat in inima provinciei Abruzzo in apropierea masivului muntos Altipiani Maggiori renumit prin dantelele si filigranele din fier forjat. Centru turistic de interes si vara si iarna, oraselul are radacini adanci in ciclismul italian, aici nascandu-se si regretatul Vito Taccone.
Etapa a fost castigata de Gabriele Bosisio (LPR) dupa o alta evadare in masa (33 de sportivi rasfirati pe parcursul etapei in mai multe grupuri si grupulete).
Clasamente dupa prima saptamana
Tricoul roz: 1. Giovanni Visconti (ITA - Quickstep); 2. Matthias Russ (GER - Gerolsteiner) la 9 sec.; 3. Gabriele Bosisio (ITA - LPR) la 5:43.
Tricoul ciclamen: 1. Daniele Bennati (ITA - Liquigas) 50p; 2. Riccardo Ricco' (ITA - Saunier Duval) 44p; 3-4. Gabriele Bosisio si Pavel Brutt (RUS - Tinkoff)33p.
Tricoul verde: 1. Emanuele Sella (ITA - CSF) 36p; 2. Gabriele Bosisio 19p; 3. Felix Rafael Cardenas (COL - Barloworld) 16p.
Tricoul alb: 1. Giovanni Visconti; 2. Matthias Russ la 9 sec.; 3. Riccardo Ricco' la 7:53.
Echipe (timpi): 1. CSF; 2. Astana la 31sec. 3. Tinkoff la 35 sec.
Echipe (puncte): 1. Gerolsteiner 120p; 2. Liquigas 104p; 3. LPR si Astana 97p
Combativitate: 1. Emanuele Sella 21p; 2. Felix Rafael Cardenas 14p; 3. Daniele Bennati si Jeremy Roy (FRA - Francais de Jeux) 13p.
Laureatii etapelor: 1. Daniele Bennati 5p; 2. Gabriele Bosisio, Riccardo Ricco', Matteo Priamo (ITA - CSF), Pavel Brutt si Mark Cavendish (GBR - High Road) 4p.
Trofeul Evadatul: 1. Pavel Brutt 319km; 2. Jeremy Roy 263km. 3. Luiz Laverde Jimenez (COL - CSF), Johannes Frohlinger (GER - Gerolsteiner) si David Millar (GBR - Silence - Lotto) 184 km.

6. Potenza - Peschici 231 km.

Potenza, localitate antica, capitala provinciei Basilicate se gaseste de partea inalta (819m) a Vaii Basento, traversata de raul cu acelasi nume. Protectorul orasului este Sfantul Gerard, al carui nume il poarta si Catedrala aflata pe artera principala, Via Pretoria. Centru industrial de prima importanta in zona imbina industria grea cu cea alimentara.
Cursa incepe cu o coborare pana la Castelul Lagopesole, parasit dupa moartea lui Frederic al II-lea, unde se gasesc Attela, edificiu din sec. XIV si Rionero in Vulture.
Peschici a fost si ea, la randul ei, atinsa de incendiile din 2007 la baza carora a stat o mana criminala. Este cu atat mai condamnabil cu cat, Peschici face parte din Parcul National Gargano, monument al naturii, dar si centru cultural de larga respiratie.
Cursa a fost o reusita de toata frumusetea. Nu mai putin de 12 rutieri de la 12 echipe diferite au evadat ca la comanda (precis au tinut sfat de taina la lumina lunii) si in scurt timp au ajuns la peste 10 minute detasare. Avansul a crescut la 15 minute si cu tot efortul aproape supraomenesc, Liquigas nu a mai putut sa-l refaca, mai ales ca nu a fost sprijinita de nimeni, iar cei care se mai apropiau de ei duceau o trena falsa. In final cei 12 au fost 11 deoarece Mandri, chiar initiatorul evadarii, a cazut si a abandonat. castigatorul a fost Matteo Priamo de la CSF urmat la 8 sec. de spaniolul Alan Perez Lezaun si la 27 de sec. de rusul Nicolai Trusov de la Tinkoff. Tricourile colorate si-au schimbat stapanii cu exceptia lui Daniele Bennati (Liquigas) care si la pastrat pe cel ciclamen si al lui Emanuele Sella ramas tot in verde. Cel roz fiind preluat de Giovanni Visconte de la Quickstep iar cu alb s-a impopotonat neamtul Matthias Russ de la Gerolsteiner pentru ca Visconti nu poate purta doua tricouri.

5. Belvedere Marittimo - Contursi Terme 203 km.

Ne mutam mai la nord, revenim pe coasta de vest si pedalam tot spre nord. Ne apropiem de Napoli, trecand din Calabria in Campania.
Belvedere Marittimo (provincia Cosenza) se afla in Parcul National Pollino si se compune din doua parti distincte. Una medievala, la doua sute de metri deasupra marii, si cealalta moderna, care se prelinge pe plaja litoralului ionian presarata cu hoteluri si restaurante simple sau balneare. Fiind locul de bastina al Sfantului Daniel acesta este si protectorul orasului a carui populatie are ca principala ocupatie industria turismului si agricultura.
Plutonul a trecut alene prin peisajul tipic zonei de coasta ioniene, caracterizata prin targuri vechi ascunse sub crestele muntilor de mica altitudine ce servesc de decor pentru plajele ce se succed pe stanga. Finalul etapei s-a desfasurat in provincia Salerno.
Contusi Terme se afla la varsarea raului Tanagro in fluviul Sele sub o creasta, iar calitatile apelor termale sunt cunoscute inca de pe vremea romanilor. Din evul mediu Contursi reprezinta domeniul familiei Sanseverino. Cutremurul din 1980 de la Irpinia a distrus mare parte din instalatiile de profil termal, dar tot raul spre bine pentru ca prin reconstructie,k acestea au fost modernizate si aduse la standardele necesare. Culturile din jurul orasului se bazeaza pe vita de vie si maslini. Turismul poate fi completat cu mici excursii in zona pentru a descoperi frumuseti aparte, dar si obiective arheologice.
Imediat dupa start Backstadt incearca sa dea lovitura, dar plutonul se lungeste si-l inglobeaza in acelasi minut. Alte escapade au acelasi rezultat pana la km. 19 cand atacul lui Valverde sustinut de Frohlinger si Millar si Brutt are castig de cauza. Perez Sanchez ii ajunge din urma si cei cinci reusesc sa se distanteze avand la un moment dat cu putin sub 10 minute avans. Dintre cei cinci, spre final, mai proaspat si mai in vana s-a dovedit a fi Brutt care a atacat si a reusit sa -si adjudece etapa. Plutonul a venit la 31 de sec, toti posesorii de tricouri reprezentative pastrandu-si-le.

4. Pizzo - Catanzaro 181 km.

Etapa a patra se muta pe peninsula, in Calabria, pentru noi astia mai ignoranti cam prin varful cizmei pe care o inteapa de la vest la est.
Pizzo gazduieste pentru prima oara Turul Italiei. Situat in Golful Sfanta Eufemia are ca principal punct de atractie Castelul. Cu ale sale turnuri aragoneze din secolul 15 care inconjoara targul domina marea si faleza. Aici in 1815 s-a retras Joachim Murat, fratele lui Napoleon Bonaparte dupa tentativa nereusita de a recapata regiunea Napoli. Ocupatia de baza este pescuitul. Totodata sunt cateva fabrici de conserve atat pentru produse marine cat si pentru legume si fructe. Produsele de cofetarie si inghetata sunt recunoscute ca delicioase in aceasta parte a Italiei dotata de la natura si cu capacitati balneare.
Din Pizzo se pleaca spre sud pana in capitala Calabriei, Vibo Valentia, si apoi asa cum am spus traverseaza spre est varful cizmei printr-o vegetatie densa, salbatica. Trece si peste o catarare lina care ii da posibilitatea lui Emanuele Sella sa mai adune cateva puncte (in urma evadatului) pentru a-si pastra tricoul verde. Se intra in Reggio Calabria prin trecatoarea Stilo, orasel asezat prin terase pe o brana muntoasa si cu o frumoasa biserica bizantina. De aici se pleaca spre nord bordurand Marea Ionica pana la Catanzaro.
Orasul sosire al acestei etape se distinge prin b-dul Mazzini cu edificii de la sfarsitul secolului al nouasprezecelea (cele mai moderne) pentru ca in rest se dovedeste a fi un oras medieval de origine bizantina. Agricultura este principala sursa de hrana chiar daca marea este la doi pasi.
Cursa s-a desfasurat similar cu precedentele. Un prim atac al lui Verbrugghe se dovedeste bun si pe parcursul a 162 de km castiga tot ce-i iese in cale. Sprintul final i-a revenit britanicului Mark Cavendish (High Road). Tricoul roz a ramas pe umerii lui Franco Pellizotti (Liquigas), cel ciclamen la Daniele Bennati (Liquigas), iar cel alb pe trupul tanar al lui Morris Possoni (High Road).

marți, 13 mai 2008

4. Satu Mare - Sambra - Sapanta - Sighet - Barsana - Baia Mare - Satu Mare

O sa-mi spuneti ca itinerarul din titlu nu are legatura cu Il Giro. In parte aveti dreptate, dar daca va spun ca acest itinerar l-am parcurs ieri, nu pe bicicleta cei drept, cu prietenul nostru comun (al meu, al tau si al oricarui iubitor de sport), Mircea M. Ionescu, si ca la Sapanta ne-am intalnit cu doi francezi (tata si fiu dupa alura si trasaturi) care faceau Turul Europei, poate ma ierti cititorule si ma treci pe rabojul textelor parcurse.
Am plecat din Satu Mare cu greutate, Andrei Mihalache, Teodor Curpas si alti prieteni din ultima vizita a taximetristului american in Satmar (acum 30 de ani), s-au lasat anevoie induplecati sa se desprinda de amintiri si imbratisari. Soarele isi alesese deja locul unde se inalta sulita Mihaelei Penes in mijlocul incasilor de pe Azteca, prin '68. Pana spre Mujdeni a trebuit sa-mi fac datoria si placerea de a completa spatiul publicitar din Informatia de a doua zi. Conversatia era banala si de complezenta. Am uitat chiar sa-i arat oaspetelui trunchiul de osan chipes si mandru de palaria instrutata, chip care daca privesti atent silueta cladirii edililor nostri, atat dinspre Botiz sau Vetis, cat si dinspre Aeroport sau Dorolt, ti se imprima pe memoria imaginatiei tale (ochii mintii) si n-o mai uiti.
In Certeze l-am rugat pe Dan, soferul nostru, sa incetineasca la limita penibilului. Urmaream muschii fetei companionului meu si am remarcat ca i-a disparut celebrul tic atat de cunoscut din tot atat de celebra emisiune a mustaciosului de pe Telesport, "Idoli si legende". N-am picat de acord asupra faptului ca Certeze (nu) este un ansamblu arhitectural. Eu sustineam ca distoneaza si ca miroase a kitsch, el vedea doua linii arhitectonice care ar creea o simbioza. N-am prea avut timp sa ne certam pentru ca Petre (factotumul de la Sambra Oilor) ne-a impins sub nas, suparat ca nu i-am degustat palinca pe care pana la urma ne-a indesat-o in portbagaj, mamaliga cu branza de oaie, smantana din belsug, carnatiul delicios si fara jumarile colesterolice (iar am avansat o licenta).
Ne-am scoborat apoi prin picturala padure de mesteceni, spre Tisa molcoma si separatista. Aici e Europa, acolo nu-i. Iar povesti, iar patanii si iar am uitat ceva. Am uitat sa-i arat coltii Crestei Cocosului vazuti dinspre Teceul Mic. Sapanta ne-a primit deschisa, simpla, in plina reconstructie si cu razvratirile lui Stetca uitate. Au mai ramas doar creatiile lui Patras si familia sa. Le-am atins cu cate o rugaciune si cate o lumanare aprinsa.
Sighetul ne astepta plumburiu, dar fara condens. Deschis, dar murdar. Memorialul dureros a incetinit verva cuvintelor si vraja vorbelor de duh. Pana la Casa Iurca am dialogat doar prin ganduri. Cu toate ca foamea nu ne dadea tarcoale n-am refuzat un platou cu de-ale casei. Erau bune. Era ca la tara. O ceapa verde, o rosie, un drob de branza, un carnat afumat, sunca de-a noastra taiata in felii subtiri, toba si toate cele. Am stricat totul cu o cafeluta si la drum.
Am lasat in stanga Muzeul Satului care, nu stiu de ce, dar parca e din ce in ce mai sarac, mai neprimitor si mai sters, si in cautarea fetelor de maritat (copacii cu oale pestrit colorate ar fi trebuit sa le dea in vileag), am cotit-o pe Valea Izei catre cel mai frumos si neumblat tinut al Maramuresului. Valea Stejarului si Nanesti ne-au indrepatat pneurile catre taramul de vis numit Barsana. Nu stiu de cate ori am mai spus, dar tot imi place sa repet: "Manastirea Barsana este cea mai frumoasa (in toata descrierea si intelepciunea cuvantului) manastire pe care am vazut-o eu vreodata!"
Oboseala ne-a cuprins pe plaiurile fara seaman corectate la perfectiune de mama natura sau, cum spunea tovarasul meu de drum - "Dumnezeu este cel mai desavarsit artist!"
De sub corturile lasate si prelatele obosite ne priveau la Cavnic, ATV-urile si masinile de facut zapada si cele de plimbat pe zapada, teleschiul si toate amintirile iernilor ce-au trecut. La Baia Mare, in restauratul Hotelului Carpati, l-am predat pe neofitul morosan in bratele idolului lui, Marcel Raducanu si a noii sale gazde, Lucian Balan.

luni, 12 mai 2008

Etapa a treia - clasamente

Clasamente de etapa
Ordinea sosirii: 1. Daniele Bennati - ITA (Liquigas) - 20 sec. bonus; 2. Erik Zabel - GER (Milram) - 12 sec. bonus; 3. Danilo Hondo - GER (Diquigiovanni) - 8 sec. bonus; toti trei sositi in acelasi timp.
Echipe I (timpul primilor trei rutieri din fiecare echipa): 1. Gerolsteiner - GER; Francaise de Jeux - FRA; Tinkoff Credit Systems - RUS; toate in acelasi timp.
Echipe II (punctele obtinute de membri echipei la finis , catarari si sprinturi): 1. Gerolsteiner - 37p; 2. Tinkoff - 23p; 3. Liquigas si Francaise de Jeux - 20p.
Combativitate: 1. Daniele Bennati - 6p; 2. Erik Zabel si Matej Jurco - SVK (Milram) - 5p.

Clasamente generale
Tricoul roz: 1. Franco Pellizotti - ITA (Liquigas); 2. Christian Vande Velde - SUA (Slipstream) la 1 sec.; 3. Danilo di Luca - ITA (LPR) - la 7 sec.
Tricoul ciclamen (sprinteri): 1. Daniele Bennati - 29p; 2. Riccardo Ricco - ITA (Saunier Duval) 25p; 3. Danilo di Luca si Erik Zabel - 20p.
Tricoul verde (cataratori): 1. Emanuele Sella - 8p; 2. David Loosli - ELV (Lampre), Daniele Pietropolli - ITA (LPR) si Felix Rafael Cardenas - COL (Barloworld) - 3p.
Tricoul alb (sub 25 ani): 1. Morris Possoni - ITA (High Road) si Vincenzo Nibali - ITA (Liquigas); 2. Riccardo Ricco la 25 sec.
Echipe I (timp): 1. Liquigas; 2. LPR - ITA la 11 sec. 3. Astana - KAZ la 30 sec.
Echipe II (puncte): 1. Gerolsteinar - 55p; 2. Liquigas - 50p; 3. Saunier Duval - BEL - 42p
Combativitate: 1. Daniele Bennati - 9p; 2. Jeremy Roy - 8p; 3. David Loosli - 7p.
Trofeul fugarului (km. de evadare la activ): 1. Roy Jeremy - 263 km; 2. Ceilalti cinci colegi de evadare - 135 km.
Echipe III (fair play): In afara de Gerolsteiner, Liquigas si Slipstream toate celelalte echipe au 0 p (nu au fost depunctate).

3. Catania - Milazzo 221 km.

Cea de-a treia etapa se desfasoara tot in Sicilia. Am fost solicitat sa dau si clasamentele, asa ca la sfarsitul fiecarei zile voi scrie si primele trei locuri la fiecare proba premiata, atat in etapa respectiva, cat si in clasamentul general. Pentru amatorii de cifre am sa incerc sa va prezint in aceasta noapte si Turul Italiei in cifre (statistica si descriere). Interesant este ca majoritatea preferati sa-mi scrieti mai mult pe e-mail-ul gruita@informatia-zilei.ro decat pe comentariile puse la dispozitie la sfarsitul articolului.
Catania (peste 500.000 locuitori), al doilea oras ca importanta in Sicilia, in a carui echipa de fotbal ce lupta pentru evitarea retrogradarii in primul campionat al Italiei, a fost numit antrenor Zenga (mai vechea noastra cunostinta din fotbalul romanesc), este situata la Marea Ionica in Golful Catania, la poalele singurului vulcan activ din Europa, Etna (3340m). Barocul persista peste arhitectura orasului in special datorita cutremurului de mari proportii din 1693, cand a trebuit refacut din temelii. Agricultura din zona se bazeaza pe citrice, legume si vita de vie. Piazza del Duomo cu celebra Fantana a Elefantilor, Catedrala, Biserica Sf. Agatha (protectoarea orasului) sunt edificiile admirate de turisti. Aici s-a nascut Vincenzo Bellini autorul cunoscutelor opere "Somnambula", "Puritanii" si "Norma"
Itinerariul a inconjurat pe trei sferturi Vulcanul Etna, dupa care, la reintalnirea cu briza marii, urmareste faleza de est a Siciliei, prin Messina, pana in extremul nordic al ei, Sparta, de unde la intalnirea cu Marea Tireniana se indreapta spre vest, tot sub peisajul vapoarelor.
Milazzo se afla la baza unei mici peninsule cu doua plaje complet diferite, pietris spre apus si nisip spre rasarit, si reprezinta cel mai important port al nordului Siciliei dupa Palermo. Castelul, cu donjonul normand si in al carei curte interioara se afla Catedrala, reprezinta principalul punct de atractie. In istorie, Milazzo a ramas ca locul unde a avut loc victoria lui Garibaldi asupra burbonilor in 26 iulie 1860.
Cursa a semanat izbitor cu cea precedenta. Un inceput compact, o catarare de categoria a treia (cu o zi inainte fusese de a doua) castigata de acelasi Emanuele Sella (CSF), urmat acum de Pietropolli (LPR) si Baliani (CSF), o evadare pe coborare initiata de acelasi francez Jeremy Roy (Francaise des Jeux) la care de data aceasta au mai participat alti cinci ciclisti (ieri doar unul): Chiarini (LPR), Buffaz (Cofidis) Seeldrayers (Quickstep), Jurco (Millar) si Brutt (Tinkoff). Plutonul, condus de Liquigas (normal, pentru a-si apara tricoul galben; ieri de Saunier Duval pentru acelasi motiv), a contolat tot timpul grupul de evadati pentru a nu da posibilitatea unei surprize, asa ca sextetul nu s-a indepartat la mai mult de doua minute si jumatate. Sprinturile intermediare si le-au adjudecat francezul Buffaz si slovacul Jurco. Castigatorul de ieri cade si cu grimase de durere se pastreaza in pluton, in schimb australianul Bradley McGee (CSC) nu mai are aceeasi sansa. Abandon. Dupa 148 km de evadare, cu 27 km inainte de sosire, sextetul este inglobat in pluton. Cand mai erau 8 km. Colom (Astana) ataca, este contrat de Nibali (Liquigas), apoi ataca Van den Broeck (Silence - Lotto) si cu 4 km. inainte de finis Jegou (Francaise des Jeux). Toti degeaba. Pe ultimele doua sute de metri ataca furibund Daniele Bennati (Liquigas), ii prinde roata batranul Erik Zabel (Milram), dar tendoanele nu-l mai tin pe neamt si italianul ridica bratele victorios.
Clasamentele in curand.

duminică, 11 mai 2008

2. Cefalu' - Agrigente 207 km

Cefalu' gazduieste pentru prima oara plecarea in Turul Italiei. Se afla la 70 km est de Palermo, pe malul aceleasi mari (Tireniana) si isi datoreaza evidentierea in editia centenara a lui Il Giro ca urmare a grelelor incercari prin care a trecut anul trecut, cand o organizatie criminala a incendiat padurile din jur. Orasul se gaseste pe o inaltime a unui promontoriu pe care se disting ruinele unui templu, si este cunoscuta ca o perla turistica a Siciliei, cu o plaja lunga pigmentata cu verdeata. Catedrala normanda construita de Roger II in 1131 are o frumoasa fatada intre doua turnuri. Pe terasa interioara se afla numeroase mozaicuri bizantine ce se detaseaza pe un fond aurit si poarta inscriptii in greaca si latina. Pescuitul este activitatea de baza a locuitorilor.
Profilul cursei este valonat in prima sa parte, avand ca linie a orizontului pe stanga (se ruleaza spre sud) Muntii Madonie (Piscul Carbonara, de unde vine si denumirea vestitelor spaghete si care in Satu Mare sunt delicios gatite la pizzeria Venetia - 1979m), iar pe dreapta Varful Busambra (1613m). Spre final panorama se domoleste avand alura unui tinut desertic. Etapa este dedicata scriitorului Andrea Camilleri, in fata casei sale disputandu-se de altfel sprintul final. Inaintea sprintului, care va incununa castigatorul, se va strabate strada cu strada circuitul pe care in 1994, francezul Luc Leblanc a devenit campion mondial in fata marilor sai rivali Claudio Chiappucci si Richard Virenque.
Despre Agrigente nu mi-ar ajunge ziua de astazi sa va tot scriu. Noroc cu cei doi Radu care au comentat imaginile Eurosport destul de bine si au punctat ceea ce era esential, mai ales ca pe undeva m-au citat din comentariul meu de la etapa de ieri (probabil am avut aceeasi sursa de inspiratie). Istoria, cultura si arheologia dau conotatii speciale si confera o importanta singulara si specifica. Celebra Vale a Templelor, in care se regasesc edificiile lui Zeus, al gemenilor Castor si Pollux sau al Pacii. Dramaturgul Luigi Pirandello, a carui piesa "Sase personaje in cautarea unui autor" tocmai a avut premiera la Satu Mare cu doua saptamani in urma, detinator al Premiului Nobel pentru literatura, este originar din Agrigente.
Cursa a fost una terna in ansamblul ei, dar care a debutat cu o surpriza. Dupa ce nu a putut lua startul Alessandro Petacchi, principala arma la sprinturi, echipa Milram l-a pierdut si pe Igor Astarloa, spaniolul de 32 de ani acuzand o gastroenterita ca urmare a controlului antidoping din prima etapa. Primul atac Dionisio Martinez Galparsoro de la Euskaltel. Prima catarare Emanuele Sella (CSF). Prima evadare Jeremy Roy (Francaise des Jeux) si David Loosli (Lampre). Prima cazatura fara repercusiuni Patrick Calcagni (Barloworld), Steve Morabito (Astana) si Juan Soler (Barloworld). Primul sprint Loosli. Prima cazatura cu repercusiuni David Zabriskie (Slipstream) care a abandonat si Alberto Contador (Astana) care a reluat cursa.
Ultima parte a cursei merita un comentariu special. Cu un decor ca la Acropole acum o mie de ani (adica fara urbanizarea de azi) cu o sosea in panta, la inceput lina dupa care dificila, plutonul ataca aproape in intregimea sa ultimii 10 km. LPR si Liquigas sunt in fruntea grupului. Favoritii se posteaza in fata, desprinzand un palc de ciclisti din pluton. Bettini si Di Luca sunt in frunte flancandul pe Contador. LPR ramane in frunte cu 3 km inainte de sosire, urmati de Rebellin (Gerolsteiner) si Ricco (Saunier Duval). Exact sub bannerul care indica ultimul kilometru, Rodriguez (Caisse d'Epargne) sprinteaza impresionant si dupa primii cinci sute de metri se parea ca jocurile sunt facute. Dar nu! Favoritii competitiei stransi, cum am spus intr-un palc, pun umar langa umar, dau pedala dupa pedala si cu douazeci si cinci de metri de final il depasesc pe spaniol si se bat pentru victorie. Cel despre care va spuneam ca este infatuat, ingamfat si laudaros, Riccardo Ricco (Saunier Duval) imi da o palma cu dreptul si trece primul linia de sosire, urmat de mult mai cunoscutii Di Luca, Rebellin si Pellizotti. Acest loc patru si timpul realizat in contratimpul pe echipe din prima etapa i-a permis favoritului meu sa preia tricoul roz.

1. Contratimp pe echipe la Palermo

Palermo. Capitala Siciliei se intinde in nordul insulei de-a lungul golfului cu acelasi nume, pe malul Marii Tireniana, la poalele Muntelui Pelegrino, nu departe de celebrul Conca d'Oro. Monumente din diferite epoci, simboluri din lunga si tumultoasa sa istorie, cum sunt Palatul Regal si Catedrala (construita intre 1170 si 1185), Castelul de la Zisa (monument arabo- normand), Teatrul Massimo, ca si o serie de alte biserici si edificii, denota o ampla activitate culturala.
Parcursul, adaptat perfect pentru curse de acest gen, permite dezvoltarea unei viteze maxime pe teren plat care porneste din pitoreasca Piazza Politeama si se termina, dupa o bucla de 23,6 km, aproape de Teatrul Massimo.
Despre cursele de acest gen nu se poate spune prea multe, asa ca am sa va dau doar comentarii asupra clasamentului final cu specificatia ca pentru primii cinci dintr-o echipa a contat timpul celui de-al cincelea, iar urmatorii au intrat in clasament pe baza propriilor timpi realizati.
Primul loc, adjudecat de Slipstream in 26'32" poate fi considerat o semisurpriza, dar daca privim mai atent surpriza vine de la comportarea sub asteptari a celor de la Astana, clasati doar pe locul 7 la 29". Podiumul (impropriu spus, pentru ca in etape pe podium urca doar castigatorul) a fost completat de danezii de la CSC, la 6 sec, si americanii de la High Road, la 7 sec. Favoritii mei, deja ii stiti, verzii de la Liquigas, au ajuns doar pe locul patru, la 9 sec., devansandu-i pe rutierii de la Barloworld cu 5 sec. si pe cei de la LPR cu 19 sec. Dintre favoriti surprinde locul ocupat de Gilberto Simoni care a cedat 51 de sec. si cel ocupat de laudarosul si ingamfatul Riccardo Ricco sosit la 61 de sec. de castigator.
Dintre declaratii de dupa cursa as scoate in evidenta urmatoarele:
Christian Vandevelde, primul care a trecut linia de sosire din echipa americana Slipstream si care bineinteles va purta tricoul roz (culoarea vine de la culorile paginilor cotidianului Gazzetta dello Sport, inventatoarea si patroana Turului Italiei):
"Numele meu se scrie Vande Velde si nu Vandevelde (n.a. - mea culpa). Strabunicul meu a emigrat din Belgia in Statele Unite, mai bine zis la Chicago, acum mai mult de o suta de ani. Nu sunt singurul ciclist din familie. Tatal meu a fost pistard si a participat la Jocurile Olimpice de la Munchen in 1972. Cu toate ca am fost coleg cu Lance Armstrong si Ivan Basso, modelul meu in ciclism a fost un alt component al vechii US Postal, Viaceslav Echimov. Acesta este cel mai mare rezultat al carierei mele. A venit dupa o victorie de echipa si stiu asta. Va fi sarbatoare in seara aceasta (n.a. - sambata seara). Este increrdibil. Am venit cu acest obiectiv precis si am fost concentrat 100% asupra lui. Noi n-am stabilit cine va trece primul linia de sosire. Nu era cazul sa pierdem una sau mai multe secunde pentru a favoriza pe unul sau altul. A fost un sprint in toata regula. Pentru mine obiectivul urmator este sa cedez acest tricou doar unui coechipier. Am avut parte de glorie. Vreau ca si altul din echipa sa aiba parte. Ca de exeplu Ryder (n.a. - Hesjedal) sau Magnus (n.a. - Backstedt) sau oricare altul."
David Millar, liderul echipei Slipstream:
"Este bine ca tricoul roz il poarta Christian. Il merita."
Danilo di Luca, castigatorul de anul trecut:
"Turul abia acum incepe. Vom vedea."

Il Giro

In urmatoarele trei saptamani am sa incerc sa va delectez cu minunatele peripetii ale turului ciclist al Italiei. Mentionez ca in afara parerilor mele personale voi folosi ca bibliografie site-ul oficial al cursei, presa din peninsula (in afara de Gazzetta dello Sport, patronul acestei curse), comentariile celor doi Radu de pe Eurosport, site-ul Eurosport de limba franceza si tot ce imi cade la indemana.
Generalitati
Incepe Il Giro editia 2008, a nouazeci si una, in care se asteapta o a douasprezecea victorie consecutiva a unui italian. Surpriza competitiei este invitatia controversatei echipe cazaco-elvetiana Astana care s-a prezentat, culmea, cu cei mai buni trei echipieri ai sai: spaniolul Contador, castigatorul la masa verde (sau spita vagaboanda) al ultimului tur al Frantei, americanul Leipheimer, al treilea pe Champs Elisee tot anul trecut si germanul Kloden, de doua ori secund in aceeasi Mare Bucla.
Ultimul castigator in Turul Italie care nu se nascuse in Italia a fost rusul Pavel Tonkov in '96. Dintre castigatorii aflati inca in activitate mai sunt, toti italieni bineinteles, Ivan Basso, suspendat deocamdata, Stefano Garzzeli, aflat intr-o echipa careia i s-a refuzat participarea, Damiano Cunego, in acest an a refuzat participarea axandu-se pe Turul Frantei, Danilo di Luca, Paolo Savoldelli si Gilberto Simoni, care toti trei, pentru a mai putea sa urce in sa s-au orientat spre echipe din al doilea esalon, echipe care nu au forta necesara, zic eu, sa-i poarte spre triumf la Milano.
Ciclismul italian nu duce lipsa de resurse. Normal ca am sa incep cu favoritul meu din acest an, Francesco Pellizotti, care bine sprijinit de colegii sai de la Liquigas, Nibaldi, Noe si Cataldo m-ar putea face fericit chiar inainte de victoriile Romaniei de la CE de fotbal. Alti italieni ar fi Emanuele Sella, Perez Cuapio, arogantul Riccardo Ricco, Leonardo Piepoli sau Marzio Bruseghin.
In ceea ce priveste rutierii straini, in afara comando-ului de la Astana, trebuie luati in considerare rusul Denis Menciov (Rabobank), ultimul castigator al Turului Spaniei care chiar daca si-a declarat ca obiectiv major in acest an Turul Frantei nu ncred ca se va da la o parte daca se simte bine si spaniolul Juan Mauricio Soler.
Pentru grimpeuri in afara tuturor favoritilor descrisi si care pentru a castiga trebuie sa fie buni pe munte, i-as mai adauga pe spaniolii Juan Manuel Garate si Jose Rujano sau italianul Morris Possoni, toti trei amatori de escapade lungi atunci cand sunt multe catarari de categoria a doua si a treia si una-doua de prima categorie.
La categoria sprinteri ne vom delecta in principal cu realizarile lui McEwen, Bennati si Cavendish. In afara lor mai pot emite pretentii batranul Zabel, O'Grady, Gasparotto, Loddo, Lorenzetto, Brown, Pagliarini, Forster sau Bettini.
In clasamentul pe echipe favorita a fost campioana de anul trecut, Liquigas, dar prin venirea echipei Astana lucrurile sau mai complicat si sigur CSC, High Road si Caisse d'Epargne vor contesta (prin mijloace sportive) favoritele. Nici Splistream nu poate fi neglijat mai ales ca si-a si castigat notorietate invingand in prima etapa la Palermo, una chiar de contracronometru pe echipe.
Iata echipele participante cu numarul 1 al fiecareia si in conform numerelor de ordine: LPR (Danilo di Luca - ITA), AG2R (Tadej Valjavec - SLO), Astana (Levi Leipheimer - SUA), Barloworld (Feancesco Bellotti), Caisse d'Epargne (Marlon Alirio Perez Arango - COL, acum inteleg de ce nu era favorita la intrecerea pe echipe), Cofidis (Mickael Buffaz - FRA, o alta echipa cu nume de rezonanta fara prenume de rezonanta), CSF (Emanuele Sella - ITA), Euskaltel (Josu Agirre Aseginolaza - SPA), Francaise de Jeux (Mikael Cherel - FRA), Geroldsteiner (Robert Forster - GER), High Road (Mark Cavendish - ANG), Lampre (Marzio Bruseghin - ITA), Liquigas (Daniele Bennati - ITA), Quickstep (Paolo Bettini - ITA), Rabobank (Denis Menciov - RUS), Saunier Duval (Riccardo Ricco - ITA), Slipstream (Magnus Backstedt - SUE), CSC (Anders Lund - DAN, si danezii si-au lasat "caratele" acasa), Milram (Erik Zabel - GER), Tinkoff (Evgeni Petrov- RUS)

sâmbătă, 10 mai 2008

Gruiul de potential

E pauza. Asa cum va spuneam in acest joc tin cu Ardealul pentru ca sunt ardelean si cu Urziceniul pentru ca sunt roman. Asta ca sa ne jucam cu cuvintele si cu sentimentele. Haideti sa le punem pe galantar:

Pentru ce doresc sa castige CFR Cluj?

1. Pentru ca am crescut in Brasov langa calea ferata.
2. Pentru ca in dorinta mea de a juca la Rapid am lasat-o pe mama plangand in gara si pe antrenorul Hidisan in spital si m-am dus la Bucuresti sa fac liceul, pe acea vreme singurul liceu CFR din tara, si sa joc fotbal la echipa mea de suflet.
3. Pentru ca echipa are culorile alb-visiniu.
4. Deoarece cartierul in care-si are sediul echipa clujeana se numeste Gruia.
5. Pentru ca a existat odata un jucator care a jucat de patru ori mingea pe cap pana sa inscrie cu un sut de la 17m (poate imi aduceti voi aminte cum s-a numit)
6. Pentru ca am vazut la Satu Mare un jucator la divizionara C CFR Cluj, care ne-a inscris doua goluri, unul pe contraatac cu un sut plasat si unul cu bentita (sigur nu mai trebuie sa-i pronunt cele patru litera ale numelui), iar peste ani acelasi jucator, chiar daca nu se afla nici macar pe banca de rezerve in acest meci, si-a adus contributia la calificarea echipei in Liga Campionilor.
7. Pentru ca CFR este o echipa de traditie a fotbalului romanesc, iar Clujul este un municipiu cu puternic potential sportiv si are capacitatea de a aduce multa lume in jurul fenomenului fotbalistic.
8. Pentru ca la Cluj s-au gasit investitori seriosi care doresc performanta (Brasovul, orasul copilariei mele, e si el aproape) si au gasit modul cum sa contracareze japca pe care o folosea Dinamo si Steaua prin care atrageau toate potentialele valori, cele mai multe dintre ele ajungand pe drumuri, deoarece pe teren incap numai 11 jucatori odata (destept a fost Mutu, care cum a venit a si plecat)

A inceput repriza secunda. A inscris Ruiz.

Pentru ce doresc sa castige Unirea Urziceni?

Pana sa-mi ordonez motivele a egalat Danalache.
1. Pentru ca in primul unsprezece se aflau noua romani si doi straini, nu invers ca la "ardeleni"
2. Pentru discretia etalata de "patronul" acestei echipe si independenta si nepasarea sa fata de
"melitele" de la Bucuresti (aici il includ si pe Copos)
3. Pentru ca imi place mult cum pune echipa pe teren Dan Petrescu, chiar daca nu-i suport manifestarile colerico-machiavelice care nu au nimic in comun cu spiritul englezesc cu care se tot lauda.
A readus CFR-ul in avataj "boaba de cafea"
4. De aia!
5. Pentru ca pe banca de rezerve se aflau sase romani si un singur mercenar, nu doi romani si cinci strainezi.
6. Deoarece fondurile de care dispune micuta grupare din Baragan nu se compara cu cele ale adversarei din finala sau ale vecinelor de clasament.
7. Pentru ca valoarea intrinseca individuala si de echipa este mai mica decat a adversarilor (sindromul etern al spectatorului neutru).
8. Pentru ca Stelea este o legenda si Galamaz merita cu prisosinta sa fie luat in vizor de Piturca (bine ca nu-mi citeste blogul, asa-i?).
Stancioiu face minuni. Urzicieniul merita egalul, publicul merita spectacolul din prelungiri, pseudoclujenii merita sa fie egalati. Comentatorii apreciaza antijocul.
S-a terminat!